Reisverslag: Zuid-Afrika, het land van de onverwachte schoonheden

Vorig jaar zijn er diverse reisverslagen op Autogespot gepubliceerd. Reisverslagen laten vaak meer zien dan alleen een collectie foto's van exclusieve auto's die gespot werden. Een drietal goedgelezen reisverslagen waren die van I'm in Miami Beach!, Volvo & Göteborg en "Het grote genieten". Iedereen vindt het erg leuk om te zien waar spotters komen en hun ervaringen delen met de rest van de bezoekers. Dankzij spotter Stephan Dufornee kunnen wij het eerste reisveslag van 2012 laten zien en lezen. Hij reisde eind vorig jaar naar Zuid-Afrika waar hij het nodige heeft meegemaakt. In deze uitgebreide special lezen jullie alles over de schoonheid, armoede en natuurlijk de exclusieve auto's van Zuid-Afrika.

Iedereen die aan Zuid-Afrika denkt, denkt vaak alleen maar aan safari's, olifanten, giraffes en armoede. Dit is het beeld dat vaak ook door de reisorganisaties geschept wordt. Dit beeld is echter deels waar, en deels zeker onjuist. Dit valt je meteen al op zodra je landt, of het nu in Kaapstad of Johannesburg is. Alles is Europees ingericht en zeker na het redelijke recente WK voetbal heeft alles nog eens een extra opfrisbeurt gekregen. Waar we vier jaar geleden nog anderhalf uur moesten wachten op de shuttleservice die ons in Johannesburg naar ons hotel zou brengen, konden we nu op het vliegveld overnachten in een van de pas gebouwde hotels.

Reisverslag: Zuid-Afrika, het land van de onverwachte schoonhedenReisverslag: Zuid-Afrika, het land van de onverwachte schoonhedenReisverslag: Zuid-Afrika, het land van de onverwachte schoonhedenReisverslag: Zuid-Afrika, het land van de onverwachte schoonheden

Reisverslag: Zuid-Afrika, het land van de onverwachte schoonheden

Het eerste wat opvalt als je in Zuid-Afrika bent, is dat je niet eenvoudig een auto kunt huren. Eerst zullen hele stapels papierwerk doorgewerkt moeten worden en moet alles nauwkeurig worden ingevuld en nagekeken. Aangezien ik oud genoeg ben om in Zuid-Afrika te mogen rijden, was ik dan ook diegene die snel achter het stuur kroop. Aan de rechterkant wel te verstaan. Dat betekende dus even omschakelen, aangezien ik normaal met rechts schakel en met links richting aangeef. Vaak genoeg zijn dan ook de ruitenwissers aangeschoten in plaats van de richting. Ook valt op dat de wegen niet bepaald de beste zijn. Het asfalt is prima, maar je moet constant de befaamde 'potholes' ontwijken. Een andere uitdaging was het ontwijken en ompraten van politieagenten. Om werkelijk alles word je aangehouden en eisen ze geld. Corruptie ten opzichte van de toerist is nog zeker aanwezig. Even dreigen met een telefoontje naar de baas van de betreffende politieagent en vaak wordt de 'overtreding' afgedaan met een waarschuwing.

Mijn verbazing werd nog groter toen bij een tankstation een Aston Martin Rapide aan kwam rijden met zoveel mogelijk herrie. Ik ging terug naar de auto om de camera te halen, omdat ik op dat moment dacht dat het nog wel eens een van mijn weinige spots kon zijn deze vakantie. Ik vind het altijd leuk om spots te hebben uit andere landen, waarbij Zuid-Afrika natuurlijk wel erg bijzonder is. Het was erg leuk om te zien hoe de mensen reageerden op de Rapide. Pompbedienden sprintten naar de auto toe om de man van dienst te zijn en kinderen poseren naast de auto. Helaas vertrok hij snel weer en was het ook voor ons tijd om verder te gaan. De eerste echte overnachting vond plaats in Hannah's Lodge, een plek waar we al eerder zijn geweest. Er zijn weinig locaties die nog idyllischer aandoen dan deze. Hier heb je ook het echte Afrika-gevoel. Uitzicht over weidse vlaktes waarbij je de dieren gewoon voorbij kon zien trekken. Al vrij snel na aankomst was het tijd om deze dieren op te zoeken door middel van een safari. Het leuke van deze safari's is dat je nooit weet wat je aantreft, aangezien de dieren ook echt in het wild leven. Safari's worden over het algemeen 's middags tussen vier en zes en 's morgens tussen vijf en zeven gedaan, omdat de dieren dan het actiefst zijn. Wat deze vakantie erg makkelijk te vinden bleek te zijn, waren de giraffen. Vooral als de zon erop stond waren deze dieren erg gaaf om te fotograferen.

