Spotstad onder de loep: Londen

Spotstad onder de loep: Londen

AG’s belangrijkste spotsource is Londen, het lijkt onuitputtelijk en dat is het ook overduidelijk. Net als we denken dat de mooiste dingen zijn geweest, zoals een Zonda F, een aantal Veyrons, SLR’s en LP640’s, duiken er nog meer rare auto’s op zoals een Bristol Fighter en een Enzo. Londen is groot, maar de ruim 3200 spots kunnen natuurlijk nooit allemaal op verschillende plaatsen zijn genomen en regelmatig zijn de locaties dan ook te herkennen van vele andere spots. Maar welke locaties zijn dit, waar kun je je dag het beste besteden, wat zijn de hotspots van Londen?

Het is onder te verdelen in de belangrijkste buurten en die kun je weer onderverdelen in specifieke straten, leuke parkings, belangrijke winkelstraten en dure hotels. Londen zelf is onderverdeeld op verschillende typen compartimenten. Voorbeelden van de grofste compartimenten zijn “City of Westminster” en “Royal Borough of Kensington and Chelsea”, beide zeer belangrijke stukken voor spotters. Deze stukken zijn dan weer onderverdeeld in wijken, in Westminster liggen bijvoorbeeld de interessante wijken “Mayfair” en “Belgravia” en opmerkelijk genoeg hoort het veel oostelijker gelegen Knightsbridge er ook nog bij. In “Kensington and Chelsea” liggen wijken als “Brompton”, “Chelsea” en “South Kensington".



Onder andere deze wijken liggen vol met leuke straatjes, hotels, parkeergarages en winkels waar de spotkans zeer hoog is. Tevens staan er op verscheidene plaatsen nog wat "standaarddingen", zoals een DB7 Zagato die niet echt vaak van hun plaats lijkt te komen, maar ook een Pagani Zonda die juist niet erg vaak op zijn plaats lijkt te komen, als je begrijpt wat ik bedoel. Laten we beginnen in Westminster, en wel in Mayfair, waar we genoeg moois kunnen vinden. Wat zijn de leuke straatjes, hotels, parkeergarages en winkels in Mayfair? Iedereen weet wel dat er ergens in Mayfair standaard een DB7 Zagato staat, meestal vergezeld door de minstens net zo zeldzame V8 Vantage V600. Het verklappen van locaties is misschien wat riskant, maar omdat het sowieso al niet erg lastig te vinden is kan ik jullie vertellen dat je dan even een kijkje kunt nemen in de Chesterfield Street, een zijstraatje van 50 meter aan Curzon Street in het zuidwesten van Mayfair.



Dit is ook leuk te combineren met het Hilton Hotel aan Park Lane en iets noordelijker het zeer beroemde “The Dorchester’, ter hoogte van Tilney Street op een kwart van Park Lane.

Hilton Hotel
The Dorchester


Verwacht niet dat er zonder meer iets staat, maar realiseer je wel dat er een Veyron is gespot, een Enzo, een SLR, een DB7 Zagato en nog wat ander speelgoed. Tevens is het zo dat er nog een parkeergarage is waar alles heen gaat. Dit is gewoon een stukje ten oosten, het is niet echt moeilijk te vinden. Verder met de parkeergarages die Mayfair rijk is. We hebben de parkeergarage achter The Dorchester, aan South Audley Street, een gebouw met ongeveer zeven etages als ik het goed heb. Er staan niet eens de meest bizarre dingen, hoewel ik er alleen geweest ben in oktober. In de zomermaanden staat er vast veel extreems geparkeerd uit Arabistan. Erik geskes werd ontvangen door een Murciélago 40Th Anniversary en mijn bijzonderste herinnering is de, in gelimiteerde oplage gebouwde, 575 Superamerica.



Tevens blijkt er ook permanent een Z1 te staan, dus mocht je die per se nog eens willen spotten, dan is dit je kans en je hebt 100% zekerheid!

Er is ook nog een erg leuke parkeerplaats in de buurt van Berkeley Square, namelijk in het blok ten zuidoosten van dit plein. Ook hier is me voornamelijk de kwantiteit meer opgevallen dan de kwaliteit, onderin stonden een stuk of zeven Bentley’s naast elkaar dus wat dat betreft is het niet echt de moeite waard. Bovenin stonden een F430 Spider, een Phantom en een Tuscan MkII. Maar we kennen Londen al langer dan vandaag dus wie weet staat er op een dag toch nog een LP640 of iets anders dat er echt toe doet, voornamelijk met de Tuscan was ik erg content.



