Spottrips: Londen, wat kost dat nou?

  • Jeroen
  • 17-01-2018 17:26
  • 11087
  • 41

Spottrips: Londen, wat kost dat nou?

Even op de thee bij Elizabeth? Je wil even kijken of de Big Ben er nog staat? Of ben je ook zo onder de indruk van de imposante architectuur dat je nog eens terug wilt? Met AG Travel kom je overal voor gunstige tarieven. In deze aflevering van budgetbestemmingen reizen we af naar Londen.


Ja, het is echt waar. Er zijn mensen die nog nooit in Londen zijn geweest. Best vreemd als je je bedenkt dat de stad van de Tube, Hyde Park en de tradities enorm makkelijk te bereiken is. Deze miljoenenstad aan de andere kant van de sloot kent zoveel vliegverbindingen dat je altijd wel voor een paar tientjes een cheapass ticket kan kopen. In deze special zal ik een aantal dingen vertellen over de kosten van een tripje naar Londen. Ik zal beginnen met het vervoer.

Vervoer naar Londen
Er zijn een aantal mogelijkheden om in Londen te geraken: over land, over water en via de lucht. Je kan natuurlijk de auto van je ouders lenen en daarmee richting Calais rijden. In Calais zet je dan je auto op de boot en na iets minder dan anderhalf uur varen ben je in Dover. Vanuit Calais kan je met SeaFrance en P&O Ferries naar Dover. De exacte prijzen hiervoor zijn niet echt te zeggen. Het is afhankelijk van de afvaart. Beide bedrijven adverteren met enkeltjes vanaf 35 euro, een retourtje heb je dus voor 70 euro. Verschil in beide bedrijven zit er niet echt. Ze doen waarvoor ze zijn, ze brengen je naar Dover. Zorg wel dat je op tijd bent voor de boot! Boot gemist = pech. Dat kost je een uur. Je kan ook besluiten om de auto op de trein te gooien en met de shuttle naar Folkestone te gaan. De reistijd is een stuk korter, 35 minuten. Voor een enkele reis met een auto en twee inzittenden betaal je net geen 120 euro. Een stuk duurder dus maar wel drie keer zo snel als de boot en zeker het overwegen waard. Let op, ook dit tarief is afhankelijk van beschikbaarheid. Vaak zijn er wel promoties/acties en kan je goedkoper een kaartje kopen. Bij aankomst in Engeland is het belangrijk dat je rustig begint te rijden. Je rijdt links en dat is in het begin enorm wennen. Rotondes neem je anders, er gelden andere verkeersregels. Check dit voordat je van huis vertrekt.


Spottrips: Londen, wat kost dat nou?


Mogelijkheid twee is per trein. Bij onze nationale trots, de NS heb je voor 99 euro een retourtje Londen vanaf elk station in Nederland. Je reist dan per Benelux-trein naar station Brussel Zuid-Midi waar je minimaal 30 minuten voor vertrek aanwezig dient te zijn om in te checken voor de Eurostar. Dit inchecken is overigens een groot woord. Je paspoort wordt gecontroleerd, c'est tout. Men is daar nogal streng in. Zelfde als in Calais, daar wil men graag zien wie er richting Engeland gaat. Hou bij het plannen van je reis rekening met deze 30 minuten want de NS toont regelmatig reisschema's waarbij de overstaptijd tien minuten is! Het perron voor de Eurostar is een hermetisch afgesloten gedeelte van station Brussel Zuid-Midi. De reistijd van Amsterdam Centraal naar Londen is ongeveer zes uur. De Eurostar rijdt met een snelheid van 300 kilometer per uur van Brussel naar Londen en de oversteek duurt zo'n twintig minuten.

Spottrips: Londen, wat kost dat nou?


