Singer komt met haar visie op de luchtgekoelde boxermotor: 500 pk!

  • Max
  • 10-08-2017 13:39
  • 383
  • 3

Singer komt met haar visie op de luchtgekoelde boxermotor: 500 pk!

Luchtgekoelde motoren zijn al een tijdje uit de mode, toch kan een flinke schare liefhebbers ze nog steeds waarderen. Waarschijnlijk zijn dit ook het soort mensen die bij gerenommeerd 911-restomodder Singer shoppen. Het bedrijf heeft nu de handen ineengeslagen met Williams Engineering, die samenwerking heeft dit juweeltje als resultaat!

Eigenlijk doe ik Singer tekort door het bedrijf aan te duiden als ’slechts’ een restomodder. Het laatste begrip houdt namelijk in dat je oude auto’s voorziet van nieuwe onderdelen, maar Singer doet meer dan dat: ze bouwen auto’s helemaal vanaf de grond af opnieuw op. De kwalificatie ‘fabrikant’ is dus wellicht meer op zijn plaats. Singer 911’s laten het soort vakmanschap zien dat op hetzelfde niveau staat als, zeg, Pagani. Alles is met de grootste zorg, liefde en aandacht voor detail in elkaar gezet. Het mag geen geheim heten dat ik een groot bewonderaar ben van het bedrijf uit Los Angeles.

De creaties van Singer werden veelal aangedreven door een 4,0-liter zescilinder boxermotor, uiteraard luchtgekoeld, met ongeveer 390 pk. Genoeg om een 991 Carrera mee te pesten, maar het kan altijd beter. Zodoende is Williams Advanced Engineering, een afdeling van het gelijknamige F1-team, om de hoek komen kijken. Geleid door Hans Mezger, oervader van de zescilinder boxer, is men begonnen aan de ontwikkeling van een nieuwe, eveneens 4,0-liter grote krachtbron. Deze motor, gebaseerd op het blok van een 911 uit 1990, is een werkelijk juweel: hij moet door kunnen knallen tot de 9.000 toeren en produceert maar liefst 500 pk. Jazeker, geen 991 Carrera meer pesten, maar GT3’s het leven zuur maken! Wij kunnen niet wachten op de eerste Singer 911 met deze krachtbron.

Singer komt met haar visie op de luchtgekoelde boxermotor: 500 pk!

Reacties op dit artikel