SPI komt met duizelingwekkende 997 Sledgehammer

SPI komt met duizelingwekkende 997 Sledgehammer

De Porsche 911 Turbo is een heerlijke auto met een sterke boxermotor achterin. De auto maakt het bijvoorbeeld de Ferrari F430 goed moeilijk, maar voor sommigen is de 480 pk in deze Turbo nog steeds niet genoeg. Switzer Performance Innovations wilde daarom wel eens uitzoeken hoeveel vermogen je uit de standaard motor kon persen. En daarmee zijn ze best een heel eindje gekomen!

De mannen uit Ohio, Amerika, hebben vooral de engine control unit (ECU) heftig aangepakt waar al zeer veel vermogen mee gewonnen werd. Daarnaast werden de cilinderkoppen aangepakt, werd het hele uitlaatsysteem vervangen, zijn er grotere en verbeterde intercoolers geplaatst, en zijn de turbo's vervangen door "SPI-tuned GT30R" turbo's. Dit levert duizelingwekkende getallen op. De SPI 997 Sledgehammer, zoals de auto officieel heet, perst er namelijk maar liefst 1000 pk uit. Dat dit voor bizarre prestaties zorgt spreekt voor zich.

De sprint naar honderd duurt ongeveer 2,5 seconden, net zo snel als een Bugatti Veyron dus, maar het meest indrukwekkende is nog wel de tussensprint. Je doet er namelijk maar 5 seconden over om van 100 km/u te versnellen naar 220 km/u. Op de Texas Mile werd een eindsnelheid van 195 mph gehaald, dat is ongeveer 310 km/u. Ter vergelijking, Jeremy Clarkson haalde met moeite 170 mph in zijn Corvette ZR1.

De prijs van deze aanpassingen bedraagt slechts 50.000 dollar en dat is natuurlijk een koopje, zeker met de huidige wisselkoers. Aangezien een standaard 997 Turbo ongeveer 2 ton kost heb je dus voor ongeveer 250.000 euro deze bizarre SPI Sledgehammer op Nederlands kenteken staan. Je kunt dan ook niet anders stellen dan dat dit pakket enorm veel waar voor z'n geld biedt. Je bent met deze upgrade namelijk niet alleen de ZR1 ruimschoots de baas, ook de Ferrari Enzo en Pagani Zonda F komen niet in de buurt van deze SPI 997 Sledgehammer. Waarschijnlijk dat dit bizarre apparaat zich zelfs kan meten met bijvoorbeeld de Bugatti Veyron en de Koenigsegg CCX.

Read this article in English


Reacties op dit artikel