Special: het verhaal achter de excentrieke Rolls-Royce Phantom

Special: het verhaal achter de excentrieke Rolls-Royce Phantom

We hebben op Autogespot wel eens een opmerkelijke Rolls-Royce Phantom gezien. Maar de afgelopen week werd er een exemplaar gespot in Marbella die jong en oud volledige versteld deed staan. Een excentriek exemplaar waarvan de foto's inmiddels de hele wereld over gaan. Voor ons een reden om op zoek te gaan naar meer informatie over deze unieke Phantom om iets meer te weten te komen over dit project waar in totaal zeven maanden tijd in is gestopt door tientallen mensen. Een uniek project, wat ondanks de mening van sommigen, wel wat extra aandacht verdient.


Interested in the English article? Click here!

Bij onze zoektocht kwamen wij in contact met het bedrijf SuperVettura uit het Verenigd Koninkrijk en Alan, de eigenaar van de Phantom. Iedereen zal zich vast afvragen hoe een project als deze tot stand komt. Normaal gesproken kun je bij de bespoke afdeling terecht van Rolls-Royce maar aangezien het hier om een Brits product gaat weigeren ze dat. Zodoende werd samen met SuperVettura het project opgezet. Maar hoe komt een project als deze daadwerkelijk tot stand?

Alan is altijd al een grote liefhebber geweest van bijzondere auto's. Andere auto's van hem die door de jaren heen in Marbella zijn gespot zijn onder andere een Lamborghini Murciélago LP640 Roadster, een Pagani Zonda F Roadster en een Spyker C8 Spyder. Kortom, de passie voor spectaculair speelgoed is aanwezig. Het verhaal van de Phantom begint met Pablo Rabiella. Een designer die zich voornamelijk specialiseert in zeer dure handgemaakte sieraden. Totdat de Pagani Zonda voorbij kwam. Want Pablo is verantwoordelijk voor het design van de Pagani Zonda 750, een nieuwe one-off. Aangezien deze foto's binnen korte tijd op meer dan 2000 websites werden verspreid zag Alan ook de paarse kleur die gebruikt is voor de 750. Via een bekende werd Alan aan hem geïntroduceerd en zodoende begon het balletje te rollen. De eigenaar is van mening dat het leven te kort is om niet te genieten. Wanneer je in een land als Engeland komt is alles overwegend grijs en zwart. Datzelfde geldt voor auto's. Auto's moeten een kleur krijgen waarbij het charisma van de auto beter naar voren komt. Mensen die een Ferrari kopen willen speciaal zijn door hem rood te maken, maar rood is juist erg standaard. Kortom, een auto moet iets écht unieks zijn en niet tot de dagelijkse categorie behoren.

Special: het verhaal achter de excentrieke Rolls-Royce Phantom
Special: het verhaal achter de excentrieke Rolls-Royce PhantomSpecial: het verhaal achter de excentrieke Rolls-Royce PhantomSpecial: het verhaal achter de excentrieke Rolls-Royce Phantom
Special: het verhaal achter de excentrieke Rolls-Royce Phantom

Uiteindelijk tekende Pablo het design van de auto en kon het lange wachten beginnen. In totaal zitten er zeven maanden tijd in het gehele project. Dat is flink wat meer tijd dan in projecten van West Coast Customs zit of een ander bedrijf wat zich bezig houdt met het stevig modificeren van auto's. Het bedrijf wat verantwoordelijk is geweest voor de ombouw doet dit normaal gesproken ook niet, maar maakte een uitzondering in dit geval. Zo werd op 7 november 2010 begonnen aan de bouw van de auto. Eerst is de auto helemaal kaal gemaakt om zowel het interieur als exterieur een volledige make-over te kunnen geven. Voor het exterieur is gebruik gemaakt van drie kleuren waarvan het paars in het begin alleen bekend was. Vervolgens zijn het enorm heldere wit en de lichtgele kleur erbij gekomen. De auto moest excentriek zijn en met de twee extra kleuren wordt dit contrast extra versterkt. Wat nog extra opvallend aan de lak is is het feit dat iedere lak weer spikkels heeft die weer matchen met een andere kleur. Dus de paarse lak bevat gele en witte spikkels en de witte lak weer blauwe. Op deze manier is de auto nóg opvallender dan hij met de standaard kleuren al zou zijn. De auto heeft maar liefst achttien lagen standaard verf en vervolgens zijn er nog viertien lagen verf aangebracht om tot deze opvallende kleuren te komen. Zo was bijvoorbeeld eerst de witte kleur niet helder genoeg waardoor het meer richting oranje ging. De lak is simpelweg uniek te noemen en wanneer de Rolls in de zon staat zijn er nog meer reflecties te zien zijn door de spikkels. Op achterkant staat nog chique de naam van de designer van de auto geschreven.

