Special: De Porsche 911 (1963-1970)

  • Bryan
  • 11-04-2018 14:02
  • 357
  • 0

Special: De Porsche 911 (1963-1970)

Een van de meest iconische auto’s aller tijden, wellicht zelfs dé meest iconische auto ooit. Elke autogek kent hem en ook nagenoeg iedereen die niet eens weet hoeveel cilinders een V12 motor heeft kan je wel iets over de ‘911’ vertellen. De vergelijking met een platgeslagen Volkswagen Kever wordt nog vaak genoeg gemaakt maar diep in ieders hart schuilt wel een beetje liefde (of heel veel) voor het platgestampte sportwagentje. Hij lijkt niet kapot te krijgen, alweer 55 jaar geleden verscheen het eerste exemplaar en zijn einde is nog niet nabij.

Mijn liefde voor het merk Porsche en de fascinerende verhalen achter de in mijn ogen meest legendarische auto aller tijden hebben mij gedreven tot het schrijven van deze uitgebreide special. Het onderwerp mag ondertussen wel duidelijk zijn, de Porsche 911 van het begin tot het heden. De special zal verdeelt worden over verschillende artikelen die elk een generatie Porsche 911 bespreken. De nadruk zal liggen op de spotwaardige modellen maar ook alle andere versies van de 911 zullen aan bod komen. Verwacht ongeveer elke week een nieuw artikel in deze reeks.

Ik hoop dat jullie deze reeks specials kunnen waarderen en er misschien nog wel iets van op steken. Veel leesplezier!

Vandaag beginnen we zoals je misschien al aan had zien komen bij het begin. Nadat er alweer meer dan een miljoen stuks van de Porsche 911 zijn verkocht gaan we eens kijken naar waar het enorm uit de hand gelopen succes is gestart. Op 12 september 1963 was dat. Op de Frankfurt Motor Show. Porsche produceerde voor die datum alleen nog maar de Porsche 356. Ze wilden iets op de markt zetten wat krachtiger, moderner en sportiever was dan die 356. Op 12 september 1963 kwam Porsche daarom met de Porsche 901. Van de 901 werden tussen september 1963 en november van dat zelfde jaar 82 exemplaren gebouwd. Niet zo veel, want er was een Frans automerk wat naast problematiek qua motoren ook voor de nodige ophef zorgde in de wereld van de naamgeving. Het merk Peugeot had in Frankrijk namelijk recht op alle modelnamen voor auto’s met het getal nul als middelste getal. Daarom had Porsche de 901 dus in Frankrijk nooit als 901 kunnen verkopen. Om die reden werd wereldwijd de nul in het midden aangepast naar het cijfer een. De Porsche 911 was geboren!

Special: De Porsche 911 (1963-1970)

Vanaf 1964 werd de Porsche 911 officieel aan particulieren verkocht. Destijds leverbaar in maar één uitvoering. Iets wat we tegenwoordig bij de 911 nooit meer mee zullen maken. Die ene uitvoering was een coupé met een luchtgekoelde 2.0-liter 6-cilinder voorzien van 130 pk.
In 1965 werd de productie van de Porsche 356 gestaakt en bleef de 911 als enige auto over in het Porsche modellengamma. Daar kwam in dat jaar gelijk alweer verandering in; de 90 pk sterke Porsche 912 met 4-cilinder werd geïntroduceerd. Praktisch hetzelfde design als de 911 alleen met een ander motorblok.

Special: De Porsche 911 (1963-1970)
Special: De Porsche 911 (1963-1970)

Weer een jaar later, we zitten ondertussen in 1966, werd er juist een krachtigere versie van de 911 onthuld. De Porsche 911 S, deze kreeg vanuit de fabriek 160 paardenkrachten mee. In dit zelfde jaar verscheen er ook een Porsche 911 met een nieuw koetswerk. De Porsche 911 Targa.

Special: De Porsche 911 (1963-1970)
Special: De Porsche 911 (1963-1970)

Elk jaar kwam Porsche wel met een nieuwe uitvoering van de Porsche 911. In 1967 kwamen de Porsche 911T, 911L en 911R op de markt. De 911T was de auto die uiteindelijk de Porsche 912 op moest gaan volgen al zijn de twee auto’s gedurende een paar jaar wel tegelijk geproduceerd. De 911T kreeg 110 pk, in de 911L, een luxe uitvoering van de 911 kreeg je 130 pk. De 911L werd maar twee jaar gebouwd, daarna werd hij opgevolgd door de 911E. De auto die in dit jaar echt speciaal was is de Porsche 911R, de auto waarvan nog niet heel lang geleden een nieuwe versie is gemaakt (kom ik op terug in een volgende editie van de special). De 911R was een echte raceauto. 210 pk en gewichtsreductie op zijn extreemst. Het resulteerde in een fenomenale creatie met een oplage beperkt tot maar 20 stuks. De 911R is te beschouwen als opa van alle Carrera RS, GT2 (RS) en GT3 (RS) modellen.

Special: De Porsche 911 (1963-1970)
Special: De Porsche 911 (1963-1970)
Special: De Porsche 911 (1963-1970)

In 1969 kregen alle 911 uitvoeringen die nog in productie waren een kleine update. De grootste aanpassing; de auto kreeg een grotere wielbasis van ongeveer 5 centimeter. In 1970 kregen alle motoren een upgrade.

En daarmee zijn we aan het eind gekomen van de eerste 6 jaar Porsche 911. In deze 6 jaar was de 911 al uitgegroeid tot een enorm succes. Niet iedereen zal dit gedeelte het interessantste vinden om over te lezen, er komen wat mij betreft nog veel boeiendere hoofdstukken aan uit het tijdperk van de 911. In deel 2 van deze special gaan we de uitvoeringen gelanceerd tussen 1970 en 1980 bespreken. In deze tijd verschenen ook de eerste modellen die door Autogespot als spotwaardig worden gezien. Die auto’s zullen wat meer aandacht krijgen.

Reacties op dit artikel