Special: de geschiedenis van Brabus

Special: de geschiedenis van Brabus

Op Autogespot worden met regelmaat de meest diverse tuners besproken. Er zijn er echter een paar die met kop en schouders boven de rest uitsteken, of dat nu is om kwaliteit of om de extreme tuning. Brabus is één van deze tuners, met zijn combinatie van brute kracht en enigszins elegante optische tuning, met het oog op kwaliteit. Om de filosofie en werkwijze van één van ’s werelds bekendste tuners te zien en te begrijpen gingen wij een dagje op bezoek bij Brabus in Bottrop, alwaar wij een rondleiding kregen door het hele bedrijf. Vandaag beginnen we met deel één, de algemene geschiedenis van Brabus en de bijzondere modellen.

Nog voordat we op het terrein van Brabus zijn, valt op hoe groot Brabus is. Een gigantisch gebouw, waarin een kleine showroom huist, komt al direct enorm professioneel over. Buiten staan in rijen de ML-, G- en S-Klasse opgesteld, klaar om aangepakt te worden. Sommigen van hen zijn AMG-uitvoeringen, al zien we ook enkele andere non-AMG-modellen ertussen staan. Hoe Brabus als tuner zo groot heeft kunnen worden in vijfendertig jaar tijd laat zich het beste vertellen door de opvallende geschiedenis.

Special: de geschiedenis van Brabus
Special: de geschiedenis van BrabusSpecial: de geschiedenis van Brabus

Geschiedenis
Als zoon van een Mercedes-Benz dealer in Bottrop rijdt Bodo Buschmann in zijn tienerjaren in een Porsche. Deze staat regelmatig geparkeerd voor de deur van het bedrijf van zijn vader, tot grote ergernis van hem. Zijn vader eist dat er een Mercedes-Benz zou staan in plaats van de Porsche van Bodo. Bodo ging akkoord, maar was ondertussen al een plan aan het smeden om de Mercedes-Benz minstens zo snel te maken als de Porsche. Aangezien Mercedes-Benz in die tijd bekend stond om zijn comfort en luxe, was het sneller maken van de Mercedes-Benz geen eenvoudige opdracht.

Special: de geschiedenis van Brabus

Door allerlei aanpassingen slaagde hij er echter glansrijk in en parkeerde zodoende een enorm snelle Mercedes-Benz W116 voor de zaak van zijn vader. Op een dag kwam er een man langs die interesse had in die ene hele dikke Mercedes-Benz voor de deur. Het idee achter Brabus was geboren. Bodo Buschmann besloot tot het oprichten van een GmbH, een zogeheten partnership met beperkte aansprakelijkheid. Om dit op te kunnen richten had Buschmann dus een partner nodig, die hij vond in de persoon van Klaus Brackmann, een studiegenoot van hem. De naam Brabus was vervolgens een simpele samenvoeging van BRAckmann en BUSchmann.

Special: de geschiedenis van Brabus
Special: de geschiedenis van BrabusSpecial: de geschiedenis van Brabus

Na het opgericht hebben van de Brabus GmbH in 1977 werd Brackmann al snel uit de zaak gekocht door Buschmann, die nu zelf de touwtjes in handen had. Dit was echter een bewuste keuze, want puur voor het kunnen oprichten van een GmbH was Brackmann nodig, die zijn rol dan ook begreep. Buschmann kon op deze manier zijn eigen ideeën zonder zorgen tot uiting brengen. Hiervoor kreeg hij de ruimte van zijn vader, die hem de helft van de showroom en werkplaats gunde.

Bodo Buschmann werd groot met het tunen van de Mercedes-Benz W126, de S-Klasse die geproduceerd werd van 1979 tot 1991. Naarmate de tijd vorderde kwamen er natuurlijk ook klanten die hun model, wat dus wat anders kon zijn dan de S-Klasse, getuned wilden zien worden. Op die manier kwam Bodo automatisch in aanraking met diverse modellen van Mercedes-Benz, die zich allemaal op een andere manier lieten tunen. Het fundament voor het hedendaagse Brabus werd toen al gelegd.

Special: de geschiedenis van Brabus
Special: de geschiedenis van BrabusSpecial: de geschiedenis van BrabusSpecial: de geschiedenis van BrabusSpecial: de geschiedenis van Brabus

Al vanaf het begin werkt Bodo, en dus ook Brabus, vanuit dezelfde filosofie. Bovenal moeten de kwaliteit van de tuning en de veiligheid hiervan de speerpunten zijn. Dit werkt zich uit in het een extreem nauwkeurige afwerking en functionele tuning van een wagen. Hierover lezen jullie morgen meer.

