Sportwagens: zo duur is het gebruik ervan in werkelijkheid

  • Boink
  • 01-03-2023 11:10
  • 53
  • 0

Sportwagens: zo duur is het gebruik ervan in werkelijkheid

Een sportwagen ziet er niet alleen geweldig uit - veel autoliefhebbers raken in vervoering als ze er een zien. Waren het maar niet de onderhoudskosten. Die kunnen naast de aanschafprijs een flink gat slaan in het huishoudbudget. Maar waarom is dat zo en wat zijn precies de afzonderlijke kostenposten?

Hoe duur is een sportwagen eigenlijk in onderhoud?
Deze vraag is niet direct te beantwoorden, omdat er altijd een aantal individuele factoren meespelen. Duidelijk is wel dat het onderhoud van een sportwagen beslist duurder is dan dat van een kleine auto. Naast de aanschafkosten moeten ook de kosten voor verzekering, belastingen en brandstof in aanmerking worden genomen. Bij de berekening van de autoverzekeringspremie wordt vaak rekening gehouden met de volgende factoren

Diverse uitrustingskenmerken
- No-claim klasse
- Leeftijd en type van het voertuig
- Kilometerstand
- Woonplaats van de eigenaar van het voertuig
- Leeftijd van de eigenaar van het voertuig
en enkele andere kenmerken zijn interessant. Hoe groter en krachtiger het voertuig, hoe hoger de onderhoudskosten. Maar laten we eens kijken naar de verschillen tussen een kleine auto en een sportwagen.

Kleine auto
Ook bij een kleine auto geldt de regel dat een nieuwe auto duurder is dan een gebruikte. Maar in de meeste gevallen zijn kleine of zeer kleine auto's veel goedkoper in aanschaf dan sportwagens. Dat komt niet alleen doordat er minder materiaal wordt gebruikt bij de productie. Ook het motorvermogen is aanzienlijk lager. Dit komt uiteraard voordeliger tot uiting in de prijsstelling. Een kleine auto verbruikt ook minder brandstof en is vaak goedkoper wat betreft de autoverzekering.

Sportieve auto
Niet alleen eersteklas materialen, hoogwaardige afwerking en het gebruik van de nieuwste technologie zijn verantwoordelijk voor de aankoopprijs van sportwagens. Natuurlijk spelen ook de prestaties een rol in de prijs. Hoe meer pk's er onder de motorkap liggen, hoe hoger de kosten zullen oplopen. Dit is echter niet de enige reden waarom sportwagens in een heel andere prijsklasse vallen dan kleine auto's, SUV's en dergelijke.

De meeste fabrikanten bieden slechts een selecte reeks sportwagens in het hogere segment aan, omdat de vraag kleiner is dan naar voertuigen in het middelste prijssegment. Aangezien de meeste autobezitters ook minder verdienen, kunnen zij zich eenvoudigweg geen sportwagen veroorloven. Door de vraag en het vrij lage productvolume zijn sportauto's altijd duurder dan andere automodellen. Bovendien heeft kwaliteit altijd zijn prijs, wat ook wordt opgemerkt door degenen die geïnteresseerd zijn in de verschillende auto-uitvoeringen en verschillende auto-onderdelen.

Daarbij komen nog de verzekeringskosten, die aanzienlijk duurder zijn dan voor kleine auto's. De reden hiervoor is de grote motor, die bij een ongeval meer schade kan veroorzaken dan bij andere voertuigen. Bovendien zijn er hogere uitgebreide verzekeringskosten als autobezitters hun voertuig, waarvan de aanschaf toch al duurder was, in alle opzichten willen verzekeren. Dit levert een vrij groot bedrag op, dat niet te vergelijken is met de verzekeringspremies voor kleine voertuigen.

Voorbeeld: Een Lamborghini Aventador Roadster SVJ kost ongeveer 450.000 euro om aan te schaffen. Evenzo is het mogelijk om voor deze prijs elf exemplaren van het automodel Nissan 370Z te kopen, die met 40.000 euro ook in het hogere prijssegment zit, maar veel betaalbaarder is.

Wat de belastingen betreft, is een eenvoudige bepaling mogelijk via het zoekmasker van een voertuigbelastingcalculator. Na invoer van de motorinhoud in cc en de CO2-uitstoot in g/km kan snel het bedrag aan autobelasting worden bepaald. Voor een Lamborghini Aventador Roadster SVJ liggen de kosten rond de 1.500 euro. Qua verzekering zal er waarschijnlijk een hoger verzekeringsbedrag ontstaan, maar dit wordt best opgehelderd voor de aankoop van het voertuig.

Reacties op dit artikel