Special: het ongekende succesverhaal van de Porsche 911

Special: het ongekende succesverhaal van de Porsche 911

Een goed begin maken van een verhaal zoals het volgende is best lastig. Waar kun je mee beginnen om de lezer vast te houden? Het enige wat voor het volgende verhaal over de Porsche 911 passend kan zijn, is gevoel. De 911 is een auto die je tintelingen geeft, warm maakt en vooral een uniek gevoel en een unieke ervaring biedt. Een gevoel wat je pas begrijpt achter het stuur van de Porsche. Hij brengt je terug naar de tijd dat je als kind op vakantie ging en uit het raam kijkend wegdroomt wanneer je wordt ingehaald door een silhouet wat in de loop van jaren geperfectioneerd is tot één van de meest iconische sportauto’s aller tijden. De 911 is een échte kinderdroom. Wat de Porsche 911 betekent en hoe het merk geëvolueerd is, dat gaan wij in het volgende verhaal jullie proberen duidelijk te maken.

Aan het begin van deze special staar ik naar buiten op zoek naar aan aanknopingspunt om te beginnen met schrijven. Het succesverhaal van Porsche gaat al tientallen jaren door en stopt nog lang niet. Ik moet vooral terugdenken aan de periode van mijzelf als kind. Net als Ferrari en Lamborghini is Porsche een merk wat je vast weet te houden. Zie je er één rijden, dan kijk je altijd even om. Maar de kracht van Porsche is dat ze dit nog steeds realiseren met één model in het speciaal, de 911. Vanaf de onthulling van de Porsche 901 tijdens de IAA in 1963 maakte het merk een reis die nog steeds doorgaat.

Special: het ongekende succesverhaal van de Porsche 911

Terug naar het begin
In het jaar 1909 werd Ferdinand Anton Ernst Porsche geboren, de zoon van Ferdinand Porsche. Iedereen kent de jonge Ferdinand echter als 'Ferry'. Van kinds af aan was hij net als zijn vader enorm enthousiast voor alles wat met mechanika te maken had. Het stond vast dat Ferry de geschikte persoon zou zijn om het bedrijf van zijn vader over te nemen zodra de tijd daar rijp voor was. Ferry was op jonge leeftijd nauw betrokken bij het hele proces zoals het ontwerpen, het toepassen van de techniek en het uitvoeren van rijtesten met meerdere Porsches. Zijn passie en bijzondere talent voor techniek uitte in de droom de eerste echte Porsche te ontwerpen. Dit moest een stijlvolle auto worden voor dagelijks gebruik, maar wel één die snel accelereerde, weergaloze remmen had en verschrikkelijk goed op de weg lag. Dit resulteerde in de in juni 1948 geïntroduceerde Porsche 356. Een auto vol historie, maar ook een model wat compleet in de schaduw werd gezet door de Porsche 911.

Porsche's 911 is een auto die alles heeft overleefd en nog steeds vanuit een basisprincipe wordt gemaakt. Hij heeft nog steeds een zescilinder, de karakterstieke lijnen en is dagelijks bruikbaar. Het is een niet te overtreffen succesvolle combinatie die de 911 één van de meest succesvolle en begerenswaardige sportauto's ter wereld maakt. Tijdens de beurs in Frankfurt in 1963 stond de 901 daar als een prototype. Later werd dit simpelweg veranderd naar 911 doordat Peugeot zich beklaagde. Hiermee was op simpele wijze een naam geboren die tot op de dag van vandaag legendarisch is.

Special: het ongekende succesverhaal van de Porsche 911 Special: het ongekende succesverhaal van de Porsche 911 Special: het ongekende succesverhaal van de Porsche 911

