Special: het beste van Porsche bij de Nürburgring

  • Emil
  • 18-08-2015 16:03
  • 1052
  • 3

Special: het beste van Porsche bij de Nürburgring

Er zijn weinig automerken die zo'n nauwe band hebben met de racerij als Porsche. Sinds de oprichting van het merk door Ferdinand Porsche zijn er naast de gewone auto’s ook raceauto’s gebouwd. Sportauto's voor de openbare weg werden gebouwd als de ultieme expressie van de liefde voor de automobiel en autorijden. Deze liefde voor de automobiel kreeg dit jaar twee nieuwe hoofdstukken, de Cayman GT4 en de GT3 RS. Twee nieuwe monsters met racegenen. Recentelijk haalden de twee Amerikaanse autoliefhebbers Elizabeth en Andrew hun speeltjes op in Stuttgart om vervolgens een weekend lang de Nürburgring te bestormen met de Porsches. Wij waren aanwezig om kennis te maken met de spectaculaire GT4, GT3 RS en de sympathieke eigenaren die volbloed autoliefhebber zijn.

Het internet heeft ervoor gezorgd dat de wereld een stuk kleiner geworden is. Dankzij onze sterk groeiende Instagrampagina kwamen wij recentelijk in contact met ItsWhiteNoise van Elizabeth White. Samen met vriend Andrew een groot liefhebber van het merk Porsche. Vorig jaar reisden beiden naar Stuttgart om hun Porsche 918 Spyder op te halen en vervolgens de Nordschleife op te gaan. Beiden zijn gek van autorijden en vinden het eeuwig zonde wanneer auto’s stil blijven staan. Dat is precies waarom ze naar Duitsland afreisden om beide raceauto's op te halen. Op vrijdagochtend werden de auto's opgehaald om vol gas richting München te rijden. Daar werden de motoren direct al gebruikt voor wat ze willen en waarvoor ze gemaakt zijn; toeren maken.

Special: het beste van Porsche bij de Nürburgring Special: het beste van Porsche bij de Nürburgring Special: het beste van Porsche bij de Nürburgring Special: het beste van Porsche bij de Nürburgring Special: het beste van Porsche bij de Nürburgring Special: het beste van Porsche bij de Nürburgring Special: het beste van Porsche bij de Nürburgring Special: het beste van Porsche bij de Nürburgring Special: het beste van Porsche bij de Nürburgring

Special: het beste van Porsche bij de Nürburgring Special: het beste van Porsche bij de Nürburgring Special: het beste van Porsche bij de Nürburgring Special: het beste van Porsche bij de Nürburgring Special: het beste van Porsche bij de Nürburgring Special: het beste van Porsche bij de Nürburgring

We ontmoeten Andrew en Elizabeth bij de PistenKlause in Nürburg om kennis te maken en naar de locatie te rijden waar de reportage gemaakt wordt. Op de sociale platforms staan ze allebei bekend om de enorme openheid en het willen delen van ervaringen. Met een kleine 1.000 km op de teller wordt ons de sleutel in de handen gedrukt van de Cayman GT4. De GT4 werd gezamenlijk met de GT3 RS eerder dit jaar tijdens de Genève Motor Show onthuld. Voor mij is het persoonlijk één van de meest interessante auto’s van dit moment. Er zijn maar weinig auto’s waarbij weer terug wordt gegaan naar de basis van het autorijden. In de middenconsole zit nog een ouderwetse versnellingspook met zes verzetten. De Cayman GT4 is wellicht één van de meest boeiende auto’s die de afgelopen jaren is gemaakt door de race-afdeling van Porsche. Bij het plaatsnemen in de prachtige carbon fiber kuipstoelen weet je direct dat het goed zit. Een heerlijk klein alcantara stuur zonder knoppen vormt zich heerlijk in je handen en voor je zie je de traditioneel grote toerenteller. De koppeling is stevig, net als het schakelen. Het voelt als een verademing na een paar kilometer op weg te zijn. Hoeveel sportauto’s worden er nu nog gemaakt met een handgeschakelde versnellingsbak? Het ouderwetse schakelen op de bochtige wegen iets buiten Nürburg voelt bijna als thuiskomen. Als bestuurder ben je veel actiever aan het autorijden wanneer je ook moet schakelen. Dit type sportauto is aan het uitsterven. De combinatie van een middenmotor - de 3,8 liter zescilinder uit de 991 Carrera S - en de compacte afmetingen maken de GT4 tot een genot om in te rijden. Daarnaast zit er volop techniek uit de 991 GT3 in de GT4 waardoor het verschil met de al sportieve GTS behoorlijk is.

Special: het beste van Porsche bij de Nürburgring Special: het beste van Porsche bij de Nürburgring Special: het beste van Porsche bij de Nürburgring Special: het beste van Porsche bij de Nürburgring Special: het beste van Porsche bij de Nürburgring Special: het beste van Porsche bij de Nürburgring Special: het beste van Porsche bij de Nürburgring Special: het beste van Porsche bij de Nürburgring Special: het beste van Porsche bij de Nürburgring Special: het beste van Porsche bij de Nürburgring

Het is een auto die zorgt voor een gevoel dat je niet bij andere sportauto's krijgt. Maar ook voelt het als een auto waarin je veel kunt ontdekken door de unieke samenstelling en het heerlijke karakter. De toekomst van de GT4 is veiliggesteld als een collectors item. There is no substitute.

