Spot van de dag: Morgan Aero 8 SuperSports

  • Jeroen
  • 09-09-2011 22:30
  • 2663
  • 6

Spot van de dag: Morgan Aero 8 SuperSports

De vrijdag is weer bijna voorbij en er staat ons morgen een zonnige zaterdag te wachten. Voordat we de werkweek afsluiten en het weekend inluiden hebben we natuurlijk nog even onze vaste rubriek voor jullie. De spot van de dag komt vandaag uit Engeland. Niet alleen de spot maar ook de auto. We hebben het dan niet over een Rolls-Royce, TVR of Bentley maar een andere klassieke automaker. Uit de stallen van Morgan kwam in 2009 een nieuwe sportauto die linea recta doorreed naar Italië om onthuld te worden op het Villa d'Este Concours d'Elegance.

Targa
We hebben het, natuurlijk, over de Aero 8 SuperSports. Eigenlijk is de Aero 8 SuperSports helemaal geen nieuwe auto maar een doorontwikkeling van een bestaande auto, namelijk de open Aero 8 en de Aeromax. Alle drie lijken ze op elkaar en alle drie worden ze ook met dezelfde motor aangedreven. Het verschil tussen de Aeromax en de Aero 8 SuperSports is dat laatstgenoemde een targa-variant is. Je kan dus net als bij een Corvette C6 en Ferrari F355 GTS het dakje verwijderen om lekker open te kunnen rijden. Op Autogespot staan nu slechts zestien exemplaren. Morgan heeft bij de introductie besloten om de productie van deze targa te limiteren op tweehonderd exemplaren.

Specificaties
Uit de rekken van BMW halen de Britten een degelijke V8 motor met een cilinderinhoud van 4,8 liter. Daarmee wordt geen 500 pk geproduceerd maar een keurige 367 pk. De BMW N62 motor werd door BMW zelf eerder al in de X5 gebruikt. Ook Wiesmann maakte gebruik van dezelfde motor. Die 367 pk zorgen ervoor dat de auto een topsnelheid haalt van 270 kilometer per uur. Binnen 4,3 seconden zit je op een snelheid van honderd kilometer per uur als je zelf schakelt. De auto is echter 0,2 seconden sneller in diezelfde sprint als je de automatische versnellingsbak gebruikt.

Spot van de dag: Morgan Aero 8 SuperSports

Reacties op dit artikel