De eerste 911 werd een auto met eenvoudige en elegante lijnen die sterk in relatie stonden met de 356. Onderhuids was het alleen een ander verhaal. Deze compleet nieuwe auto moest krachtiger worden, hogere prestaties leveren en op het gebied van kwaliteit de lat hoger leggen. Een echte GT, dat was de missie van Ferry Porsche voor zijn 911. De Porsche was langer, maar verrassend genoeg wel smaller. Dit om de bediening en het rijdersgemak te verbeteren van deze nieuwe Porsche. Een nieuw tweeliter zescilinder boxermotor, die was ontwikkeld met opgedane kennis in de autosport, had 130 pk. De Porsche was met de handgeschakelde vijfbak in staat om meer dan 200 km/u te halen en in 8,5 seconden naar de 100 km/u te sprinten. Wat hierna volgde was een periode waarin de eerste 911 tot 1989 doorontwikkeld werd. Zo was de 911 in 1970 een stuk volwassener geworden met een 2,2 liter motor met 180 pk en een topsnelheid van 235 km/u. Er kwamen modellen op de markt zoals de 911T, 911E, 911S. Hiervan was de S een model wat door de jaren heen de meest ingrijpende veranderingen op het gebied van prestaties kreeg. Uiteindelijk kreeg dit model in 1972 een 2,4 liter motor met 190 pk. Andere wijzigingen waren een sterkere transmissie en een vijfde versnelling als optie. Bij de voorbumper was een aërodynamische spoiler te vinden. Het was echter een begin van een nog grotere overgang die volgde in 1974. De oliecrisis die de wereld trof had geen invloed op de doorontwikkeling van de 911. Basis aan de 911 MY1974 stond de in 1973 geïntroduceerde Carrera 2.7 RS. Zijn 2,7 liter grote zescilinder werd in iedere 911 gestopt. Porsche bracht de 911 op de markt in verschillende modellen, van een standaard Carrera met 150 pk tot de 911 Turbo met 260 pk. Deze 930 Turbo staat bekend vanwege zijn giftige karakter. Een andere belangrijke wijziging van dit model was de opvallende nieuwe bumperpartij die werd ontworpen om te voldoen aan de strenge Amerikaanse wetgeving op het gebied van veiligheid. Deze bumpers waren voor vijftien jaar lang het gezicht van dit model tot de geheel nieuwe 964 op de markt verscheen. Porsche ging door de jaren heen constant door met het programma om de Porsche te verbeteren. Hierbij lag altijd de aandacht op het chassis, remmen en niet te vergeten de prestaties van de motor. Toch waren de jaren '80 voor Porsche een lastige periode. Er was sterke concurrentie tussen andere auto's uit Europa en Japan en een nieuwe crisis zorgde voor financiële problemen bij de fabrikant, waardoor het imago van de 911 een beetje verstofte. De eerste 911 Carrera die met een 231 pk en 283 Nm sterke 3,2 liter zescilinder op de markt kwam in 1984, zorgde ervoor dat de 911 goed was opgefrist om met een laatste adem door te gaan tot 1989. In de tussentijd zorgde de legendarische 959 voor een flinke boost van het imago van Porsche. Van de 3,2 Carrera werden uiteindelijk iets meer dan 76.000 exemplaren verkocht.

Special: het ongekende succesverhaal van de Porsche 911 Special: het ongekende succesverhaal van de Porsche 911 Special: het ongekende succesverhaal van de Porsche 911

Een nieuwe generatie
Enthousiastelingen van Porsche maakten in 1989 kennis met een compleet nieuwe Porsche 911. De fabrieksaanduiding 964 vertelde dat dit meer was dan een verbeterde 911. Dit model wordt gezien als de tweede generatie van de 911. De buitenzijde van de 964 was behoorlijk gemoderniseerd ten opzichte van de 911, dankzij meer moderne looks. Een probleem voor Porsche tijdens de ontwikkeling van dit model was hoe de klassieke vorm van de 911 behouden kon worden en tegelijkertijd de luchtweerstand verminderd kon worden. Iedereen weet wat hier de oplossing voor was, namelijk de geïntergreerde achterspoiler die bij 80 km/u omhoog komt. Een andere opvallende wijziging was dat de 964 als vierwielaangedreven auto geïntroduceerd werd. Doordat de verhouding van de aandrijfkrachten voor 31% op de voorwielen lag en 69% op de achterwielen, bleef het een speelse auto. Later volgde de Carrera 2 en andere modellen zoals de RS en Turbo. Het standaard model had een doorontwikkelde 3,2 zescilinder. De inhoud hiervan steeg naar 3,6 liter, andere wijzigingen waren de gewijzigde compressieverhouding en een vernieuwd Bosch Motronic ontstekings- en injectiesysteem. Met 250 pk en 308 Nm aan koppel werden de prestaties van dit model naar een hoger niveau getild. Met name de vierwielaandrijving was een schot in de roos voor de Duitsers. Porsches stonden immers bekend om hun soms listige weggedrag. Door de Carrera 4 modellen maakte Porsche het model toegankelijker voor diegene geen held op de weg was. Echte puristen bleven toch kiezen voor de Carrera 2 om het zichzelf af en toe lastig te maken.