Na de kennismaking met de GT4 is het de beurt aan de GT3 RS. De instap in de 991 is net iets anders, de auto is groter en voelt groter. Het belangrijkste verschil zit natuurlijk in de aandrijving. Slechts een klein flippertje zorgt ervoor dat de GT3 RS in beweging komt. Wanneer je direct uit de GT4 komt en in de GT3 RS stapt voelt het als een overtreffende trap van volwassenheid. De GT3 RS heeft niet meer die begerenswaardige handbak om de prestaties op papier aanzienlijk te verbeteren. Achterin huist de bekende vierliter zescilinder met een gigantisch vermogen van 500 pk. De prestaties van de GT3 RS zijn ten opzichte van zijn voorganger enorm toegenomen. Sprinten naar de 100 km/u neemt slechts 3,3 seconden in beslag en de 200 km/u bereik je al in 10,9 seconden. De acceleratie is niet minder dan fenomenaal wanneer het gaspedaal gevloerd wordt en je doortrekt tot de rode lijn die start bij maar liefst 8.800 toeren. Dat is een groot verschil met de GT4 die bij 7.400 toeren per minuut het maximale vermogen aflevert. Je merkt ook dat de grens van grip nog hoger ligt bij de GT3 RS, zo ver dat de openbare weg gevaarlijk wordt wanneer je echt gas gaat geven. De GT3 RS is een projectiel waarmee je onder andere dus de Nordschleife maximaal plezier kunt beleven. Porsche had als doel met de GT3 RS grensverleggende progressie te boeken ten opzichte van zijn voorganger. Nou, dat is gelukt. Maar juist dit resultaat zorgt ervoor dat de voorgangers inmiddels bekroond worden als de laatste der Mohikanen. Een generatie waarbij het niet alleen draait om de ultieme prestaties maar om de ultieme ervaring van het autorijden. De Porsche-liefhebber wie nog op zoek is naar die pure ervaring heeft de GT4 nodig. Een heerlijk speeltje waar dat authentieke gevoel van autorijden sterk aanwezig is.

Special: het beste van Porsche bij de Nürburgring Special: het beste van Porsche bij de Nürburgring Special: het beste van Porsche bij de Nürburgring Special: het beste van Porsche bij de Nürburgring Special: het beste van Porsche bij de Nürburgring Special: het beste van Porsche bij de Nürburgring Special: het beste van Porsche bij de Nürburgring Special: het beste van Porsche bij de Nürburgring Special: het beste van Porsche bij de Nürburgring

Op zondag is er in de ochtend even ruimte om de Nordschleife op te gaan voordat er chaos ontstaat. Met zes of zeven baansluitingen na 10 uur 's ochtend is het onmogelijk met de Porsches een leuke tijd neer te zetten. Het is te druk en veel mensen zoeken de grens op. Wij zoeken een klein circuit op nabij de GP Strecke om te gaan driften. Daar wordt zichtbaar dat het twee auto's zijn die willen racen. Met eindeloze niveaus grip moet je echt pushen om de auto's zijwaarts te krijgen. Zodra dat lukt kun je wel fenomenale drifts neerleggen.

Special: het beste van Porsche bij de Nürburgring Special: het beste van Porsche bij de Nürburgring Special: het beste van Porsche bij de Nürburgring Special: het beste van Porsche bij de Nürburgring Special: het beste van Porsche bij de Nürburgring Special: het beste van Porsche bij de Nürburgring Special: het beste van Porsche bij de Nürburgring

Na de trip in Duitsland gingen de Porsches op transport naar de Verenigde Staten om een lange rit te maken naar de westkust. Daar schitterden de Cayman GT4 en GT3 RS tijdens de Monterey Car Week op Pebble Beach. Het perfecte decor om een periode van twee weken af te sluiten. Auto's als deze verdienen een podium waar passie gedeeld wordt. Na stil te hebben gestaan in Californië gaan de auto’s terug naar New York om weer het asfalt onveilig te maken.

Met dank aan Elizabeth White en Andrew Zalasin voor deze geweldige ervaring.

Foto’s door:
Niels Keekstra.
Ralph Keeksta.
Stephan Dufornee .

Special: het beste van Porsche bij de Nürburgring Special: het beste van Porsche bij de Nürburgring Special: het beste van Porsche bij de Nürburgring Special: het beste van Porsche bij de Nürburgring Special: het beste van Porsche bij de Nürburgring Special: het beste van Porsche bij de Nürburgring Special: het beste van Porsche bij de Nürburgring Special: het beste van Porsche bij de Nürburgring Special: het beste van Porsche bij de Nürburgring Special: het beste van Porsche bij de Nürburgring Special: het beste van Porsche bij de Nürburgring Special: het beste van Porsche bij de Nürburgring Special: het beste van Porsche bij de Nürburgring Special: het beste van Porsche bij de Nürburgring Special: het beste van Porsche bij de Nürburgring

Reacties op dit artikel


Gerelateerde spots



Gerelateerd nieuws