We gaan nu meteen naar het zuidwesten toe waar we meteen al een belangrijk hotel aantreffen: The Lanesborough. Dit hotel ligt op Hyde Park Corner en heeft bijna altijd iets leuks in de aanbieding, verwacht onder andere Maybach’s, maar er komen ook regelmatig exclusieve auto’s die wèl mooi zijn. Hoewel er natuurlijk lang te discussiëren is over een Veyron. Hyde Park Corner is een grote rotonde waar van meerdere kanten verkeer komt. De kans op iets diks is aanwezig maar je moet wel geduld hebben. Zo kwam Jaggie er ooit eens een Enzo en een Murcielago tegen die achter mekaar aan reden. Voor de beste kampeerplekken op deze rotonde kan je het beste Erik Geskes een berichtje sturen via het forum.



Anyway het is de moeite waard, maar wie in het centrum van Londen gaat spotten kan het niet missen. Dan gaan we verder over een straat genaamd Knightsbridge naar Wilton Place, een zijstraat van Knightsbridge waar The Berkeley Hotel is. Ook hier is van alles te beleven, zoals een SL 65 AMG en een 996 GT2 die hier ooit eens gestaan hebben, net als een 599 GTB Fiorano en een bijzondere rode Continental GT. Tevens word je er zonder problemen binnen gelaten als je een plas moet doen, vraag maar aan MrMister.



De GT2 is trouwens ook wel eens te vinden op Wilton Row, aan Wilton Crescent vast. Vanaf hier gaan we verder naar Wilton Crescent, waar het ook helemaal vol staat met Bentley’s. Als je geluk hebt een Pagani Zonda. Wilton Crescent is niet alleen leuk vanwege de bijzondere auto's maar ook voor de architectuur. Er zijn maar weinig plekken in Londen waar je gebouwen in zulke vormen zal vinden.




Op Wilton Crescent staan onder andere een Turbo RT L.W.B. en een S1 Continental Mulliner Coupé, de twee bijzonderste. Daarnaast staan er ook nog verscheidene Turbo R-achtige auto’s en een Continental R, en daarmee is de vangst in deze boogvormige straat opmerkelijk hoog. Dan zijn er twee leuke hotels in de buurt en ook nog een parkeergarage. Allereerst de parkeergarage: deze ligt onder Cadogan Place, waar je vanaf Wilton Crescent redelijk snel bent.



Ik heb zelf wat betere ervaringen met deze parkeergarage dan met de parkeergarages in Mayfair, omdat ik er een aantal erg bijzondere dingen ben tegen gekomen. Er staat een zwarte DB7 Zagato geparkeerd dus het is aan te raden een statief mee te nemen. De mensen die zich over de garage bekommeren besteden verder weinig aandacht aan je dus verwacht geen gezeik. Dan heb ik er zelf ook nog een Azure 2006, een Ford GT, een prachtige Bentley S1 en meerdere Ferrari’s gespot. Dat is nog niet alles, want andere mensen hebben ook nog goede ervaringen. In de omgeving van Cadogan Place en Cadogan Square zelf is ook nog veel te spotten, bijvoorbeeld leuke combo’s zoals een Rolls Royce die tussen een AMV8 en een DB7 geparkeerd is. Dan lijken de Astons toch wel erg klein ineens.



Vanuit daar kunnen we verder naar Jumeirah Carlton Tower, gelegen aan Cadogan Place. Voor het hotel staat niet veel, hoewel de enige Arnage Diamond Series er wel is gespot. Hier staat alles beneden geparkeerd, maar dan nog heb je er niet echt veel aan want fotograferen wordt er niet zo gewaardeerd. De garage is vrij klein en dus is de controle er iets te goed. Belangrijke spots zijn hier een Bentley Le Mansory, een BMW Lumma CLR 500 RS, een Azure 2006, twee Veyrons onder doek en een Murciélago Roadster, bijna allemaal uit het verre oosten.