Special: het ongekende succesverhaal van de Porsche 911 Special: het ongekende succesverhaal van de Porsche 911

Vanaf de jaren '90 ging het pas echt hard met de 911. Er waren slechts een beperkt aantal bouwjaren besteed voor de 964. Hij was van 1989 tot 1993 in productie. Op het gebied van styling legde de 964 de basis voor een nog veel succesvollere 911, de 993-generatie. Een sexy topsporter die nog veel op een nog veel elegantere manier werd neergezet, namelijk met een chique rond voorwerk en een wulps lijnenspel dat zich naar achteren uitstrekt. De styling werd gedaan door Engelsman Tony Hatter, die onder leiding stond van een Nederlander, Harm Lagaay. De prachtige lijnen maken de auto zelfs tegenwoordig tot een fraaie verschijning in het straatbeeld. Daarnaast werd de 993 Turbo een sublieme supercar waarmee Porsche liet zien dat ze een bruikbare supercar kon bouwen die niet angstaanjagend was. Een auto die zo mooi is dat hij in de woonkamer een plek kan krijgen. Ten opzichte van de 964 steeg het vermogen met tien procent tot 272 pk. In 1996 kreeg de 993 een VarioCam inductiesysteem. Afhankelijk van het motorentoerental werd de lengte van de aanzuigbuis veranderd. Het tilde de prestaties van de auto naar een hoger niveau en verlaagde de uitlaatemissies en het brandstofverbruik. Met een vermogen van 272 pk bij 6100 toeren per minuut en een koppel van 339 Nm was de 993 al een stuk sterker dan de eerste 911 uit 1963. De zescilinder uit de 993 zal altijd herinnerd worden als de laatste luchtgekoelde 911. Het geluid is één van de meest herkenbare en geliefde motorgeluiden ter wereld. Tot op de dag van vandaag wordt de 993 steeds meer geprezen door Porscheliefhebbers. Het uitte zich dan ook in een stijgende vraag naar dit product. Hierdoor ligt de waarde van dit model hoger dan de opvolger van de 993, de 996-generatie.

Special: het ongekende succesverhaal van de Porsche 911 Special: het ongekende succesverhaal van de Porsche 911 Special: het ongekende succesverhaal van de Porsche 911 Special: het ongekende succesverhaal van de Porsche 911

Een designverandering
Zestien modellen waar je uit kon kiezen, een spectaculaire hoofdrol in de film Gone in 60 Seconds en een hoofdrol in de film Cars uit 2006. Toch begon de carrière van de 996 niet zoals Porsche had gehoopt. Ten eerste omdat Porsche afstapte van de luchtgekoelde motor en overging naar een watergekoelde. Daarnaast zorgde het uiterlijk voor een diversiteit aan meningen, iets wat Porsche niet had verwacht. Vooral over de komst van de vreemde koplampen werd behoorlijk veel geschreven in de media, al dan niet positief. Daarnaast leverde de 996 qua looks ook in op de 993, die een stuk gespierder overkwam, de 996 was vrouwelijk. Het complete nieuwe bodywerk werd getekend door een Nederlander die ook betrokken was bij de 993, Hans Lagaay. Technisch gezien was er weinig te klagen. Een nieuwe 3,4 liter zescilinder Boxermotor met 300 pk en 348 Nm was genoeg om ook dit model de sporen te geven. Belangrijk was de facelift die volgde in 2002. De 996 kreeg een wat strakker bodywerk en het belangrijkste was het rechttrekken van de koplampen. Hierdoor oogde de 996 een stuk frisser. De 996 was een model waar het aanbod van modellen groter dan ooit werd. Van een standaard Carrera 2 werd dit uitgewerkt tot de waanzinnige 996 GT2. Daarnaast werd met speciale modellen als de GT3 en GT3 RS de focus meer gelegd op klanten die de limieten van hun Porsche op willen zoeken op het circuit. Materialen zoals carbon fiber en keramische remmen doen hun intrede in straatlegale racewagens van Porsche. Er komt een duidelijke scheiding tussen de standaard Carrera's en de race-geörienteerde modellen. Een traject wat meer en meer vorm kreeg, ook in de volgende generatie.

