Spot van de dag: Pontiac GTO 6.0

  • Jeroen
  • 17-12-2010 22:38
  • 2655
  • 9

Spot van de dag: Pontiac GTO 6.0

Autogespot viert vandaag feest! Vandaag is Autogespot zes jaar geworden en dat hebben we gisteravond laat al gevierd met een nieuwe website. Daar kunnen jullie dit weekend lekker van gaan genieten met hopelijk meer spots dan er vandaag werden geüpload. De temperaturen zakken steeds verder, er valt meer en meer sneeuw en minder spotters gaan naar buiten om op jacht te gaan naar echte exoten. De winter komt eraan en dat herinnert ons er nog maar even aan dat we nog ver verwijderd zijn van zon, strak blauwe luchten en een lekker warm weertje. De spot van de dag is vandaag een auto die we eigenlijk nooit uitlichten en ook bijna nooit geüpload wordt. Daarom is er gekozen voor een Pontiac GTO 6.0 waarmee we de week afsluiten en het weekend inluiden!

Vandaag dus even geen Lamborghini, Ferrari, Porsche of Aston Martin. De Pontiac GTO is een legendarische auto die al in 1961 werd gebouwd. De eerste generatie is inmiddels dus bijna vijftig jaar oud! Inmiddels is het merk aanbeland bij de vierde generatie van de GTO en die werd in 2004 gepresenteerd. Sommigen onder jullie zullen bij het zien van de foto meteen denken aan de Holden Monaro of de Vauxhall Monaro VXR. De voorzitter van General Motors, Bob Lutz, reed in Australië tijdens een trip in een Holden Monaro en dat was het begin van de nieuwe GTO.

General Motors ging de auto bouwen in Australië, in de fabriek waar ook de Holden Monaro werd gebouwd. GM zette hoog in met 18.000 te bouwen exemplaren op jaarbasis maar de auto werd in het land waar hij verkocht zou moeten gaan worden, de Verenigde Staten, helemaal niet zo goed ontvangen. De auto was te anoniem en niet spannend genoeg. De geschiedenis van de vroegere GTO's kwam niet terug in deze vierde generatie. De coupé werd oorspronkelijk geleverd met een 5,7 liter V8 die zo'n 350 pk produceerde.

Spot van de dag: Pontiac GTO 6.0

Tijden veranderden in 2005 toen General Motors de auto wat bruter probeerde over te laten komen. Luchtinlaten op de motorkap, twee uitlaten aan de achterzijde en nieuwe achttien inch velgen moesten de auto weer aantrekkelijker maken. De grootste verandering was wel die onder de motorkap want het Amerikaanse bedrijf verwijderde de LS1 motor om zo plaats te kunnen maken voor de LS2. Deze zesliter V8 leverde maar liefst 400 pk en daarmee was het mogelijk om in 4,7 seconden naar de honderd kilometer per uur.

Was de GTO dan geflopt? Nee, niet echt. Pontiac verkocht 13.569 exemplaren van de GTO in 2004. In 2005 waren dat er 11.069 en in 2006 liepen de verkopen weer verder op naar 13.948. Pontiac verkocht, inclusief gelimiteerde modellen, toch zo'n 40.808 exemplaren van de GTO in drie jaar tijd. De GTO is en was altijd de auto die je kocht omdat hij nog behoorlijk sportief is en met een snelle sprint bij het stoplicht naar de honderd kilometer per uur heb je een ware wolf in schaapskleren onder de kont. Op Autogespot is de auto erg zeldzaam met slechts 32 exemplaren van de variant met de zesliter motor. Slechts vijf exemplaren zijn gespot van de variant met de 5,7 liter motor. Zoals gezegd wordt de auto in Australië verkocht als Holden Monaro en in Engeland als Vauxhall Monaro VXR. General Motors verkoopt de auto onder Chevrolet Lumina SS in het Midden-Oosten.

Reacties op dit artikel


Stem nu voor de spot van de dag