Dan is er de mogelijkheid om de bus te pakken. Er zijn zat busbedrijven die dagtochtjes naar Londen organiseren. Hartstikke leuk maar ook enorm vermoeiend. Een van die aanbieders wordt al geruime tijd gesponsord door de leden van Autogespot en kennen we beter als Milot Reizen. Met Milot ben je een dag onder de pannen mocht je je eens vervelen. Je vertrekt in de nacht van vrijdag op zaterdag en komt vroeg in de ochtend aan in Londen. Als je geluk hebt overigens. Als je met je mede-Milotters de boot namelijk mist kan je meer dan een uur wachten. Dat duurt lang. Erg lang. Je hebt bij aankomst in Londen een uur of tien om dan te gaan spotten, thee te drinken of om Harrods leeg te kopen. Tegen een uur of acht gaat de bus weer terug en kom je zondagochtend vroeg weer aan op het busstation van Den Haag CS. Deze optie van reizen is wel enorm goedkoop met z'n prijskaartje van 49 euro maar is ook enorm vermoeiend. De beenruimte is niet echt riant als de bus vol zit. Afgezien daarvan vond ik het dus niet echt plezant. Na een uur of vier heb je een verplichte stop van 45 minuten. Bij terugkomst in Den Haag was ik echt kapot. Dat was ik eigenlijk al toen ik in Londen weer in de bus stapte.

De laatste mogelijkheid en dat is dan ook de meest comfortabele manier van reizen, is het vliegtuig. Londen kent vijf vliegvelden, hoera, er is voor ieder wat wils! De budget-aiports zijn Stansted, Luton en Gatwick. Deze worden allemaal bediend door de vroegere prijsvechter Easyjet. Waarom 'vroegere'? Tegenwoordig is Easyjet niet meer zo goedkoop. Een aantal jaar geleden kon je nog een cheapass retourtje Luton met Easyjet halen voor 50 euro, tegenwoordig moet je daar al minstens 70 tot 80 euro voor neertellen. Dit zijn de standaardtarieven, niet de acties/promoties die Stelios regelmatig in de aanbieding gooit. De duurdere vliegvelden zijn Heathrow en City. Heathrow is de thuisbasis van British Airlines (BA) waar Schiphol dat van KLM is. Op Heathrow vliegen onder andere KLM, BMIbaby en BA. Heathrow is vooral makkelijk omdat je meteen op de Tube naar Piccadilly Circus kan springen. City is vooral erg duur. De laatste trots van België (op Jupiler na) VLM, ook wel bekend als Vlaamse LuchtvaartMaatschappij, vliegt op City, net als de KLM. Dit vliegveld ligt midden in de stad en is de ideale uitvalsbasis voor zakenmensen die snel in downtown Londen moeten zijn. Reken voor Heathrow op tarieven van minstens 130 euro met BMIbaby en 160 met KLM. Voor City moet je ook op een dergelijk bedrag rekenen, rekening houdend met de vliegtijden.

Voor de mensen in het zuiden van Nederlanden het noorden van België is het interessant om Eindhoven in overweging te nemen. Ryanair vliegt al enkele jaren succesvol naar Londen Stansted. Retourtjes heb je al voor twintig euro plus zeven euro credit-card-kosten als ze weer eens een actie hebben. Nadeel: de vlucht gaat om 09.25 als je persé 's ochtends wil vliegen.

Eenmaal op het vliegveld wil je natuurlijk ook naar het centrum. Vanaf Luton en Stansted kan je van tevoren goedkoop de easyBus boeken. Dit is een klein busje dat je voor een bedrag vanaf twee pond enkele reis naar het centrum brengt in iets meer dan een uur. Je kan ook met de trein maar dan ben je veel meer geld kwijt en het levert nauwelijks tijdswinst op. Vanaf Heathrow kan je een enkele reis nemen naar het centrum voor vier pond. Je bent goedkoper uit als je een Oyster Card neemt. Het scheelt zo'n twee-en-een-halve pond. Check overigens ook eens Lowcostairlines voor een overzicht van welke maatschappijen op bepaalde bestemmingen vliegen. Met Skyscanner kan je precies zien wanneer je het goedkoopst vliegt!

