Spot van de dag: Venturi Atlantique 300

  • Jeroen
  • 23-04-2009 20:51
  • 4559
  • 14

Spot van de dag: Venturi Atlantique 300

Soms komen er van die auto's voorbij waarvan je denkt: "ken ik dat ontwerp niet ergens van"? Dat zou je ook kunnen denken bij de Venturi Atlantique 300 waarbij de voorkant redelijk overeen komt met die van een Ferrari 456 GT. De Atlantique is verder een compleet andere auto, een zeer unieke auto mogen we wel stellen. De auto werd geproduceerd in Frankrijk door Venturi Automobiles en de koets werd gemaakt van glasvezel. In de periode dat de Atlantique gebouwd werd, 1991 tot en met 2000 was het een auto die niet veel mensen kenden. Tot op de dag van vandaag is het tegenkomen van een Venturi in het wild een zeldzame aangelegenheid.

Spotter Peter Jobse kwam deze Venturi Atlantique 300 tegen bij een hotel in Goes. Op zich is het verhaal rond de Atlantique wel interessant. Het bedrijf, van origine Frans, kwam in 1994 in Schotse handen toen Hubert O'Neill de zaak over kocht. De Atlantique die op dat moment in productie was, was de Atlantique 260, met 260 pk zoals de naam al doet vermoeden. O'Neill had slechts zes maanden nodig om de Atlantique 300 te ontwerpen. Dat is voor een ontwerp erg kort maar zo te zien haalbaar. Na zes maanden was het tijd om de auto te introduceren op het podium van de autosalon van Parijs. De beurs verwelkomde de Frans-Schotse firma, die nog altijd haar auto's bouwde in Frankrijk, met een unieke auto. Doordat het bedrijf zelf geen motoren maakte werden deze gekocht bij andere fabrikanten. Mede-Fransozen Citroën en Peugeot kwamen met een drie liter 24V V6 op de proppen. Standaard was deze goed voor 210 pk. De naam "300" sloeg dus niet meer op het vermogen van de auto, zoals dat nog wel het geval was bij de Atlantique 260. Voor de snelle garçon was er ook een versie leverbaar met een turbocharger, deze leverde 71 pk meer.

Spot van de dag: Venturi Atlantique 300

Twee jaar na de overname van O'Neill werd het bedrijf weer overgenomen. Ditmaal door een Thais bedrijf genaamd Nakarin Benz. Niet te verwarren met de Thaise variant van Mercedes-Benz. De Aziaten vonden dat de Atlantique 300 wel een stukje sneller mocht worden. Meer is beter en dus werd in 1998 een biturbo-variant op de markt gebracht die 310 pk levert. Met een topsnelheid van 275 kilometer per uur en een 0 naar 100 tijd in minder dan vijf seconden moest deze Aziatische Fransman een serieuze concurrent gaan worden voor de Lotus Esprit, die een zwaardere V8 had.

Veel exemplaren zijn er nooit verkocht door Venturi. De gehele Atlantique-lijn kende nog geen 700 verkopen. In 2000 werd het bedrijf dan ook bankroet verklaard waardoor het bedrijf stil kwam te liggen. Het einde der tijden was aangebroken dacht men. Niets bleek minder waar. Venturi is momenteel eigendom door een rijke Monegask genaamd Gildo Pallanca Pastor en onder zijn bewind is er een geheel nieuwe auto ontwikkeld. De Venturi Fetish is een elektrische tweezits sportauto die gelimiteerd zal worden op vijftien exemplaren per jaar. Onlangs is deze auto door spotter Martijn gespot in Monaco.

Spot van de dag: Venturi Atlantique 300

Reacties op dit artikel