Ik heb hier zelf helaas geen enkele foto van omdat de bewaking iets te dichtbij kwam, maar LmW/FvR kan er meer over vertellen. Er schijnt een stukje verderop, in Lowndes Street, het Jumeirah Lowndes Hotel te zitten, maar hier kan ik zelf weinig zinvols over zeggen. Ga zelf eens kijken, want er is vast genoeg te beleven! Een klein stukje ten noorden ligt Lowndes Square, met bovenin het bekende Sheraton Park Tower. Hier staat meestal erg veel, zowel boven als onder de grond en het is geen groot probleem als je even in de parkeergarage gaat kijken mits je het even vriendelijk vraagt. Wat er precies is gespot is te veel om op te noemen, maar het gaat om onder andere een aantal SLR’s, een SLR 722, meerdere Ferrari’s en Maserati’s, de zeldzame R63 AMG en onder de grond heb ik zelf nog een 599, Phantom, F430 en een Arnage T Mulliner gespot. Op Lowndes Square zelf is ook het-één-en-ander te zien, er is ten minste twee keer een Lamborghini Diablo VT 6.0 in unieke kleurstelling gespot.



Loop vanuit hier een stukje naar het westen om bij Harrods te komen, over Sloane Street. Nog voor je bij Sloan Street bent is er een klein straatje wat zeker de moeite waard is. Het heet Harriet Walk en doet het meeste denken aan een verblijf voor junks en dealers, maar in het kleine straatje heb ik toch al vier Arabieren gespot: drie F430 Spiders en een Gallardo SE.
Steek Sloan Street over – op zichzelf al een goede spotplaats – en je komt bij een hotel waarvan ik even de naam niet meer weet, om de hoek van Harrods. Er zit een leuke parkeergarage aan vast en voor dit hotel zelf heb ik in een zeer korte tijd een Gallardo Spyder, een Murciélago Roadster en een F430 Spider gespot. En oh ja, ook nog een CL 63 AMG. Ook hier kun je rustig even rondkijken of de garage van een paar verdiepingen hoog een bezoekje brengen. Andere mensen hebben hier overigens minder gastvrije ervaringen mee en weten te vertellen dat de plaatselijke huisdieren zich erg defensief gedragen tegenover toeristen en spotters.

Echt veel sensationele dingen stonden er niet destijds, maar wel meerdere Astons en een paar Ferrari’s. Ook stond er een SLK 55 AMG, nog wel het zeldzaamste maar ik gok dat je meer oog hebt voor een F430. Precies kan ik deze locatie helaas niet traceren, maar wie een beetje rondloopt komt het wel tegen. Vanaf hier gaan we naar Basil Street, een weg die langs Harrods loopt, daar staat tijdens spitsuren echt heel erg veel en er rijdt elke minuut wel een setje noemenswaardige auto’s langs.



Wat hier precies is gespot valt moeilijk samen te vatten, maar ik kan me van spots een stuk of vier SLR’s, een SLR 722, twee Carrera GT’s, drie Veyrons, ontelbare Gallardo’s en een groot aantal Murciélago’s herinneren. Continental GT’s zijn er wisselgeld, maar een knaloranje exemplaar kon ik wel waarderen. Cafe Rouge is een leuke locatie om de dag af te sluiten, want met die vermoeide spieren is het makkelijke spotten bij Harrods wel een verademing. Een stuk westelijker, aan Knightsbridge/Kensington Road, is ook nog genoeg te spotten. Een belangrijke plaats om nog eens op te zoeken is Kent Yard, dat eigenlijk helemaal geen Kent Yard heet, maar gewoon Ruthland Gardens.




Iedereen kent de beelden denk ik wel: twee Phantoms, twee SLR’s, een Superamerica, sinds kort een Phantom Drophead en SLR Roadster en voor wie onverzadigbaar is staan er ook nog wel wat F430’s. Dit is één straat, dus veel andere auto’s dan deze zijn er niet. Er staat een vrij groot hek voor, maar als je het lief vraagt mag je erin. Ikzelf heb het destijds blijkbaar niet lief genoeg gevraagd, maar ik kom er nog wel eens terug, hehe. Recht eronder is Montpellier Square, voor de liefhebbers van klassiekers zeker een must want er staat meestal een Silver Cloud H.J. Mulliner Drophead Coupé en die is erg zeldzaam. Ga alleen niet via Ruthland Gardens als je deze “guide to Londen” letterlijk volgt want dat kan niet.



Voorlopig houdt het hierbij op, ikzelf heb Londen nog lang niet van alle kanten gezien maar andere mensen weten vast nog wel interessante locaties waar regelmatig iets uitzonderlijks staat, dan wel interessante parkeergarages. Bij Raphael Street aan Brompton Road zie ik bijvoorbeeld nog een parkeergarage liggen, die is zonder meer het bezoeken waard tenzij het de parkeergarage van Harrods is, waar je niet zomaar in komt. Een groot deel van centraal Londen is nog niet aan bod gekomen, maar daar valt nog genoeg te zien.

Reacties op dit artikel