Spot van de dag: Rolls-Royce Corniche “First of Line”

Spot van de dag: Rolls-Royce Corniche “First of Line”

Op deze doordeweekse dag was er nog een ruime keuze uit topspots. Zo werd er een bijzondere R8 EDO Competition gespot. Maar veel dichter bij huis en op Nederlands kenteken werd er iets gespot dat destijds haast de allerduurste auto was. Een Rolls-Royce New Corniche! Aan de velgen te zien gaat het om een Last of Line, maar niets is minder waar.

Read this article in English


Deze Corniche is helaas niet één van de 45 Last of Lines van eind 2002, maar juist één van de allereerste exemplaren uit januari 2000. Dat is net zo goed bijzonder. Van buiten is je eerste indruk dat het om een onthoofde Silver Seraph gaat, maar het is veel meer dan dat. In hun toenmalige “instapper” lag namelijk een BMW V12, omdat het destijds budget-technisch minder goed uit kwam dan de V8 uit de schappen van Rolls-Royce zelf. Om dezelfde reden lag er voorin de Arnage aanvankelijk een 4,4 V8 van eveneens BMW. Maar later kregen beide merken hun vertouwde V8 weer terug, en zo ligt die ook in de Corniche die tussen 2000 en 2002 werd gebouwd.



Verder staat de auto op een ander chassis dan de Silver Seraph, namelijk op dat van de Azure, de belangrijkste concurrent, hoewel beide auto’s natuurlijk van hetzelfde bedrijf kwamen. Waar de Silver Seraph al een mastodont was met zijn 2.350 kilogram, maar de hydraulisch bediende softtop, het ouderwetse motorblok en het aangepaste chassis van de Corniche voegden daar nog eens 400 kilogram aan toe. Hij was nòg duurder dan de Silver Seraph, en niet zo’n beetje ook. Prijzen werden destijds niet gepubliceerd, maar ga uit van een ruime achthonderdduizend gulden, negen jaar geleden!

Reacties op dit artikel