Special: het ongekende succesverhaal van de Porsche 911
Special: het ongekende succesverhaal van de Porsche 911 Special: het ongekende succesverhaal van de Porsche 911 Special: het ongekende succesverhaal van de Porsche 911 Special: het ongekende succesverhaal van de Porsche 911

Diverser dan ooit
Op Autogespot telt het merk Porsche een enorme 2100 spotpagina’s. De geboorte van de Porsche 997 loopt parallel met de geboorte van Autogespot. Ten tijde dat het model in 2004 op de markt kwam stond Autogespot in de kinderschoenen. Deze 997 is een belangrijk model geweest om Autogespot te laten groeien. Hij is met meer dan 100.000 verkochte exemplaren tussen 2005 en juli 2007 de meest succesvolle 911 ooit. Wat de sleutel tot succes is geweest dat Porsche bij dit model weer terugging naar de basis van de 911, ronde koplampen. Ondanks dat de 996 Carrera geen slechte 911 was was de druk op de schouders van Porsche te groot. De Porsche 997 is langer, breder en lager. Hierdoor krijgt de auto een algemeen betere en sportievere indruk. Het bredere bodywerk komt de prestaties tevens ten goede. In het interieur vind je nog steeds de plaatsing van de centrale tellers met voor je de toerenteller. Van de 997 kwamen eerst de basismodellen op de markt, de Carrera en Carrera S met respectievelijk 345 pk en 385 pk. Niet veel later volgende 4S-varianten en meer. Nadat de 997 MkI vier jaar in productie was geweest volgende op de autobeurs in Parijs in 2008 de MkII. Motorisch bleven de modellen gelijk. De belangrijkste verschillen weet iedereen nu nog steeds waarschijnlijk. Een opgefriste voorbumper en bij het 4S modellen de terugkerende reflector tussen de achterlichten. Op het gebied van techniek was het belangrijkste de introductie van de PDK-versnellingsbak, een versnellingsbak waar jaren op werd gewacht. Dat was een behoorlijke verbetering ten opzichte van de oude Tiptronic S. Het verbruik, soeplesse, schakeltijden en prestaties werden met de PDK-versnellingsbak beter.

Net als de 996-generatie was en is dit de generatie waarbij er meer modellen dan ooit leverbaar zijn. Op dit moment zijn nog Turbo-modellen in productie. Van eind 2004 tot 2011 kreeg de Porsche-klant de mogelijkheid te kiezen tussen een 21-tal modellen en dan hebben het nog niet eens over alle gelimiteerde varianten. Ondanks crisissen en de groeiende vraag naar andere exclusieve auto’s blijft Porsche doorgroeien wat resulteert in een compleet nieuwe 991 die in veel opzichten totaal anders is dan alle Porsches die hiervoor omschreven zijn.

Special: het ongekende succesverhaal van de Porsche 911
Special: het ongekende succesverhaal van de Porsche 911 Special: het ongekende succesverhaal van de Porsche 911 Special: het ongekende succesverhaal van de Porsche 911 Special: het ongekende succesverhaal van de Porsche 911
Special: het ongekende succesverhaal van de Porsche 911

De laatste sensatie: de 991 Carrera
Het is september 2011 wanneer de deuren van het enorme beurscomplex in Frankfurt opengaan. De IAA is begonnen. Eén van de belangrijkste auto’s die getoond wordt is de 991 Carrera. Waar de generatie Porsches als de 993, 996 en 997 een stap voorwaarts waren, lijkt de 991 Carrera een reuzensprong voorwaarts. Porsche heeft er alles aan gedaan dit model nóg succesvoller te maken. Hiervoor is de fabrikant op zoek gegaan om twee essentiële dingen te verbeteren, namelijk het nog bruikbaarder en ondertussen ook sportiever maken van de 911 Carrera.