Reisverslag: Zuid-Afrika, het land van de onverwachte schoonheden

Na drie dagen Hannah's Lodge was het tijd om door te reizen. Er was gekozen voor een kamp zonder elektriciteit, dus dat was wel even wennen. Gelukkig was er wel stromend water, waardoor er nog enige vorm van comfort was. De huisjes waarin we sliepen waren gemaakt van tentdoek, met riet als dak. Hierdoor waren de dieren extra goed te horen en er hebben dan ook olifanten en leeuwen binnen gehoorsafstand rondgelopen. Op een ochtend, toen we gewekt werden voor een safari, stond er op anderhalve meter voor de opening van het huisje een pootafdruk van een hyena. Veel Afrikaanser dan dit wordt het niet als het gaat om ervaringen met dieren. Safari's bij dit kamp waren 's avonds langer, en ze waren ook wat avontuurlijker. Zo waren we een keer op 60 meter van een groep neushoorns af, maar door de begroeiing konden we die niet goed zien. Dus, besloot de gids, gingen we maar te voet ernaartoe. Strak achter elkaar met de gids met geweer voorop gingen we op de dieren af. Zoals jullie weten zijn neushoorns best gevaarlijk, dus enige voorzichtigheid was wel op z'n plaats. De vriend van mijn zus en ik mochten met de camera's nog een stukje verder, waardoor we na een tijdje oog in oog stonden met een neushoorn op 25 meter afstand. Foto's maken mocht op dat moment niet, om het dier niet op te jagen. Dit zijn de bijzondere momenten die je in Afrika mee zult maken, oog in oog staan met een wild dier dat opeens kan beslissen dat jij aan de kant moet, goedschiks dan wel kwaadschiks. Toen het donker werd begon het schouwspel pas echt. Leeuwen en luipaarden worden dan actief. Aan de hand van geluid gingen we achter een volwassen mannetjesleeuw aan. Na enige tijd hadden we hem gevonden. Het is enorm gaaf om dat beest te horen brullen en te weten dat ie dichtbij is. Op dezelfde avond hadden we overigens de complete Big Five gezien. Dat zijn de vijf meest gevaarlijke en zeldzame dieren in Afrika. De olifant, buffel, leeuw, luipaard en nijlpaard vallen hieronder. Na deze zeldzame voltreffer was het de dag erna tijd om naar Kaapstad te gaan, waar mijn mond open viel van verbazing. Niet vanwege z'n schoonheid of natuur, maar waar het ons spotters om te doen is: supercars!

Reisverslag: Zuid-Afrika, het land van de onverwachte schoonheden

Mijn zus loopt vanaf september tot april stage in Kaapstad en stuurde mij al de nodige foto's van auto's die ze tegenkwam. Eentje hiervan had ik al geüpload en betrof een Maserati GranTurismo, maar ook een Mercedes-Benz CLK 63 AMG Black Series had ze me al eens opgestuurd. De Maserati werd nogal vaak bekeken en besproken, vanwege het feit dat er nogal een aparte foto tussen zat. Zij kon mij dus ook vertellen waar ik moest zijn voor de bijzondere auto's. Hiervoor is eigenlijk een simpel antwoord: winkelcentrum het Waterfront. Dit ligt aan de haven van Kaapstad en herbergt alle bekende winkelketens. De eerste keer dat we daar binnenreden, overigens zonder spotambities, viel ik meteen met m'n neus in de boter. Binnen 20 meter van elkaar stonden twee Gallardo Spyders, een M3, Z4 M en een Continental GT 2012. Ik zat nog achter het stuur toen ik dit zag staan en begon meteen te roepen dat ik die wagens op de foto moest hebben. Snel een plekje gevonden en de auto's op de plaat gezet. Niets frustrerender dan de Gallardo's te zien vertrekken na het spotten en te merken dat de vibratiereductie niet aanstond. Het waren dus geen topfoto's, maar ze konden ermee door. Ik wist op dat moment nog niet dat dat pas het begin was van een te gekke spotweek!

