Snel, Bruut, Bugatti Veyron

Snel, Bruut, Bugatti Veyron

De één vind het een geweldige auto en de ander vind het niks. Er zijn veel voors en tegens bij de Veyron. Sommige mensen vinden hem te perfect, anderen vinden hem in 1 woord geweldig. Wij van Autogespot gingen eens een middagje meerijden, om te kijken hoe de Veyron nu precies rijdt. Op een regenachtige zondagmiddag reisden we af richting Antwerpen om de 2e afgeleverde Veyron in België eens van dichtbij te bekijken.

Rond 13 uur maken we kennis met Alex en zijn vrouw Miranda welke aan zijn komen rijden in een spik splinter nieuwe M5 Touring. Na een korte kennismaking lopen we door naar de overnachtingsplaats van 2 beauty's. Het gordijn gaat opzij en daar staan een prachtige Ferrari 550 Maranello en de nog indrukwekkendere Bugatti Veyron! Wat een auto! Na een rustige kennismaking met de auto die wel 10 radiatoren heeft wordt deze uit zijn slaap gewekt! De 16 cylinder wordt tot leven geroepen. Wat een geluid!!!







Nadat we de auto uitgebreid bekeken en gefotografeerd hebben is het tijd om te tanken! En dat betekent rijden! En dat doet hij! Wat een power! Elke keer als je gas geeft hoor je de turbo's laden, laat je het gas los blazen ze alles weer uit! Wat een geluid! En bij het wegtrekken op de speciaal door Michelin vervaardigde set banden heeft de Veyron het erg moeilijk om met regenachtig weer alle power op de weg te krijgen.

Dat je niet normaal over straat kunt met deze auto is wel bekend. In Monaco, London, Dubai enz. moet het wel lukken. Maar hier in België kijkt iedereen wel even om! Oke de tank is vol en de portomonnee leeg... Tijd om eens flink het gaspedaal in te trappen. Zelfs met de M5 touring is het moeilijk bij te houden! Hmmm de spoiler is omhoog dat betekent toch een aardige snelheid. Een vluchtige blik op de snelheidsmeter wijst uit dat we al 210 rijden in de M5 touring. De Bugatti reed op dat moment 270 km/h. Helaas was de sleutel tot 375 km/h niet aanwezig...maar dat mocht de pret niet drukken.








Eenmaal aangekomen op een leuke foto locatie konden we niet lang van de rust genieten. Zo'n auto blijft een aantrekkingskracht houden. En de gevaarlijke verkeerssituatie's deden zich al voor. Mensen remmen spontaan of parkeren hun auto in de berm om deze bolide te aanschouwen. Ook hebben sommige voorbijgangers er geen problemen mee om hun auto midden op een kruising stil te zetten.
Helaas.... het begon te regenen...Tijd om te gaan. Met 4-wheel spin vertrekken we weer naar de slaapplaats van het blauw-zwarte monster. De auto wordt weer aan het infuus gelegd want wanneer de accu leeg is moet de auto terug naar Molsheim om opnieuw geprogrammeerd te worden.

Het gordijn wordt weer gesloten..........


Bugatti Veyron:
Vermogen: 1001 pk
Topsnelheid: fabrieksopgave 406 km/u, hoogst gemeten topsnelheid: 407,4 km/u door Top Gear.
Motor: 8.0 Quad-turbo W16
0-100 km/u: 2,5 seconden
0-200 km/u: 7,3 seconden
0-300 km/u: 16,7 seconden
0-± 400 km/u: 55,0 seconden
400 mm karbon-keramische remschrijven
Vierwielaandrijving
Zeventraps DSG-versnellingsbak van Ricardo
10 radiatoren
Verbruik: circa 40 l/100 km (stad), circa 22 l/100 km (buiten de stad), op topsnelheid is de volledige 100 liter tankinhoud in 12 minuten leeg
Lengte: 4,5 meter
Breedte: 2 meter
Totale gewicht: 2080 kg
Motor inhoud 7993cc

Een prachtige ervaring waar wij Alex en Miranda van Amstelcar graag voor willen bedanken!







Reageer!

Reacties op dit artikel