Special: het verhaal achter de excentrieke Rolls-Royce PhantomSpecial: het verhaal achter de excentrieke Rolls-Royce PhantomSpecial: het verhaal achter de excentrieke Rolls-Royce PhantomSpecial: het verhaal achter de excentrieke Rolls-Royce Phantom
Special: het verhaal achter de excentrieke Rolls-Royce PhantomSpecial: het verhaal achter de excentrieke Rolls-Royce Phantom
Special: het verhaal achter de excentrieke Rolls-Royce Phantom
Special: het verhaal achter de excentrieke Rolls-Royce PhantomSpecial: het verhaal achter de excentrieke Rolls-Royce PhantomSpecial: het verhaal achter de excentrieke Rolls-Royce Phantom

Het exterieur bevat nog een aantal details die iedereen in het oog moeten springen. Natuurlijk het nodige goud wat er is verwerkt én de enorme velgen. Eerst zou er geen gouden grille bij de Phantom komen maar het zilver gekleurde exemplaar paste een stuk minder goed bij de kleurenkeuze. Daarom is uiteindelijk de wagen volledig over de top geworden met het nodige goud dat erbij verwerkt is. Tot slot zijn er custom velgen geplaatst die allemaal weer elementen van de lak bevatten. Het geheel is extreem opvallend. In totaal is er vier maanden tijd gestoken in het spuiten van de volledige auto.

Het volgende extreem opvallende aspect aan de auto is natuurlijk het interieur. Dit is ook volledig over de top. Op de meeste foto's nijgt het leer naar roze maar de eigenaar verzekert dat wanneer je de kleur ziet het echt paars is. Dit is alsnog erg opvallend. Voor het interieur zijn 26 koeienhuiden gebruikt. Iedereen weet vast dat de koeienhuiden die in dit soort auto's worden gestopt rondlopen in weilanden waar ze niet de kans hebben schade te krijgen aan de huid. Een opvallend detail is de kwaliteit van het leer welke volgens de eigenaar nog vele malen beter is dan dat van Rolls-Royce. Het leer van Rolls-Royce wordt na verloop van tijd een beetje hard. Bij de nieuwe stoelen is dat niet het geval. Het houtwerk is eveneens op een speciale manier gemaakt wat water transfer wordt genoemd. Dit is een nieuwe techniek die in de Verenigde Staten redelijk bekend is maar in Europa nog niet. Dit volgende filmpje geeft een impressie van de techniek. Deze nieuwe techniek geeft een driedimensionaal effect aan het hout. Al zul je eerder denken dat het om carbon fiber gaat. Een ander opvallend feit is dat alle metalen knopjes in eerste instantie ook goud zouden zijn. Maar dit werd uiteindelijk niet uitgevoerd omdat de geleiding mogelijk niet helemaal goed ging en hierdoor niet alle apparatuur optimaal zou werken. Aan het gehele interieur waren de mensen in totaal zeven maanden tijd kwijt. Dan hebben we het ook over de elektra en dergelijke.

Special: het verhaal achter de excentrieke Rolls-Royce Phantom
Special: het verhaal achter de excentrieke Rolls-Royce PhantomSpecial: het verhaal achter de excentrieke Rolls-Royce PhantomSpecial: het verhaal achter de excentrieke Rolls-Royce PhantomSpecial: het verhaal achter de excentrieke Rolls-Royce Phantom
Special: het verhaal achter de excentrieke Rolls-Royce PhantomSpecial: het verhaal achter de excentrieke Rolls-Royce Phantom
Special: het verhaal achter de excentrieke Rolls-Royce PhantomSpecial: het verhaal achter de excentrieke Rolls-Royce PhantomSpecial: het verhaal achter de excentrieke Rolls-Royce PhantomSpecial: het verhaal achter de excentrieke Rolls-Royce Phantom
Special: het verhaal achter de excentrieke Rolls-Royce PhantomSpecial: het verhaal achter de excentrieke Rolls-Royce Phantom
Special: het verhaal achter de excentrieke Rolls-Royce Phantom
Special: het verhaal achter de excentrieke Rolls-Royce PhantomSpecial: het verhaal achter de excentrieke Rolls-Royce PhantomSpecial: het verhaal achter de excentrieke Rolls-Royce PhantomSpecial: het verhaal achter de excentrieke Rolls-Royce Phantom
Special: het verhaal achter de excentrieke Rolls-Royce Phantom
Special: het verhaal achter de excentrieke Rolls-Royce PhantomSpecial: het verhaal achter de excentrieke Rolls-Royce Phantom