Reisverslag: Zuid-Afrika, het land van de onverwachte schoonheden

Ik ben al in diverse steden geweest om te spotten en vakantie te vieren, waaronder Miami, New York, Londen en Düsseldorf. Voor mij stond Miami op nummer een. De sfeer, de mensen, de auto's, alles klopte gewoon. Waar zie je immers anders 7 verschillende Murciélago's op één dag? Iedere stad heeft zo zijn bijzondere dingen, en zo ook Kaapstad. Constant ben je je bewust van de armoede van de mensen door de bedelaars die op elk kruispunt staan en de manieren waarop zij zich vervoeren. Twintig man in een busje zo groot als een Volkswagen Transporter is geen zeldzaamheid. Zoals ik al eerder bij mijn spots heb uitgelegd, ligt het minimumloon enorm laag. Er is echter een selecte groep rijken en die laten maar al te graag zien hoe goed zij het hebben. Voor ons spotters is dit genieten. Geef de mensen de aandacht die zij willen en ze doen precies wat jij wilt. Nadat mijn broertje een tijdje met de eigenaar van een Gallardo gepraat had, mocht ik opeens instappen in een handgeschakelde Gallardo! Wat een ervaring was dat. Zoveel kracht en het gejank van de V10 in je nek zorgt voor een bijzondere sfeer. Ook is de reactie van de mensen langs de weg leuk, die dit soort wagens toch ook niet elke dag zien. Ook zie je in Kaapstad de allernieuwste auto's, waaronder dus de nieuwe Continental GT, maar ook de Vantage S, McLaren MP4-12C (weliswaar achter glas, maar onder de doodgereden vliegjes), een Murcielago LP670-4 SV en een Ferrari Scuderia Spider 16M heb ik zien staan. Af en toe lijkt het wel Miami of Londen. Echter is de locatie waar deze auto's te zien zijn zoveel minder voor de hand liggend. Ik had dan ook nooit voor de vakantie durven dromen dat ik dit allemaal tegen zou komen.

Reisverslag: Zuid-Afrika, het land van de onverwachte schoonheden

In en rondom Kaapstad is genoeg te doen. Denk maar aan de Tafelberg, Robbeneiland of Kaap de Goede Hoop. Opvallend genoeg staan al deze plekken garant voor wat spots. Wat dat betreft is het heel anders dan vier jaar terug, toen ik geen enkele spot uit Zuid-Afrika mee terug kon nemen. Robbeneiland is natuurlijk bekend als het eiland waar Nelson Mandela 27 jaar gevangen heeft gezeten. Ik verwachtte een oude, vervallen gevangenis waarin alles streng geregeld was. Dit viel echter nogal mee. Omdat Mandela een politiek gevangene was, was het hoofddoel om hem uit de samenleving te houden. Hij mocht echter wel vrij rondlopen op de binnenplaats en hoefde maar één uur per dag in zijn cel te zitten met de deur dicht. Het is erg indrukwekkend om daar rond te lopen, omdat het nog steeds diepe sporen in de Zuid-Afrikaanse samenleving na heeft gelaten. Blanken worden nog steeds als belangrijker beschouwd ondanks dat dit nergens op gebaseerd is. Kaap de Goede Hoop staat gelijk aan prachtige vergezichten, heerlijke wegen en leuke wagens. Op een gegeven moment stonden we te pauzeren en te genieten van het uitzicht, toen er een C 63 AMG de hoek om kwam zetten met het bijbehorende verslavende gebulder. Een prachtige locatie voor wat foto's bedacht ik me, maar de auto was al weg. Gelukkig stond hij om de hoek te wachten. Ik twijfelde even of de auto behoorde aan de mensen die erbij stonden. Ze waren namelijk 60, waarbij een vrouw minstens 80 en misschien wel al 90 was. Maar na een vraag of ik de auto op de foto mocht zetten was dit akkoord, al kon de vrouw van de eigenaar niet onderdrukken dat ze vond dat ik naar het uitzicht moest kijken in plaats van naar de auto. Na een droog: "Sorry, I'm just combining the best of both worlds" kon ik foto's schieten van een van mijn favoriete auto's op een van de mooiste locaties die ik me kon wensen. Nadat de eigenaar weer vertrok zijn we achter hem gaan rijden om te genieten van de heerlijk dikke V8.

