Snelheidsdrempels

Snelheidsdrempels

In principe is er niks mis met snelheidsdrempels. Het gaat naar mijn mening wel fout als er op een stuk straat of weg van 100 meter acht drempels worden neergegooid. Neergegooid ja, want ten eerste lijkt het af en toe alsof je met je auto de Col d'Aubisque oprijdt zo hoog zijn die dingen, en ten tweede is er hier en daar nogal een hoogte verschil op het punt waar de straat 'eindigt' en de drempel 'begint'. Voor je de drempel oprijdt, ga je eerst in vrije val naar het begin van de drempel.

Ik zal maar gelijk zeggen dat snelheidsdrempels nodig zijn voordat er hier weer lezers over gaan zitten peeuwen. Want je hebt natuurlijk ook van die mensen die een rechterklompvoet hebben en die scheuren gewoon zo hard mogelijk door waar het ook maar kan. En feit is dat dát juist niet kan.

Feit is ook dat er gewoon teveel van die klote drempels worden neergelegd. Als ik hier de straat uit wil rijden dan dien ik me eerst over vijf drempels te begeven, en dat op een stuk van circa 200 "“ 250 meter! Je zou zeggen niets mis mee toch? Daar valt dus over te discussiëren als je weet dat het ook nog een 30 km zone is. Dat vind ik wel zo vreemd. De snelheid wordt er met de drempels uitgehaald, maar je mag wel 30. Maak dat gebied dan hooguit 15 km of zoals in zoveel andere straten maximaal 5 km.



Maar nee, wij hier in Heerhugowaard(eloos) hebben mensen in de gemeente zitten die naar mijn mening niet echt competent zijn. Al jaren is de straatverlichting hier een issue. Maar wat doen ze eerst? Ze zetten eerst een toegangsweg af die naar vier of meer verschillende wijken leidt om een stukje fietspad te kunnen asfalteren. En met stukje bedoel ik nog geen 10 meter! Prioriteiten stellen noemen ze dat. Ik kan nog wel even een tijdje doorzeiken, en dat ga ik nu dus doen ook. De N242 had ik al in een eerdere column genoemd. Ook rotondes zijn hier populair. Er loopt valkbij mijn huis een weg van circa 1,5 "“ 2 km. Deze weg telt ACHT rotondes! Dus nu weet je ook waarom ik niet zonodig naar een pretpark hoef.

De hoogteverschillen van de drempels ten opzichte van de straat en de hoogte van die dingen zelf kan nooit goed zijn voor je auto. En dan kan je wel slakjes tanken zodat je er rustig, echt héél rustig oprijdt, maar dan nog gaat je auto eerder naar de klote. Je maakt gewoon minder km met je schokdempers.

Als ik buiten loop dan hoor ik echt te vaak een voorbumpertje over de straat schrapen. En die rijden dan echt niet hard over de drempels. Ik heb zelfs een keer getuigen moge zijn van een vliegende caravan. Die gebruikte de drempel gewoon als springplank. Die caravan was onze caravan. Een caravan van 4 meter en 12 centimeter. Volgeladen met van alles en nog wat, dus naar schatting was het gewicht tussen de 1100 en 1200 kilo! Geen probleem, gaat gewoon met beide bandjes de lucht in hoor. Wie weet was het goed voor een notitie in het Guinness book of records.

Als ik even van het slechtste uitga. Dus je woont waar ik woon en je rijdt elke dag minimaal twee keer over al die drempels. Kan je dan de gemeente je garagerekening sturen van je nieuwe schokdempers?

Michael

Reageer!

Reacties op dit artikel


Stem nu voor de spot van de dag