Special: het ongekende succesverhaal van de Porsche 911
Special: het ongekende succesverhaal van de Porsche 911 Special: het ongekende succesverhaal van de Porsche 911 Special: het ongekende succesverhaal van de Porsche 911
Special: het ongekende succesverhaal van de Porsche 911

Als je de 991 naast een 997 plaatst zijn de verschillen enorm. Hij is langer, breder en lager; alles wat nodig is om een auto te verbeteren. Porsche gaat bij het design van dit model verder dan ooit om de aërodynamica te optimaliseren. Daarom zijn de zijspiegels op de deur geplaatst en niet op de A-stijl. De nieuwe carrosserie is lichter en heeft een betere Cw-waarde. De neus is wat vrouwelijker geworden door langere afvlakking naar voren toe. De bumper lijkt kleiner, maar is ondertussen wel 44 millimeter breder. Het gehele voorwerk heeft een veel groter oppervlakte gekregen waardoor de elegantie van dit model toeneemt. Het achterwerk wordt gekenmerkt door twee kleine achterlichten die trendy en modern ogen. Nieuw is de achterspoiler waarbij een gedeelte van het bodywork in is geïntergreerd. Bij de 997 was dit altijd een los onderdeel. Het idee van de spoiler is nog steeds net zoals vroeger. Ten eerste om de elegante vorm te behouden en tevens, als het nodig is, de aërodynamica en prestaties verbeteren. Natuurlijk zullen veel mensen van mening zijn dat het design wéér hetzelfde is. Dat vinden wij bij dit model eigenlijk helemaal niet. Qua looks is het meer een Gran Turismo geworden. Dit omdat hij veel breder en langer is. Maar dat terwijl hij niet inlevert qua sportieve looks. Grote standaard negentien inch velgen en de wulpse lijnen zijn nog steeds te zien.

Qua motoren is op dit moment keuze uit twee motoren, de 3,4 liter en 3,8 liter. Porsche is aan het 'downsizen' geslagen. De Carrera was eerst een zescilinder met 3,6 liter cilinderinhoud. Toch is het vermogen van de basisvariant toegenomen tot 350 pk, meer dan genoeg om goed mee te doen met de sportwagens. De Carrera (4)S heeft dezelfde zescilinder die doorontwikkeld is tot een 400 pk sterk blok. Beiden zijn atmosferisch en meer dan 100 pk per liter produceren is gewoon grote klasse. Het komt er op neer dat de sprinttijd richting de vier seconden kruipt om de 100 km/u te bereiken. Over de prestaties lezen jullie later meer.

Special: het ongekende succesverhaal van de Porsche 911
Special: het ongekende succesverhaal van de Porsche 911 Special: het ongekende succesverhaal van de Porsche 911 Special: het ongekende succesverhaal van de Porsche 911 Special: het ongekende succesverhaal van de Porsche 911
Special: het ongekende succesverhaal van de Porsche 911
Special: het ongekende succesverhaal van de Porsche 911 Special: het ongekende succesverhaal van de Porsche 911 Special: het ongekende succesverhaal van de Porsche 911