Spottrips: Londen, wat kost dat nou?


Eten en drinken in Londen
Hurray, we made it! Eindelijk in Londen. Nu wil je wat eten ook! De Londenaren zijn gek op snelle snacks. Vandaar ook de enorme hoeveelheid broodjeszaken en Starbucks-filialen die je overal in de stad vindt. Zelf ben ik een enorme liefhebber van de Pret-Â-Manger en EAT. Twee tentjes waar ze een enorme keuze hebben aan broodjes en drankjes. Die kan je dan nuttigen in een nabij gelegen park of in de vensterbank zodat je lekker mensen kan kijken terwijl je je broodje opeet. Een broodje en wat te drinken kost je zo'n vier pond. Dit is natuurlijk wel afhankelijk van wat je neemt. Vergeet ook niet eens de Food Hall van Harrods te checken! Hier hebben ze een bakkerij waar de gemiddelde Nederlandse bakker nog wat van kan leren. Lekker en erg goedkoop!

Ik moet een plasje doen!
Je hebt net een Lamborghini Murciélago LP640 gespot en doet het bijna in je broek van de opwinding! Wat nu?! PIS = Pissen In Style. Dit kan je het beste doen bij de sanitaire voorzieningen van Harrods. Megaschoon, gratis en na elke sessie wordt het toilet schoongemaakt door één van de locals. Mocht je nou met wat minder genoegen nemen loop dan naar Hyde Park Corner. Naast de hot dog kraam bevind zich een trap naar beneden waar je openbare toiletten hebt. Ook schoon alleen dan zonder het marmer aan de muur. Gratis uiteraard. Naast de musea één van de weinige gratis attracties in Londen.

Slapen in Londen
Mocht je van plan zijn een meerdaagse trip te doen dan kan ik je aanraden een jeugdherberg op te zoeken. Ik kan moeilijk zeggen welke jeugdherbergen goed zijn. Het enige waar ik op let is de locatie. De locatie van het hostel is het belangrijkst. Je wil immers niet een hostel in Camden waar je eerst een uur in de Tube kan bivakkeren alvorens je ter plekke (lees: Knightsbridge) bent. Daarom kies ik standaard voor een hostel ten noorden van Hyde Park. Wat is er nou lekkerder dan 's ochtends de frisse ochtendgeur op te snuiven met een wandeling door Hyde Park naar de Royal Albert Hall om via Rutland Gardens bij Harrods uit te komen? Een hostel kan je het beste zoeken via Hostels.com of Hostelworld.com. Een jeugdherberg heb je al vanaf een euro of twintig, afhankelijk van je eigen wensen natuurlijk. Vaak zit er een ontbijt bij!

Spottrips: Londen, wat kost dat nou?Jeetje Jeroen, wat een tekst! Doe eens een sommetje?
Deze berekening is gebaseerd op een verblijf van bijvoorbeeld vrijdag tot en met maandag.
- Vliegticket vanaf Amsterdam met Easyjet naar Luton: 100,00 euro
- Transfer retour Luton - Central London Easybus: 15,00 euro
- Drie overnachtingen in een jeugdherberg: 75,00 euro
- Eten en drinken: 60,00 euro
- Ansichtkaart + postzegel naar huis: 1,50 euro.

Totaal kom je dan op 251,50 euro. Dit is een vrij ruime schatting. Het ligt er maar net aan wat je zelf spendeert aan het eten en drinken. Het is misschien wel lekker om eens wat anders te proberen dan de eeuwige McDonalds of Burger King. En nee, dan doel ik niet op Kentucky Fried Chicken. Je kan ook drie dagen cheapass leven, dat is naar eigen invulling.

Spottrips: Londen, wat kost dat nou?


Mochten er nog vragen zijn, stel ze gerust op het forum of via een PM. Probeer zelf ook eerst een beetje te Googlen zodat ik niet al te veel voor de hand liggende vragen krijg.

Groetjes,

Jeroen

Reacties op dit artikel