Rotary Classic Car Rally 2007

  • Bas
  • 05-06-2007 07:55
  • 3113
  • 0

Rotary Classic Car Rally 2007

Donderdag 24 mei 2007. Nietsvermoedend maak ik enkele foto's van een Jaguar Mark en een Porsche 911 Carrera 2. Twee dagen later, zaterdag 26 mei 2007, fiets ik van m'n baantje naar huis. Samen met een vriend zie ik opeens dat er super veel auto's staan bij hetzelfde kasteel, namelijk 'Kasteel de Schaffelaar'. Snel gaan we kijken, en we komen al snel tot de conclusie dat we dringend een camera nodig hebben. Geloof me, ik kan me niet herinneren zo snel naar huis gefietst te zijn.

Eenmaal weer terug was het natuurlijk foto's maken. Maar wat is dit eigenlijk? Daar kwamen we al snel achter toen een vrouw ons enthousiast vertelde over de Rotary Classic Car Rally 2007. Het mooie ervan is dat de opbrengst naar het goede doel gaat. Thuis zag ik op internet dat "Het batig saldo van de rally dit jaar ten goede zal komen aan de pijnbestrijding bij chronisch zieke kinderen. Uitgangspunt bij het bepalen van het goede doel is dat het met kinderen te maken moet hebben." De deelnemers hebben tussendoor een bezoek gebracht aan de Spyker fabriek.

Tijd om wat foto's te schieten. De eerste auto die uit Florida komt is gelijk al een publiekstrekker. Het gaat voluit om de Gatsby Griffin/Sceptre. Deze geweldige auto werd geïntroduceerd tijdens de Los Angeles Expo in mei 1978 waar hij gelijk de Designer Award te pakken had. De body van de Sceptre is gemaakt van fiberglass wat toegepast is op een stalen frame. Volgens bronnen bezit deze wagen zelfs cruise control en een air conditioning system. De 6 liter V8 van deze superwagen maakt een sprint van 0-100 km/h mogelijk in 7,2 seconde. Destijds, en zelfs nu nog superprestaties!



We lopen snel verder want er staat een ongelooflijk mooie Bentley Le Mans Special op ons te wachten! Helaas ben ik niet veel wijzer geworden van deze auto. Wat wel vast staat is dat deze auto uit 1935 de 2e WO heeft overleeft. Geniet van het kleine vakmanschapdetail waarin deze auto rijkelijk voorzien is.





Ford Mustang! Deze pachtwagen viert dit jaar zijn 40e verjaardag. Een leuke aanvulling deze muscle car.
Daarnaast zie je een prachtige Maserati 3500 GT Spider en een Alfa Romeo Spider. Wat blijft dat toch een Italiaanse schoonheid! Maar ook andere Alfa Romeo's zoals de Giulietta Sprint, Giulia 1600 Sprint en de GT 1300 Junior lieten zich bewonderen.



Tijd om verder te gaan wat Rolls Royce te bewonderen heeft. De eerste Rolls die we tegen komen is volgens de RDW een Phantom II Cabriolet. Deze auto is nooit officieel gemaakt. Waarschijnlijk gaat het hier om een exemplaar dat speciaal voor de koper is gemaakt, of omgebouwd. De auto komt uit 1935. Van de 'normale' Phantom II zijn nog geen 1700 exemplaren gebouwd.
Iets verder stond nog 2 maal een Rolls Royce Silver Cloud I en 1 keer een Silver Cloud III.



Oké nu ga ik het echt laten zien. Naast de Phantom II stond een Ferrari 330 GTC en daar tegenover een geweldige Ferrari 365 GT4 BB! Van deze auto zijn 387 stuks gemaakt. Deze 365 GT4 BB heeft niet zoals gebruikelijk de V12 van Ferrari, maar een 12-cilinder boxermotor op de achteras liggen. Deze motor is goed voor 365 pk en een topsnelheid van zo'n 280 km/h. De gebruikelijke sprint van honderd wordt gedaan in 6,5 seconden. In 1976 wordt de auto vervangen door de 512 BB.



De Ferrari 250 GTE, 330 GTS, een andere 330 GTC en 365 GTS-4 Daytona Spyder stonden niet zo mooi opgesteld. Toch wil ik ze jullie niet onthouden.



Er stonden nog andere Bentley's. Je ziet hier de Bentley 4 1/4 Litre Hooper Sports Saloon. Van deze auto zijn 1200 exemplaren gemaakt. Dat was voor Bentley meer dan ooit tevoren. Daarnaast een Bentley Saloon Mark VI.
Toen ik bijna alle auto's gezien had, zag ik tot mijn verbazing nog een Chevrolet Corvette. Leuk om deze stamvader eens tegen te komen!



Er was nog veel meer moois te bewonderen. Alfa Romeo, MG, Austin Healey, Morgan. Allemaal prachtig! Helaas heb ik een selectie moeten maken.
Ik ben me ervan bewust dat niet elke foto van goede kwaliteit is, maar ik had nog andere dingen te doen. Bovendien kwam het best als een verrassing voor mij omdat ik niet wist dat dit gehouden werd.
Ik weet vrij weinig van oude auto's af. Al ik iets verkeerd gemeld heb, laat het gerust weten. Ik heb nu al enorm veel geleerd omdat ik bij veel auto's wat informatie heb opgezocht.

Als laatste nieuwtje las ik nog dat de Rotary Classic Car Rally volgend jaar verreden wordt op zaterdag 31 mei 2008.

Hopelijk snel tot de volgende keer,
Kees Bunk

Reageer!

Reacties op dit artikel


Stem nu voor de spot van de dag