De auto waarmee Brabus internationaal faam verwierf was de Mercedes-Benz W210, de E-Klasse. Door hier een V12 in te lepelen met 582 pk en 772 Newtonmeter aan koppel creëerde Brabus de snelste limousine ter wereld. De topsnelheid was begrensd op 330 kilometer per uur. Deze begrenzing had te maken met het feit dat er geen geschikte banden op de markt waren, een probleem waar Brabus tegenwoordig nog steeds tegenaan hikt. Het was de combinatie van extreme snelheid, comfort en Duitse degelijkheid waarmee Brabus zich onderscheidde van de concurrentie.

Special: de geschiedenis van Brabus
Special: de geschiedenis van BrabusSpecial: de geschiedenis van Brabus

De concurrentie bestond in de beginjaren vooral uit AMG. Nadat AMG compleet onder de vleugels van Mercedes-Benz genomen werd, zag Brabus mogelijkheden om een unieke tuner te worden. Zelf omschrijven ze dit als het bieden van een oplossing voor alle wensen die mensen kunnen hebben in hun wagen. Meer dan eens hebben ze auto’s gebouwd met gitaren of kluizen erin verwerkt of met initialen van voetballers op de hoofdsteunen. Noem een wens die je hebt en als het praktisch mogelijk is dan maakt Brabus de auto precies zoals jij wilt. Anders is dit bij AMG, daar ben je min of meer gebonden aan de optielijst van Mercedes-Benz en kun je met heel veel moeite een echt unieke AMG laten bouwen.

Special: de geschiedenis van Brabus
Special: de geschiedenis van BrabusSpecial: de geschiedenis van BrabusSpecial: de geschiedenis van Brabus

Een leuke anekdote hierover is de volgende. Een klant van Brabus bezat al diverse Ferrari’s en wilde nu graag eens wat anders. Hij kwam uit op een Brabus met een zwarte exterieurkleur en zwart leer binnenin. Na maanden van ontwikkeling kon Brabus deze auto afleveren. Al binnen een paar dagen werd Brabus gebeld. De kleur van de auto stak teveel af tegen al het rood van de Ferrari’s. Brabus kreeg de vraag of het exterieur en interieur in Ferrari-rood konden worden uitgevoerd. De auto ging terug naar Brabus waarna hij opnieuw voorzien werd van lak en leer. Naderhand werd Brabus gebeld door de man dat de kleur van de Brabus nog mooier was dan het rood van Ferrari zelf. Het toont maar eens hoeveel kanten je op kunt bij Brabus en dat zij pas tevreden zijn als jij dat zelf ook bent.

Al vanaf het begin biedt Brabus de mogelijkheid aan om een engine swap te doen, ofwel het verwisselen van de motor. Doorgaans wordt de bestaande motor verwisseld voor een exemplaar met twaalf cilinders. Brabus gebruikt dus voornamelijk V12-motoren om tot extreme prestaties te komen. Deze V12-motoren zijn opgewaardeerde motoren uit de stal van Mercedes-Benz. Helaas verdwijnt de V12 steeds meer, waardoor Brabus zal moeten kijken naar alternatieve mogelijkheden om erg veel vermogen op te wekken uit een bestaande motor. Momenteel zijn ze bijvoorbeeld erg druk met de nieuwe 5,5 liter grote biturbo V8 van AMG bezig. Verwacht dus in de nabije toekomst Brabus-modellen met enorm veel pk’s op basis van die motor, want volgens Brabus zijn de mogelijkheden met die motor eindeloos. Voor de turbo’s heeft Brabus in ieder geval al een veel groter exemplaar beschikbaar, waarmee momenteel de AMG’s voorzien worden als zij een Brabus B6 pakket gemonteerd krijgen.

Special: de geschiedenis van Brabus
Special: de geschiedenis van BrabusSpecial: de geschiedenis van BrabusSpecial: de geschiedenis van Brabus

De tuning is zo geperfectioneerd dat je als eigenaar dagelijks gebruik kunt maken van de Brabus, zonder bang te hoeven zijn dat je met pech langs de weg komt te staan. Hoe Brabus dit voor elkaar heeft gekregen, dat lezen jullie morgen als we dieper ingaan op de fabriek van Brabus, waarin we ook gaan bespreken in hoeverre de perfectie wordt nagestreefd. Eén hint: het is werkelijk verbluffend.

Reacties op dit artikel


Gerelateerde spots



Gerelateerd nieuws

Stem nu voor de spot van de dag