Spot van de dag: Ferrari 250 GT SWB Berlinetta

Spot van de dag: Ferrari 250 GT SWB Berlinetta

Spotter Lenny gaat er vandaag niet alleen met de SVDD vandoor maar ook met wat misschien wel de heilige graal van de autospots is! Als liefhebber van prachtige klassiekers kan ik deze spot persoonlijk enorm waarderen. De 250 GT SWB Berlinetta opzich is al een parel van een auto maar wanneer deze wordt gespot in combinatie met die heerlijke 250 Testa Rossa replica heb je toch wel iets unieks in handen. Daarnaast kom ik ook woorden tekort om de rest van de foto’s te omschrijven maar laten we het bij geweldig houden!

De in 1959 geïntroduceerde Ferrari 250 GT Passo Corto is nog altijd één van de meest geliefde klassieke Ferrari’s. Het is een waar kunstwerk dat indertijd door Pininfarina werd uitgetekend en in samenwerking met Scaglietti werd gebouwd. De Passo Corto werd in het begin vervaardigd uit aluminium maar latere exemplaren van met name de Lusso uitvoering werden uit staal vervaardigd. De Competizione uitvoeringen werden nog wel van aluminium gemaakt als onderdeel van de afslankkuur waar die auto’s op werden gezet. Door de wensen van klanten kwam het echter nog wel eens voor dat de Lusso en Competizione uitvoeringen elkaar overlapten. Zo konden ook de Lusso uitvoeringen worden vervaardigd uit aluminium en met meer vermogen dan standaard de fabriek in Modena verlaten.

Als krachtbron beschikt de 250 GT SWB Berlinetta over een 3.0 Columbo V12. Afhankelijk van de uitvoering produceert deze V12 220pk of maximaal 280pk en is gekoppeld aan een handgeschakelde versnellingsbak met vier verzetten. De versie met 280pk kan een topsnelheid behalen van 268km/u. De Berlinetta was ook Ferrari’s eerste GT die van remschijven kon worden voorzien.

Het design van de Berlinetta is gedurende zijn productiejaren van 1960-1962 vrijwel ongewijzigd gebleven. Echter zijn er door de jaren heen wel details aangebracht op het koetswerk waaraan je kunt herkennen uit welke periode een specifieke 250 GT SWB Berlinetta komt. Zo zijn de eerste exemplaren wat simpeler vormgegeven waar de latere exemplaren bijvoorbeeld de chromen bumpers kregen. De makkelijkste manier om te identificeren welk type Berlinetta voor je staat is echter via de richtingaanwijzer op de zijkant van de auto tussen de koplamp en het voorwiel. Bij de eerdere exemplaren is die klein en rond en bij de latere exemplaren heeft die een druppelvorm. Op die manier kun je dus identificeren dat de Berlinetta uit deze spot een later exemplaar is. Er zijn legio andere minimale verschillen die kunnen aantonen uit welke periode een Berlinetta komt. Vaak had het echter ook te maken met de wensen van de klant. Zodoende zou je kunnen zeggen dat geen van de 165 geproduceerde exemplaren 100% hetzelfde is. Van de 165 exemplaren zijn er 74 gebouwd als Competizione uitvoering.

Auto’s als deze Ferrari 250 GT Berlinetta Passo Corto worden vandaag de dag voor rond de tien miljoen afgehamerd op veilingen. En met het lage productieaantal en de over het algemeen zeer voorzichtige eigenaren is het extreem zeldzaam dat je deze auto’s buiten tegen gaat komen. Dat Lenny niet alleen de Berlinetta maar ook de Testa Rossa replica heeft weten vast te leggen op zo’n fenomenale manier in deze prachtige foto’s is dan ook iets dat je niet snel zult overtreffen. Gefeliciteerd met deze waanzinnige SVDD Lenny!
Spot van de dag: Ferrari 250 GT SWB Berlinetta
Klik op de foto voor meer foto's van deze spot!

Reacties op dit artikel


    Dit is niet ok

Gerelateerde spots



Gerelateerd nieuws