Ritje Porsche 997 Turbo Cabriolet

  • Emil
  • 16-12-2007 15:04
  • 5586
  • 21

Ritje Porsche 997 Turbo Cabriolet

Een ritje in een sportauto, dat is natuurlijk altijd leuk. Sommige mensen krijgen er wel eens een aangeboden en op zaterdag 1 december mocht ik plaatsnemen in een splinternieuwe Porsche 911 (997) Turbo Cabriolet. Een dag om nooit meer te vergeten!

Het begon allemaal op 15 november, de trouwdag van mijn ouders. We waren met ons drieën uit eten in ons eigen dorp, Ter Aar. Ik zat een beetje naar buiten te kijken aangezien mijn garnalen nog even op zich lieten wachten. In Ter Aar is ooit één verdwaalde M6 gespot, dus ik rekende niet op veel interessants. Maar na twee colaatjes kwam er een Porsche 997 Turbo voorbij rijden, altijd leuk! De eigenaar reed erg langzaam en al snel had ik ontdekt dat dit een Cabriolet was!

Ik ben snel even naar buiten gelopen om te kijken waar de eigenaar zijn auto neer ging zetten, later op de avond zou ik nog een keer terug fietsen voor foto’s. Het was echter al na 8 uur en in november zijn goede foto’s dan zonder statief zo goed als onmogelijk. Mijn laatste kans voor goede foto’s was het briefje dat ik onder de ruitenwisser heb gestopt waarin ik de eigenaar vriendelijk verzocht contact met mij op te nemen.

De hoop was bij mij al grotendeels weg toen ik na vier dagen nog geen mail had gekregen. Ik was dan ook verschrikkelijk blij toen ik de dag daarop een mailtje van de eigenaar in mijn mailbox had. Ik kreeg meteen al een vriendelijke indruk van deze man, hij bood zelfs aan om bij mijn huis langs te komen indien ik geen vervoer kon regelen. Een paar mailtjes later hadden we besloten dat ik op zaterdag 1 december naar zijn huis zou komen voor een paar foto’s.

Mijn vader en ik werden uiterst vriendelijk ontvangen door de vrouw van de eigenaar en na een kopje koffie ging de aandacht richting de auto. De eigenaar vertelde dat hij hiervoor een 996 Carrera 4S had, maar dat hij de Turbo vanwege de Variabele Turbo Geometrie erg interessant vond. Wat dit systeem inhoudt, hoef ik jullie waarschijnlijk niet meer te uit leggen. Als dit toch nodig is, raad ik je aan om even te googlen en dan zul je het in no-time begrijpen. De turbo’s hebben een dempend effect op het geluid van de auto, dus heeft de eigenaar sportuitlaten op deze Turbo laten zetten. Klinkt goed, dus!



Velen van jullie zullen deze auto al lang kennen. De specificaties kunnen jullie waarschijnlijk ook uit het hoofd opdreunen, maar ik zal de cijfers nog maar eventjes benadrukken. Zoals het hoort bij een 911 heeft deze auto achterin een 3.6 liter boxermotor (in dit geval voorzien van twee variabele turbo’s). Porsche weet uit deze relatief kleine motor maarliefst 480 pk’s te halen. In combinatie met de Tiptronic versnellingsbak, waar deze auto mee uitgevoerd is, weet de Turbo in slechts 3.8 seconden naar 100 km/h te versnellen. Dat is zeer indrukwekkend voor dit motorvermogen, er zijn maar weinig auto’s die zo snel zijn met zo “weinig” pk’s. Dit is misschien wel te danken aan het geweldige 4WD-systeem van de Turbo. Volgens Clarkson laat dit systeem geen enkele vorm van onderstuur of overstuur toe en dat geloof ik graag!

