Spot van de dag: Bentley Turbo R

  • Jeroen
  • 17-05-2013 22:21
  • 2010
  • 0

Spot van de dag: Bentley Turbo R

De 'spot van de dag' van vandaag is een heuse klassieker! De laatste keer dat een klassieker er met het cupje vandoor ging is alweer een behoorlijke tijd geleden. Wat is het dan een toffe afwisseling met de lijst met hedendaagse supercars die de laatste tijd de 'spot van de dag' binnenhaalden.

De Bentley Turbo R is gespot in de kleur rood en dat zien we niet vaak op een Britse klassieker als deze. Voor King George is het de eerste keer dat hij met een spot de titel 'spot van de dag' binnenhaalt. Dat vinden we natuurlijk hartstikke leuk voor hem! De reacties bij de spot tonen helaas dat het de spotters van dit soort spots niet echt wordt gegund om ook eens de 'spot van de dag' te hebben.

Productie
Het is afhankelijk van het modeljaar of je je Bentley Turbo R een klassieker mag noemen. Bentley kende namelijk een behoorlijke lange productieperiode voor de Turbo R. Gedurende twaalf jaar werd de Turbo R van 1985 tot en met 1997 gebouwd in een oplage van 7.230 exemplaren. Deze zijn onderverdeeld in de traditionele Turbo R en de zogenaamde 'New Turbo R'. Laatstgenoemde werd in 1995 geïntroduceerd als afsluiting van de Turbo R. Deze nieuwe Turbo R kende iets betere specificaties en was voorzien van Zytek brandstofinspuiting. Zowel van de Turbo R als de New Turbo R zijn een versie met een korte en lange wielbasis gemaakt. De lange wielbasis is bijna vier keer zo zeldzaam bij de Turbo R, maar met een verschil van 300 exemplaren, minder zeldzaam bij de New Turbo R.

Specificaties
De opvolger van de Bentley Mulsanne Turbo was voorzien van de bekende 6,75 liter V8. Deze V8 produceerde in de Turbo R een topsnelheid van 220 kilometer per uur. Naarmate de productie vorderde lukte het de bouwers in het Britse Crewe de topsnelheid verder op te schroeven naar respectievelijk 235 en 249 kilometer per uur.

Spot van de dag: Bentley Turbo R

Reacties op dit artikel