Dankzij Porsche Centrum Gelderland kregen we de beschikking over een nieuwe Boxster S en een 991 Carrera S. Beiden jagen door de versnellingen heen middels een PDK-versnellingsbak. Uiteraard is de handbak ook gewoon leverbaar. Terwijl de Boxster S nog de zogenaamde drukknoppen heeft zitten op het stuur, heeft de 991 Carrera S fraaie flippers achter het stuur. De ervaring die 911 heet begint bij het instappen. Je laat je diep zakken in de perfecte sportstoelen en kijkt tegen een compleet nieuw interieur aan. De nieuwste 991 heeft een interieur met een naar boven toe lopende middenconsole. Deze zit vol met knoppen die even tijd vergen om aan te wennen. Via het touchscreen zijn enkele dingen te regelen die geen noodzaak zijn, denk aan de radio, navigatie en dergelijke. Persoonlijkere zaken, zoals de stoelverwarming en de sportknoppen, zitten binnen handbereik zodat je je ogen op de weg kunt houden. Recht voor je zit een stuur zoals het hoort, zonder opsmuk en lastige knoppen. Bij het activeren van de Sport (Plus) stand gaat er op het stuur alleen een lampje branden wat laat zien in welke stand je op dat moment je kilometers maakt. Afhankelijk van de stand daagt de auto steeds meer uit om deze kilometers sneller en sneller te maken. Dit simpele maar heerlijke met leer beklede stuurwiel is een genot om vast te houden. Heerlijk simpel en de combinatie van het zicht op de toerenteller, het Porsche logo en de kleinere, ondergeschikte kilometerteller is betoverend en laat er geen gras over groeien; de Porsche 991 Carrera S is een sportwagen in alle opzichten.

We zetten de automaat in de D en rijden rustig weg bij Porsche Centrum Gelderland. Een Porsche 991 is geen moeilijke auto om te rijden. Dat is ook iets waar Porsche zoveel tijd in heeft gestoken. De PDK-versnellingsbak telt een zevental verzetten die bij rustig rijden vrij snel richting de zevende versnelling kruipt om zo een lager verbruik te realiseren. Bij het wegbrengen van de 991 Carrera S wisten we dan ook zonder probleem een verbruik van één op twaalf te noteren. Uiteindelijk is de Porsche een sportauto. Vanaf het begin proberen wij eerst rustig kennis te maken met de auto, aangezien hij 24 uur tot onze beschikking staat. Stap je na even rijden in de 991 Carrera S achter het stuur van zijn kleinere en dakloze broer, dan ervaar je deze niet als sneller maar vooral als een Porsche die sneller vertelt wat de mogelijkheden zijn van de auto. Door de middenmotor is de balans wat beter. Een uur later terug achter het stuur van de 991 Carrera S vinden we na het maken van een aantal foto’s bij een wijngaard een uitdagende weg om even de 991 Carrera S écht op zijn staart te trappen. Dan begint de auto eigenlijk pas echt tot leven te komen.

Special: het ongekende succesverhaal van de Porsche 911 Special: het ongekende succesverhaal van de Porsche 911
Special: het ongekende succesverhaal van de Porsche 911 Special: het ongekende succesverhaal van de Porsche 911 Special: het ongekende succesverhaal van de Porsche 911 Special: het ongekende succesverhaal van de Porsche 911
Special: het ongekende succesverhaal van de Porsche 911
Special: het ongekende succesverhaal van de Porsche 911 Special: het ongekende succesverhaal van de Porsche 911 Special: het ongekende succesverhaal van de Porsche 911 Special: het ongekende succesverhaal van de Porsche 911

Bij het omdraaien van de sleutels staat de auto in de normale stand. Hierbij is het onderstel comfortabel en de automatische versnellingsbak schakelt lekker soepel en rustig. Er zijn een viertal knoppen waarbij je het karakter van de 991 Carrera S kunt veranderen. Sport, een knopje voor de uitlaten, een knopje voor de dempers en tot slot Sport Plus. Bij Sport Plus wordt in principe alles direct geactiveerd. De kleppen in de uitlaat gaan open, het onderstel wordt straffer en de gasrespons neemt enorm toe. De gehele perceptie van de auto wordt op dat moment totaal anders. Aan alles merk je dat alle onderdelen samensmelten om je compleet dol te draaien. Binnen in het interieur zit een sound symposer waarmee de klank van de motor nog beter hoorbaar is. Een werkelijk fantatisch middel wat je maximaal laat genieten van de zescilinder. Overigens was dit model voorzien van een schuif-kanteldak, die we voor een extra geluidssensatie zoveel mogelijk open hebben gelaten. Mede door het werkelijk verslavende geluid wil je bij lekker rijden enkel meer, meer en meer. Hang je even te lang in de vierde versnelling dan wordt er direct teruggeschakeld naar de derde. Binnenin het interieur vult de cabine zich met een helse krijs van de zes cilinders die met veel plezier tot 8.000 toeren per minuut doorhalen. De versnelling is bijna net zo snel als die van een 997 Turbo, alleen doordat hier sprake is van een atmosferische motor is de sensatie vele malen groter. Met het Sport Chrono Pack kan de 100 km/u in 4,1 seconden bereikt worden. De 305 millimeter brede achterbanden hebben zoveel grip dat je zonder problemen als een malle kunt acceleren. Hierdoor is de Porsche vele andere sportauto’s altijd te baas. Porsche is heer en meester in het goed op de weg krijgen van het vermogen. Een kunstje wat weinig andere autofabrikanten zo tot in de perfectie beheersen.

