Spot van de dag: Ferrari 250 GT Europa

  • Jeroen
  • 07-03-2010 21:36
  • 2437
  • 15

Spot van de dag: Ferrari 250 GT Europa

Met het prachtige weer, het heerlijke zonnetje en de aangename temperatuur zien we de lente weer tegemoet. Spotters trokken er massaal op uit zagen we vandaag aangezien er meer dan 250 spots bijgekomen zijn. Dat betekent dus dat we voor vandaag dan ook een zeer riante keuze hadden wat betreft de spot van de dag. Vandaag blijven we lekker in Nederland voor de spot van de dag en wel in Noordwijk waar spotter Tyler360 een aantal jaar geleden met een analoge camera een hele fraaie klassieker tegen kwam, namelijk een Ferrari 250 GT Europa.

Dat zijn zeldzame auto's. Niet alleen in Nederland maar ook daarbuiten want er werden slechts 44 exemplaren gemaakt van deze Ferrari. Met de Europa wilde Ferrari in 1954 een poging wagen om een nieuw soort Grand Tourer te maken. Er zijn namelijk twee versies gemaakt van de 250 Europa. Zo was er de eerste versie die simpelweg 250 Europa heette en versie twee kreeg de naam 250 GT Europa mee. Van de 250 Europa werden slechts twintig exemplaren gemaakt en van de 250 GT Europa rolden er 44 van de band in Maranello. Een beetje Ferrari-kenner kan natuurlijk meteen al zien dat de 250 GT Europa een korter chassis heeft, 2600 mm tegenover 2800 mm bij de 250 Europa. Beiden gebruikten ze al een drie-liter V12 maar de 250 GT Europa had een Colombo motor en de 250 Europa werd voortgedreven door een Lampredi motor.

De 250 GT Europa was een ware sensatie qua snelheid. Het was namelijk in z'n soort de snelste Grand Tourer die op dat moment op de openbare weg te vinden was. De topsnelheid lag op 217 kilometer per uur en de honderd kilometer per uur werd bereikt in minder dan acht seconden. Naast de snelheid was de 250 GT Europa ook zeer comfortabel, de auto was uitermate geschikt om lange afstanden mee te rijden. In het interieur was veel gebruik gemaakt van duur leer en de Italianen hadden veel tijd gestoken in het ontwikkelen van geluidwerend materiaal. Jawel, geluidwerend materiaal want omdat de 250 GT Europa een Grand Tourer was zat je als eigenaar niet de hele rit van duizend kilometer te wachten op het geratel van de motor. Nee, dit was duidelijk een auto waar veel in gereden zou gaan geworden en waarmee je uitgerust op de plek van bestemming aankwam.

Op Klassiekergespot staan nog veel meer bijzondere klassiekers maar deze 250 GT Europa uit 1954 is zeker welkom op Autogespot. Een auto die bijna zestig jaar oud is en inmiddels een klein fortuin waard is zien we maar al te graag op Autogespot.

Spot van de dag: Ferrari 250 GT Europa

Reacties op dit artikel


Stem nu voor de spot van de dag