Het resultaat is een uniek project waar veel dagen achttien uur per dag aan werd gewerkt met in totaal zo'n 30 mensen om de deadline te halen. Een voorbeeld dat het enkel perfectionisten zijn geeft het volgende wel aan. De persoon die verantwoordelijk was voor de stiksels in de stoelen werkte twee dagen aan één stuk leer voor de stoel. Kwam er toen achter dat één naad van het stuk niet goed zat en gooide het gehele stuk weg en begon volledig opnieuw. Op dit moment is de auto nog steeds niet helemaal af op een aantal details na zoals een paar paarse tapijten die de witte moeten vervangen. SuperVettura omschreef de klant als het volgende. De auto van Alan is natuurlijk niet voor iedereen bestemd en niet iedereen zal het waarderen. Maar hij vindt de wagen geweldig en een samenvatting van hem als persoon zelf, briljant, excentriek en bovendien een levensgenieter. Het is een uniek project waar iedereen met veel plezier heeft aan gewerkt om tot dit resultaat te komen. Reacties vanuit Rolls-Royce zijn er ook gekomen. Toen de wagen voor onderhoud bij Rolls-Royce kwam hadden zelfs de mensen camera's opgehaald vanuit huis terwijl dit normaal nooit gebeurd. Ook bij het hoofdkantoor van Rolls-Royce is de wagen het gesprek van de dag geweest. Een typische uitspraak was dan: "I would really like to have seen the car even though I know I wouldn't like it." In Marbella zorgde de wagen ook voor de nodige ophef. Er was tijdens het weekend dat de Phantom werd gespot een evenement omtrent het merk McLaren. Toen de nieuwe MP4-12C voor wat extra aandacht in de haven kwam liep het uit op een nutteloos idee omdat de Phantom alle aandacht naar zich trok. Honderden mensen maakten foto's van de opvallende verschijning. De Rolls-Royce zal de komende maanden of jaren nog genoeg aandacht trekken, want er zal niet snel weer een dergelijk project gemaakt worden. Het is gewoon interessant om eens wat meer te weten te komen hoe de wagen is gemaakt. Mensen gaan hem er niet mooier van vinden, maar begrijpen misschien wel dat dit ook een liefhebber is.

SuperVettura en Alan bedankt voor jullie enthousiasme!

Reacties op dit artikel


  1. Profile pic
    Ritthem-Gespot  -  14-06-2011 om 16:16

    Kortom een eigenaar met veel passie voor auto's met een uitgesproke smaak ^O^

  2. Profile pic
    matthijsnoort  -  14-06-2011 om 16:16

    Knap gebouwd en sommige dingen zijn wel vet, maar ik blijf hem walgelijk vinden^O^

  3. Profile pic
    Nhgroes  -  14-06-2011 om 16:18

    Knap gedaan, maar mooi:we:

  4. Profile pic
    Mvd.Spotter  -  14-06-2011 om 16:19

    En toch blijft het een hoerentent/pooier wagen op wielen:)

  5. Profile pic
    only4ro  -  14-06-2011 om 16:20

    'Honderden foto's maakten foto's van de opvallende verschijning' xD

    Wel een leuk stuk om te lezen:)

  6. Profile pic
    Spykerforce  -  14-06-2011 om 16:29

    Zéér leuk stuk, prettig om te lezen en zeer interessant! Leuk dat er eigenaren zijn die zich willen onderscheiden en daar moeite voor doen! Maar dit gaat echt veel te ver! Zoals matthijsnoort het mooi verwoordt: WALGELIJK!!

    Greetz :bier:

  7. Profile pic
    Wousah  -  14-06-2011 om 16:31

    Iedereen zijn eigen smaak, ik zal in tegenstelling tot vele van jullie dit eigenlijk wel écht gaaf vinden. Een eigenaar met zo'n uitgesproken smaak, zoals RItthem al zegt, moet gewaardeerd worden!

    Kicke hoor, en lekker stuk Emil. :bier:

  8. Profile pic
    De Friezen Crew  -  14-06-2011 om 16:37

    Leuk stuk om te lezen:)
    Wat een project zeg:D

  9. Profile pic
    Toby  -  14-06-2011 om 16:45

    'De auto van Alan is natuurlijk niet voor iedereen bestemd en niet iedereen zal het waarderen'
    Waarderen doe ik het zeker weten
    ^O^
    Maar echt mooi vind ik hem toch niet ..