De eerste impressie die je krijgt is dat de 991 Carrera S heel hard wil, je niet in de steek laat en niet heel spannend is. Daar is echter niets van waar. Later op de avond wanneer het geregend heeft, besluiten wij opnieuw een stuk te gaan rijden om te kijken hoe de Porsche onder andere omstandigheden is. Het is donker, het wegdek is gladder en we zoeken een bochtige weg op de omgeving van Twente. Met de Sport Plus stand aan wordt je achter het stuur gedreven om de auto op zijn staart te trappen. Dat doen we ook. Op het moment dat je het subliem te beheersen gaspedaal een stoefje teveel gas geeft wil de achterzijde graag een stapje opzij doen. Een hele speelse kant van de 991 Carrera S laat zich zien, maar dit merk je pas als je tegen of op de limiet gaat rijden. Juist dit tegengestelde karakter wat je op dat moment ervaart maakt het in zekere zin een leerzame auto die blijft verbazen. Journalisten schreven al dat dit model de oude 997 GT3 qua prestaties al weet te benaderen. Het zegt dan ook wat over dit huidige model. Essentiële elementen als het eerder omschreven stuur maken het heerlijke auto om onder alle omstandigheden te blijven rijden. Je kunt een kleine drift perfect opvangen. Nieuw in dit model is de elektrische stuurbekrachtiging. Iets waar wij lastig kunnen over oordelen omdat we enkel in de 997 Turbo hebben gereden. Hier een goed oordeel over geven is moeilijk. Bij lage snelheden stuurt de 991 Carrera S vrij licht en naarmate de snelheid stijgt komt er meer gevoel. De flippers zijn in principe altijd te bedienen en de PDK-versnellingsbak schakkelt enorm snel op. Wat je wil zodra het gas erop gaat is enkel één ding en dat is gáán. Doorgaan tot de 8.000 toeren waarbij de motor er qua geluid nog een schepje bovenop doet. Een tikje geven aan de rechterflipper en zien dat de teller ondertussen stappen blijft maken van 15 km/u tot 20 km/u per seconde. De topsnelheid van iets meer dan 300 km/u ligt bij dit model meer dan ooit tevoren binnen handbereik. Maar daar draait het bij de woorden Porsche en 911 niet om.

Special: het ongekende succesverhaal van de Porsche 911
Special: het ongekende succesverhaal van de Porsche 911 Special: het ongekende succesverhaal van de Porsche 911 Special: het ongekende succesverhaal van de Porsche 911 Special: het ongekende succesverhaal van de Porsche 911
Special: het ongekende succesverhaal van de Porsche 911
Special: het ongekende succesverhaal van de Porsche 911 Special: het ongekende succesverhaal van de Porsche 911 Special: het ongekende succesverhaal van de Porsche 911

Voor velen is een Porsche een droomauto. Een droomauto is een auto die verwachtingen schept die niet altijd na te zijn te komen. Dromen zijn immers vaak te mooi om waar te zijn. Maar de Porsche 911, dat is een levende droom. Het is een auto dat het succes onderstreept van iemand. Een auto die zo enorm sterk is qua persoonlijkheid dat hij de komende jaren een wereldicoon zal blijven. Het is niet voor niets dat succesvolle zakenlui zich verplaatsen in een Porsche Carrera. De hele ervaring begint op het moment dat je de sleutel aan de linkerzijde in het contact stopt en omdraait. Je wordt één met de auto en op een voortreffelijke en unieke manier van A naar B gebracht. Of dat nu op maandag het kantoor of op zondag de Nürburgring is, je weet zeker dat je iedere keer met een glimlach zult uitstappen. Nog steeds wordt de 911 een stijlvolle auto en praktische auto met weergaloze prestaties. Voor Porsche is het een combinatie van traditie, innovatie, performance en gebruiksgemak. Een motivatie om een succesvol product door te blijven ontwikkelen. Is er dan één woord om deze auto te omschrijven? Ja, de 911.

