Spa Francorhamps Ferrari Owner Days

Spa Francorhamps Ferrari Owner Days

Een paar prachtige dagen stonden voor de deur! Qua weer en automobielen! Want de Ferrari Owner days werden gehouden op maandag 15 en dinsdag 16 oktober te Spa. Autogespot was afgelopen maandag aanwezig op de plek waar maarliefst 150 Ferrari's te bewonderen waren die dag. Van de welbekende F40 en Enzo tot de wat minder bekende 250 GT Lusso.





Zondag vetrokken we naar Spa Francorchamps om daar alvast het circuit te verkennen en de mooie fotolocaties op te zoeken. Ook werd de Dutch Super Car Challenge gereden op zondag. Er was dus genoeg te zien! Het einde van de dag kwam in zicht en het werd tijd om wat te gaan eten. Na een overheerlijke patatfrites zijn we nog even langs de omliggende hotels gegaan om te kijken of er al wat Ferrari Owners in Spa aanwezig waren. Bij het Radison in Spa stonden welgeteld 2 Ferrari's, een 348 TS en een toen nog schadevrije 360 Challange Stradale. Bij het Dorint was het niet veel beter, een 612 Scaglietti met GTC-pakket en een Franse 348 TS. Het Radison Balmore hotel had het beter voor elkaar. Daar stonden 21 briesende paarden te wachten tot ze de volgende ochtend uitgelaten zouden worden.





Dan is het zover, de eerste dag van de Ferrari Owners days was aangebroken. Het is vroeg in de ochtend als we op het circuit arriveren. De zon stond nog achter de bergen en het was aardig fris! Desalniettemin stonden er al een 20-tal Ferrari's in een prachtige rij te wachten tot ze op het nog koude asfalt toegelaten werden. De eerste F40 staat er al en wat een beauty blijft het toch! Hoe hoger de zon komt des te meer Ferrari's er verschijnen op het paddock. Van een al wat oudere 308 tot een splinternieuwe 599, allemaal even mooi. Het is zover! De eersten knallen het circuit op en beginnen aan hun opwarm rondes. Spa werd om 9:00 uur wakker geschud door de vele brullende F's. Het duurde niet lang voordat de eerste (en niet de laatste) al van de baan schiet op Eau Rouge. Een rode 512 TR komt aan zijn einde.....





Groep A had het circuit 20 minuten onveilig gemaakt en nu was het de eer aan groep B. De groepen werden naar mijn mening opgedeeld met de criteria oud/nieuw, ervaring of race-uitvoering. De verschillende F's starten en draaien warm terwijl er ondertussen een 2e F40 het terrein op komt! Na een aantal opwarm rondes kwamen er een paar Paarden echt los, de 360's kresen van genot, terwijl de 430's de zwaardere noten verzorgden. In groep C was het weer raak een 360CS had een aanvaring met de vangrail gehad (lichte achter schade). Voor de eigenaar geen probleem om zijn sessie deze dag verder af te maken. En ja hoor groep D met welgeteld 3 F40's starten samen met een aantal 360 Challenge Stradale's en 599GTB's aan hun eerste sessie op deze dag. Bij de F40's hoorde je de turbo's fluiten. Wat een streling voor de oren en dit was pas de 1e sessie! Ook konden de Challenge Stradale's en 599's hun aanwezigheid niet onopgemerkt laten en bulderde heerlijk het circuit over.





Nadat sessie A en B weer geweest waren was het tijd om wat onboard video materiaal te schieten en waar kan dat beter in dan in een 550 Maranello. Groep C is van start en we beginnen rustig aan een opwarm ronde. Wat een geweldige ervaring om eens over het circuit van Spa te rijden. Een prachtig circuit met de o-zo-bekende en geweldige bocht Eau Rouge!! Na 4 rondes wordt het al aardig warm en houden we het voor gezien en begeven ons naar de pits. Een prachtige rit zo over Spa!




Er was ook nog een kleine verrassing voor ons. Een F430 N-GT deze zou een aantal rondes rijden over Spa. Na een aantal keer lukt het om deze N-GT aan de praat te houden en stoof deze de baan op. Wat een ding! Deze wilden we wel in actie zien op de baan.....






Dus begaven we ons naar verschillende bochten om daar wat foto en video materiaal te maken. Als eerste kwamen we bij de Chicane waar je echt een pracht zicht op de baan had. Ook voor het gehoor was het daar een genot. Men schakelt daar terug en neemt de Chicane om vervolgens weer vol op het gas te gaan!! Heerlijk!!



Na hier een 10-tal minuten te hebben gestaan begeven we ons naar Blanchimont. Hier konden we echt langs de baan staan en zonder hekken. Deze plaats heeft ons prachtige plaatjes opgeleverd. Fel gekleurde bolides in combinatie met de witte muur het zwarte asfalt en de groene streep! En natuurlijk de snelheid waarmee de Italianen je voorbij razen.








Nu is het tijd voor groep D, de F40's en Challenge Stradales! Tijd om te verplaatsen naar Eau Rouge om daar eens wat prachtplaatjes te schieten! Werkelijk fantastisch om vanuit de verte te zien hoe de Ferrari's op volle snelheid Eau Rouge opkomen om vervolgens omhoog te klimmen. Kijk aan, daar komt de mooiste Challenge Stradale aan. Black on black, gele klauwen en natuurlijk de Challenge streep! Na de hele dag de snelste tijd van de dag gereden te hebben, de N-GT was zelfs langzamer, gaat het in Eau Rouge mis. Door een olieplas verliest de bestuurder de controle en corrigeren kon niet meer dus dan maar vol op de rem! De CS komt met zijn neus zacht tot stilstand. De bijrijder stapt a la Moszkowicz uit en bekijkt de licht beschadigde Stradale. Vervolgens rijdt men Eau Rouge terug af om dan in de oude pits te stoppen.

De schade valt gelukkig mee, alleen wat plaatschade, een kapotte radiator en blowers. De gewonde Ferrari werd in een trailer van Kroymans gezet om vervolgens terug te keren naar Nederland. Een dompertje op deze geweldige dag.






Tijd om wat te gaan drinken.... We verplaatsten ons naar het dakterras met uitkijk op de Chicane en het rechte gedeelte van de pits. Onder het genot van een drankje hadden we hier uiteindelijk nog wat foto's geschoten met een prachtig ondergaande zon! Het was een uur of zeven in de avond en de 1e dag loopt op zijn einde. Beneden liepen we naar de auto en kijken terug op een prachtige dag! Maar wat we daar zagen was iets wat eigenlijk de hele dag al gemist hadden....De Ferrari Enzo























Houdt de frontpage in de gaten vanmiddag zal een reportage van dik 15 minuten oline komen!

Reageer!

Reacties op dit artikel


Stem nu voor de spot van de dag