    'Mensen gaan hem er niet mooier van vinden, maar begrijpen misschien wel dat dit ook een liefhebber is.'
    Helemaal mee eens, respect voor Alan die hem dus zo gemaakt heeft en daar zijn eigen mening en visie over heeft!
    ^O^ :+

    Ik zou hem alleen anders gemaakt hebben ;)

  10. Profile pic
    DarkGamer12  -  14-06-2011 om 16:45

    Het is weer eens iets anders... :P

  11. Profile pic
    C L  -  14-06-2011 om 16:54

    Zo erg om zo een kwaliteitsproduct te misvormen! Doe dit me een mitsubishi lancer ofzo maar toch niet met een Rolls. Misbaksel

  12. Profile pic
    Maximus  -  14-06-2011 om 17:03

    Heh, 't is zeker uniek, ook een enorm hok. Zie het als een enorm uniek hok. ;)

    Als de eigenaar maar tevreden is :)

  13. Profile pic
    Kalle  -  14-06-2011 om 17:15

    Mooi dat de eigenaar bij zijn eigen stijl blijft en zich niet van de wijs laat brengen door de mening van anderen.

  14. Profile pic
    DelanoK  -  14-06-2011 om 18:15

    Vet! Maar net zoals iedereen blijf ik dat ding nooit mooi vinden! :)

  15. Profile pic
    Emil  -  14-06-2011 om 18:18

    Wat Kalle zegt is volkomen gelijk. Mensen laten zich vaak vormen door de mening van anderen. Hij heeft het andersom gedaan en gewoon een auto laten samenstelling zoals hij dat wil/wou. Klaar, super om te zien. De styling is wat over de top, maar dat was uiteindelijk de bedoeling van het project. Het zou niet mijn keuze zijn geweest, maar dit maakt auto's wel een stuk leuker dan wanneer alles grijs is!

  16. Profile pic
    MartijnDonker  -  14-06-2011 om 18:28

    Gouden gril en Gouden embleem. dat is wel nice!

  17. Profile pic
    McSjoom  -  14-06-2011 om 18:34

    Interessant om dit te lezen; blijkbaar was er dus wel degelijk een motivatie van de eigenaar om de auto precies zo te maken. Ik vind het echter nog steeds een wanstaltige auto.

  18. Profile pic
    Toby  -  14-06-2011 om 18:56

    Dat trouwens nog niemand wat heeft gezegd over de muziek van het filmpje 8)7
    Past precies bij de auto ;)
    Lady Gaga wilt ook heel erg opvallen en houdt precies vast aan haar eigen stijl!
    Die laat zich ook niet gek maken van wat andere van haar creaties vind :+

  19. Profile pic
    Nigel & Damon  -  14-06-2011 om 18:57

    Leuk verhaal om erachter te komen waarom die dit heeft gedaan!!^O^

  20. Profile pic
    Chahine  -  14-06-2011 om 19:34

    Eindelijk iemand met zijn eigen stijl/smaak ^O^ like that!

  21. Profile pic
    Thomas & Robin  -  14-06-2011 om 21:16

    dat "water transfer" geeft echt een geweldig effect zeg!!! het toont meer stijl dan carbon (vind ik). ook echt leuk dat AG zich af en toe verdiept in zulke Specials... leuk stuk hoor^O^:bier:

  22. Profile pic
    Barnevelder  -  14-06-2011 om 21:54

    Wat leuk dat dit helemaal uitgeplozen is, wat voor'n verhaal hier achter zit! Zeer interessant om te lezen!!

  23. Profile pic
    lambolambo  -  14-06-2011 om 21:57

    love it !!! alleen het te roze interieur blijft tegensteken :p

  24. Profile pic
    Jeroen B.  -  15-06-2011 om 09:40

    Goed verhaal ^O^ Interessant om te lezen.

  25. Profile pic
    Tyler360  -  15-06-2011 om 17:58

    Zeer leuke extra info van deze zeer appart te noemen RR. Maar ook ik heb wat te piepen: Dan lees je dat iemand dagen op dat leer heeft lopen klooien en dan laat men drie van die schijthopen op de achterbank liggen.... Maak daar maar tapijtjes van zou ik zeggen!
    De wagen anzich... ik vind hem cool! :bier:

  26. Profile pic
    Tom Da Man  -  15-06-2011 om 22:07

    Jabadabba. Ik herinner me dat de autogespot-redactie de auto als een pimpbak afdeed en dat ik de enige was die er iets positiefs over te vertellen had. En nu dit vleiende verhaal. "'t kan verkeren', zoals Bredero het al zei.
    Uiteindelijk zijn er eigenlijk maar twee echte kleuren buiten: geel (pastel, goud op het rooster) en paars. Wit is geen kleur. Het is allemaal excentriek, maar toch ook overdacht.

  27. Profile pic
    Emil  -  16-06-2011 om 10:26

    @Tom Da Man; kijk eens naar de auteurs :)

  28. Profile pic
    Tom Da Man  -  17-06-2011 om 17:32

    @Emil
    De sitebeheerders hebben toch de eindredactie?

  29. Profile pic
    Edwin Heesbeen  -  12-08-2011 om 23:03

    Wat een pooierbak zeg:r

  30. Dit is niet ok

Gerelateerde spots



Gerelateerd nieuws