Met dank aan Porsche Centrum Gelderland voor het beschikbaar stellen van de Porsche 991 Carrera S.

Reacties op dit artikel


  1. Profile pic
    NETHERLANDS TristenDonker  -  19-11-2012 om 16:17

    Heel mooi artikel :)
    Trouwens ook nieuwe functie op AG: 2 sterren is eerste gespotte auto ooit op AG! :P

  2. Profile pic
    NETHERLANDS Bassen  -  19-11-2012 om 16:39

    Verhaaltje van de 901 is wel heel kort door de bocht, er waren al meerdere 901's gebouwd voordat de naam werd verandert naar 911.

  3. Profile pic
    NETHERLANDS Santapanter  -  19-11-2012 om 16:41

    Leuk! En toch mis ik de VW Kever...

  4. Profile pic
    BELGIUM Spykerforce  -  19-11-2012 om 16:57

    Wow! Mooi artikel! Echt geweldig!!!

  5. Profile pic
    Caught in the Act  -  19-11-2012 om 18:02

    Leuke nieuwe functie maar zou het sterretje toch een andere kleur geven als ik jullie was.

  6. Profile pic
    BELGIUM Stradale  -  19-11-2012 om 18:29

    Fantastisch, dit artikel! Vind ik eigenlijk veel boeiender dan bv. nieuwe modellen die geïntroduceerd worden (Niet dat dat niet onbelangrijk is). Ik vind het altijd wel leuk om zo'n stukken als deze te lezen.

  7. Profile pic
    NETHERLANDS charly  -  19-11-2012 om 19:40

    Ook toevallig doe mijn spreekbeurt over de Porsche 911.

  8. Profile pic
    NETHERLANDS Ghostspotter  -  19-11-2012 om 23:13

    Heel mooi artikel

  9. Profile pic
    NETHERLANDS joepbrons  -  21-11-2012 om 20:02

    @charly weet nog niet zeker, maar ga denk ook de spreekbeurt over de 911 of porsche in het algemeen, al heb je het dan ook veel over de 911. dit is een leuk stukje geschiedenis dat ik ook goed kan gebruiken, ook al staan er veel dingen in die ik toch al weet als porsche liefhebber

  10. Profile pic
    Ronald  -  22-11-2012 om 15:42

    Mooi stuk!
    Als eigenaar van een 997 4S en als berijder van nagenoeg alle andere modellen kan ik dit verhaal alleen maar onderstrepen. En dan te bedenken dat ik vroeger de 911 lelijk vond. Totdat ik er een keer in mocht rijden. Gevolg: verkocht voor de rest van mijn leven.

  11. Profile pic
    NETHERLANDS Emil  -  25-11-2012 om 20:20

    Dank Ronald! :)

  12. Profile pic
    NETHERLANDS Ferrari fan  -  01-12-2012 om 16:11

    In die 75XRN7 heb ik eind september ook gereden. Samen met een Ferrari California. Heb nog heel mooie foto's daarvan...
    Maar pas uppen als AGcrew eindelijk mijn vragen eens beantwoordt... Wacht nu al weer ruim twee en een halve week. En de ervaring leert dat ze alleen reageren als je op deze plek daar om vraagt.

  13. Profile pic
    NETHERLANDS Emil  -  02-12-2012 om 18:23

    Kun je mij jouw vraag even doorsturen anders? :)

  14. Profile pic
    NETHERLANDS the Paul  -  26-01-2018 om 23:04

    Mooi artikel, goed overzicht tot nu. Dank.

  15. Dit is niet ok

Gerelateerde spots



Gerelateerd nieuws