Rolls-Royce: aandacht voor detail

  • Max
  • 11-04-2016 08:43
  • 427
  • 0

Rolls-Royce: aandacht voor detail

Eerder gaven we (Carfection) je al een kijkje in het leven van een Rolls-Royce-klant. Tijd om de zaak eens vanuit het perspectief van de fabrikant en de dealer te bekijken.

Rolls-Royce dealer H.R. Owen en Rolls-Royce Motor Cars London hebben namelijk deze maand hun 1000e auto verkocht. Een mooi moment om eens te kijken naar het verkoopproces en een paar details die laten zien dat het bij een Rolls-Royce toch vaak in de allerkleinste dingen zit.

1. Bonte kleurencombinaties
Rolls-Royce biedt vrijwel ongelimiteerde mogelijkheden om je nieuwe auto volledig naar wens samen te stellen. Het motto daarbij is iets als: "If you can imagine it, we can create it." Een kleurenschema dat er wel heel erg uit springt is die van een klant die graag een rode auto wilde hebben met een roze interieur (een beetje als die 'Bubbilicious'-kauwgom, remember?). Waar doe je dat soort inspiratie op? Welnu, de koper bracht een t-shirt mee waarvan hij de kleuren graag terug wilde zien in de auto, en zo geschiedde.

2. Drie vliegen in één klap
Eén Rolls-Royce in ontvangst mogen nemen is al heel speciaal natuurlijk, maar more is nu eenmaal more (ondanks dat andere spreekwoord wat je doet geloven dat 'minder' beter is... Ha. Onzin.) dus wat is er nu leuker dan drie (!) Rolls-Royces in ontvangst te nemen? Voor een klant gaat die droom werkelijkheid worden, in Juni krijgt hij/zij de sleutels overhandigd van drie exemplaren van de Dawn. Het is tevens de eerste keer dat iemand drie auto's in één keer kocht bij Rolls-Royce London. Voor sommigen groeit het geld blijkbaar echt aan de bomen...

3. Een speciale gelegenheid
Als een klant een auto in ontvangst neemt is het niet slechts een kwestie van de sleutels overgooien en klaar. Rolls-Royce zorgt ervoor dat het een memorabele dag wordt, en laat de eigenaar uitgebreid alle features van zijn nieuwe auto zien. Dit proces neemt ongeveer drie uur in beslag, tot slot krijgt de eigenaar nog eens een cadeautje dat past bij de bestelde auto. Toch nét even wat leuker dan dat bosje verwelkte bloemen dat je krijgt bij de plaatselijke occasionboer.

4. De voorbereiding
Voordat een auto wordt overhandigd is deze eerst onderworpen aan een uitgebreide behandeling waarin ieder aspect van de auto perfect wordt opgepoetst en klaargemaakt voor gebruik. Deze voorbereiding kost gemiddeld 5 uur, ongeveer de tijd dat het kost om een halve Toyota Prius in elkaar te zetten.

5. Laagjes verf
Altijd handig natuurlijk dat je jezelf in de weerspiegeling van de auto kunt zien. Omdat je het waard bent, zullen we maar zeggen. De laklagen van iedere Rolls-Royce worden aangebracht door de enige robots die je zult aantreffen in de fabriek van Rolls-Royce. De plekken waar de robots moeilijker bij kunnen komen worden vervolgens afgewerkt door vakmensen. Uiteraard kost dit tijd: 7 dagen om precies te zijn!

6. Verstoppertje spelen
Een Rolls-Royce is geen Rolls-Royce als de 'Spirit of Ecstasy' niet staat te pronken op de motorkap. Toch is het wel fijn als je haar kunt beschermen tegen nare invloeden van buitenaf, daarom kan ze met een druk op de knop verstopt worden. Lijkt simpel, is het niet: het mechanisme bestaat uit maar liefst 24 onderdelen.

7. Auditief genot
Veel aspecten in een Rolls-Royce kunnen naar wens aangepast worden. Het 1300 Watt en 18 speakers sterke audiosysteem van Rolls-Royce is echter zo haarfijn ingesteld per auto dat er eerst contact moet worden gezocht met de technicus die het systeem bedacht heeft voordat men eventuele wijzigingen in de layout aan wil brengen. Logisch ook, je wil immers ongewenste tonen je 9e Symfonie van Beethoven niet laten bederven.

8. Sterren kijken
De sterrenhemel, één van de populairste opties van Rolls-Royce, bevat 1340 individueel geweven glasfiber-kabels (in totaal meer dan 2 km!) in de hemel. Klanten kunnen zelfs een sterrenhemel naar wens samenstellen, die vervolgens wordt gecontroleerd op echtheid door een sterrenwacht. Dit is zonder meer de meest gave optie die Rolls-Royce biedt. Het feit dat geen andere autofabrikant zich hieraan waagt toont maar weer aan hoe ver de mensen uit Goodwood gaan voor hun klanten.

9. Jong geleerd is oud gedaan
Zelf heb ik geen auto (student op kamers, 19), iets wat ik toch wel jammer vind. Als je je dan bedenkt dat de jongste (handelingsbekwame) koper ooit van een Rolls-Royce 21 jaar was ten tijde van zijn aankoop rest er nog maar één ding: de laptop dichtklappen, een comfortabele stoel uitzoeken en gaan zitten huilen in een hoekje. Tot het volgende artikel...

Rolls-Royce: aandacht voor detail

Reacties op dit artikel