Spot van de dag: Ford Focus RS 500

  • Jeroen
  • 07-07-2011 22:23
  • 3249
  • 24

Spot van de dag: Ford Focus RS 500

Vandaag even geen spot van de dag die in de categorie 'hypercars' valt. Dat betekent dat we dus voor vandaag even niet gekozen hebben voor een Ferrari Enzo Ferrari, Bugatti Veyron 16.4, een dikke Pagani Zonda of Koenigsegg. Ook hebben we vandaag niet gekozen voor een getunede auto. Vandaag is een andere dag en dus is er vandaag gekozen voor een auto die wel gelimiteerd is, standaard matzwart is en bijzonder is vanwege het kenteken.

Personalisatie
Het kenteken inderdaad. Waar in het buitenland het de gewoonste zaak van de wereld is om een gepersonaliseerd kenteken aan te vragen is het in Nederland nog niet mogelijk. De Nederlandse overheid heeft die schatkist onderaan de regenboog nog niet gevonden. Met persoonlijke kentekens is namelijk veel geld te verdienen. Vooral in Engeland is een persoonlijk kenteken big business. Des te minder tekens je op je kenteken wilt, des te meer geld je mag betalen voor het kenteken. In de Verenigde Arabische Emiraten geldt dezelfde constructie. Wil je een kort kenteken met een lage waarde en een letter die ergens aan het begin van het alfabet staat, dan ben je veel geld kwijt. Dat kan wel in de miljoenen euro's (omgerekend) lopen.

Focus RS 500
Het "RS500" kenteken is natuurlijk een plaat die enorm goed past op deze auto. De RS 500 is een gelimiteerde versie van de succesvolle Ford Focus RS. Ford heeft een topauto neergezet met de Focus RS en dat is met de RS 500 naar een volgend niveau getild. Zo levert de matzwarte RS 500 zo'n 350 pk en dat is 45 meer dan de standaard Focus RS. Het koppel is gestegen met twintig Newton-meter naar 460 Nm. In 5,6 seconden gaat dit hete bommetje naar de honderd kilometer per uur en met een minimaal verschil van 0,3 seconden is dat toch even een tandje sneller dan de standaard Focus RS van je buurman.

Oplage
Slechts 500 exemplaren worden er gemaakt van de Focus RS 500 en daarmee is het een bijzonder gewilde auto. Het getal '500' verwijst niet alleen naar de oplage maar ook naar de Sierra RS500 Cosworth. De Sierra werd jaren geleden in eenzelfde oplage gebouwd als speciaal homologatiemodel en de huidige RS 500 kan dan ook gezien worden als een eerbetoon aan de oudere Sierra.

Spot van de dag: Ford Focus RS 500

Reacties op dit artikel