Ik woon zelf ongeveer 20 kilometer van het huis van de eigenaar af, dus het plan was dat ik in de Turbo naar huis zou worden gereden en dat mijn vader achter ons aan zou rijden. Na een paar simpele foto’s van de auto, mocht ik me in de bijrijderstoel van de Turbo laten glijden, die overigens heerlijk zit. Het interieur van deze auto is perfect, een ultieme combinatie van luxe en sportiviteit. De belangrijke gegevens worden weergegeven op de - zoals het hoort bij Porsche - 5 klokken en er is ook nog een uitgebreide boordcomputer present voor wat extra feiten over de auto (bandenspanning etc). Erg leuk zo’n interieur, maar nu werd het toch echt tijd om te rijden.

Op het schermpje van de boordcomputer bleef vrij lang “Engine not warmed up” staan, maar zodra dit verdwenen was werd het echt leuk. Hoe indrukwekkend deze cijfers ook zijn, je realiseert je pas echt hoe snel deze auto is als je erin zit. Eerst dacht ik dat we telkens vol gas optrokken, maar toen we even later een auto inhaalden kwam ik erachter dat de bestuurder toen pas het uiterste van de auto vroeg. De automatische versnellingsbak koos een lager verzet en een heerlijke brul drong door tot de cockpit. Toen ik me realiseerde hoe hard we eigenlijk gingen, was die auto al ruim 200 meter achter ons. Mijn vader, die ons richting mijn huis volgde, reed ook in een Porsche. Er viel echter niet tegen de 480 paarden van dit monster op te boksen. Deze brute kracht gaat echter niet gepaard met een zere nek of hoofdpijn van het lawaai. Wat je ook met deze auto doet, het wordt nooit echt oncomfortabel of overdreven lawaaierig.



Als Jeremy Clarkson ergens een hekel aan heeft, dan is het wel een Porsche 911. Toch kan ik me nog goed herinneren dat hij bij de test van de 997 Turbo bekende dat het een geweldige auto was. Hij is verschrikkelijk snel, maar toch heb je de volgende dag geen rugklachten. Echt op z’n Clarkson’s zegt hij: “This is like a small, efficiënt, easy to use vacuüm cleaner”. Dit mag dan spottend klinken, maar later in de video doet hij een bijzondere uitspraak: “It’s amazing, because it’s not just more useable than a Ferrari or more practical. I think out here, in the real world with crests and dips and bumps, I think it’s faster as well. I really do”. Vervolgens zegt hij op het einde dat hij alsnog eerder een F430 zou kopen, maar als de grootste Porsche 911-hater aller tijden zulke dingen over de Turbo zegt, dan moet het wel een hele goede auto zijn.

Ik kan niet anders zeggen dat ik hem ook geweldig vind. De test van Top Gear ging dan over de Coupé versie, maar ik zou werkelijk niet weten wat er minder goed aan de cabriolet is. Porsche doet niet aan coupé-cabrio-daken, dus deze Turbo heeft gewoon een dak op de ouderwetse manier. Ik moet wel zeggen dat er binnenin nauwelijks lawaai is van de lucht die over de stoffen kap gaat. Als je de auto van buitenaf ziet, is uiteraard duidelijk te zien dat dit een snel voertuig is. Maar toch is de Turbo niet extreem patserig, alles blijft relatief bescheiden. Toen we bijna bij mijn huis waren, vroeg ik de eigenaar nog wat deze auto beter maakt dan een F430 of een Gallardo. Daar kreeg ik een antwoord op waar ik het absoluut mee eens ben: “Omdat je dan te veel opvalt. Ik vind dat extreme auto’s. Wat ik zo leuk vind aan deze auto, is dat je hier gewoon rustig mee kunt touren zonder al te veel aandacht te trekken”.

Tot slot nog een klein filmpje van het ritje:


Ik wil de eigenaar ontzettend bedanken voor deze onvergetelijke ervaring. Hiermee is bewezen dat mensen met dure auto’s niet altijd arrogante patsers zijn.

Huib de Wit

Reacties op dit artikel


Stem nu voor de spot van de dag