Special: met de Ferrari 488 GTB door Dubai

Special: met de Ferrari 488 GTB door Dubai

Ook wij komen weleens achter onze laptops vandaan en gaan de wereld ontdekken. In samenwerking met de vliegtuigmaatschappij Emirates werden we richting Dubai gestuurd om de meest krankzinnige dingen op autogebied mee te maken. Tijdens deze trip naar het zonovergoten Dubai werd aan die wens invulling gegeven. We mochten met een Ferrari 488 GTB Dubai door!

Een week lang in Dubai vertoeven is natuurlijk fantastisch als autoliefhebber maar dat vliegt ook voorbij. Zodoende kwamen we pas aan het eind van de week eraan toe om naar Jamal Prestige te gaan. Eenmaal aangekomen in het kantoor, gevestigd tussen minstens zes andere verhuurbedrijven, spreken we Shafiq Jamal.

Shafiq is geboren in het Verenigd Koninkrijk en heeft een aantal jaar geleden de stap gemaakt naar Dubai. Inmiddels is één van de bekendere autoverhuurders in Dubai. Dat is geen makkie, want met om en nabij de 3000 verhuurbedrijven is het niet makkelijk om op te vallen. De vloot van Jamal Prestige is divers. Van de welbekende Mercedes-AMG G 63 tot de Lamborghini Aventador LP700-4, alles is te huren. Omdat wij last minute binnenvielen, was er slechts één auto beschikbaar zei hij. Ik heb alleen een Ferrari momenteel, maar die moet om 17.00 weer hier zijn voor een andere huurder. Nou goed, over een Ferrari hoor je niemand klagen natuurlijk. Toen ik vroeg welke Ferrari het was, had ik eigenlijk een relatieve instapper verwacht. Met een California waren we absoluut tevreden geweest, maar toen hij antwoord gaf welke het ging worden, werden we ook een stuk enthousiaster dan gedacht. De Ferrari 488 GTB was een middagje voor ons!

De auto stond iets verderop geparkeerd. In de brandende zon, een beetje stof erop en wat lichte krasjes van de eigenaren voor ons die niet al te nauwgezet met de auto om zijn gesprongen. Aangezien het eigen risico een bepaald percentage van de schade was, hebben we alles netjes genoteerd en met onszelf afgesproken dat we vooral verstandig zouden rijden. Je snapt dat we de snelweg nog niet op waren of het gas was al een keer gevloerd.

Met 670 pk heb je evenveel vermogen als de legendarische 599 GTO en omdat het een turbomotor betreft, is het koppel met 760 Nm echt heel fors. Snel de specificaties opgezocht en die beloofde ons dat we in een seconde of drie naar de honderd kilometer per uur zouden moeten kunnen knallen. De draaiknop op sport gezet om het risico enigszins te beperken, trapten we het gas eens diep in. Het vermogen is bizar snel paraat, zeker voor een turbomotor. De snelheden geraken al snel boven de maximale 120 kilometer per uur rondom Dubai en aangezien de flitspalen om de kilometer staan, is het zaak om tijdig weer te stoppen met accelereren. Shafiq waarschuwde ons al dat hij momenteel een klant had die 60 te hard reed en maar liefst een boete kreeg van ruim 2000 euro. Oppassen dus.

Niet verkeerd bedoeld, maar het rijden in een Ferrari 488 GTB is relatief eenvoudig. Het is een automaat, de flippers aan het stuur kun je niet missen met het schakelen en hij kent natuurlijk ook een volledig automatische modus. Die vinden we weinig aan, en dus zetten we de bak in de handmatige modus. Bijna direct wisselt de bak van verzet en zorgt hij ervoor dat het momentum van het versnellen niet verloren gaat. Pijlsnel, zeer accuraat en natuurlijk een attractie om te zien. Het blijft apart hoe je vanuit de binnenkant van de auto vergeet hoe de buitenkant eruit ziet. Iedere keer als we langs een ruit rijden, zien we het silhouet van de 488 GTB en beseffen we ons weer dat we in één van de snelste auto's van het moment rijden.

Met al het zand in Dubai is de grip niet optimaal. Natuurlijk is in de brandende zon het asfalt heet en zijn de banden gauw warm, maar dat staat niet gelijk aan bakken met grip. Snel een klaverblad nemen doe je dus niet, zeker met het eigen risico in het achterhoofd. In Dubai kun je beter een rondje flaneren met je huurauto. Het staat er niet in grote letters op, maar twee relatief jonge jongens in een dure bak in Dubai met veel te veel lawaai staat gelijk aan een stel dagpatsers. Prima, vandaag moest dat voor een keertje zeker kunnen. Het is bizar dat de vier uur die we met de auto hadden bijna sneller voorbij lijken te gaan dan de Ferrari 488 GTB even daarvoor op een lege weg nog van nul naar tweehonderd kilometer per uur spurtte. Gelaten rijden we de auto naar het tankstation om hem weer netjes bij te vullen en hem erna weer in te leveren. De kosten van een middag plezier? 1 tank benzine. We reden er amper 150 kilometer op, maar dat maakt niet uit. De 24 euro die het kost tik je lachend af.



Special: met de Ferrari 488 GTB door DubaiSpecial: met de Ferrari 488 GTB door DubaiSpecial: met de Ferrari 488 GTB door DubaiSpecial: met de Ferrari 488 GTB door DubaiSpecial: met de Ferrari 488 GTB door DubaiSpecial: met de Ferrari 488 GTB door DubaiSpecial: met de Ferrari 488 GTB door DubaiSpecial: met de Ferrari 488 GTB door Dubai

Special: met de Ferrari 488 GTB door Dubai

Reacties op dit artikel