Reisverslag: Zuid-Afrika, het land van de onverwachte schoonheden

Op Kaap de Goede Hoop was het uitzicht fantastisch. Een stralende zon en een mooie natuur leverde de nodige mooie plaatjes op. Onder andere dolfijnen zagen we zwemmen en met de rijke natuur was het erg fijn plaatjes schieten en genieten van waar we waren. Op de terugweg zijn we gaan eten in Camps Bay, als afsluiter van deze fantastische vakantie. Dit is een stadje wat nogal Amerikaans aandoet, met de boulevard en de auto's die passeren. Ook getunede auto's ontbreken niet. Als afsluiter kwam ik m'n dikste spot van de vakantie, een zeldzame Scuderia Spider 16M tegen. Ik was foto's aan het maken toen een politieagent erbij kwam staan om een bon uit te schrijven wegens foutief parkeren. Hij haalde een andere collega erbij, zodat hij een foto van hem kon maken met de auto erbij. Ondertussen bleef de eerste agent maar roepen: This is the highlight of my carreer! Ook voor mij was het de mooiste afsluiter van de vakantie die ik me kon wensen.

Reisverslag: Zuid-Afrika, het land van de onverwachte schoonheden

Zuid-Afrika is een land waar rijk en arm dicht naast elkaar leven, waar men de mooiste natuur vind maar ook de mooiste auto's op de mooiste locaties met de aardigste eigenaren. Je vindt er schoonheid op alle mogelijke manieren, waarbij alles wat je ziet en doet je laat verbazen. Te meer omdat het beeld dat je van Zuid-Afrika hebt nooit kan kloppen, daar is het land veel te divers voor.

Reacties op dit artikel

1. Profile pic
    Polo90  -  12-02-2012 om 16:10

WAT EEN ONGELOOFLIJKE WAANZINNIGE FOTOS !!!

2. Profile pic
    Gabii  -  12-02-2012 om 16:10

De nieuwe 911^O^
    Hij blijft de wagen van het jaar:P:P

3. Profile pic
    RubenJT  -  12-02-2012 om 16:11

Prachtig verslag, en de foto's zijn ook echt prachtig!! Leuk artikel!

4. Profile pic
    Toby  -  12-02-2012 om 16:12

Wát een foto's :+
    Vind de natuurfoto's stiekem ook suuupervet ^O^ 8)7
    En toch nog wat mooie auto's gezien op zo'n afstand van een Europa waar je het misschien minder verwacht inderdaad zoals je al zegt .. :o :+

5. Profile pic

Mooie foto's/verslag Stephan!

8. Profile pic
    Belgian-spotter  -  12-02-2012 om 16:36

Wat een super foto verslag !!!

9. Profile pic
    sluiskil-zuid crew  -  12-02-2012 om 16:38

Zoals de meeste al zeggen, bizarre reeks foto's. Sluiten echt ook voor 100% aan bij het verhaal. Dit zijn echt frontpage artikelen waard! Ik zou zeggen doe iets met je talent!

Rik

10. Profile pic
    Emil  -  12-02-2012 om 16:43

Waanzinnige reportage nogmaals. Super om een combinatie te zien van een reisverslag en exclusieve auto's.

11. Profile pic
    bobjonguuh  -  12-02-2012 om 16:59

WTF8)7

12. Profile pic
    sjak  -  12-02-2012 om 17:02

wtff man man man zulke mooie landschapen ,zo'n mooi natuur .... echt schitterend tot ik al die fuckin vervuilende auto's heb gezien , hoe durven ze ??? bende idioten

save the planet !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

13. Profile pic
    Aalst-Spotters  -  12-02-2012 om 17:18

Fantastisch reisverslag, echt leuk om dit te lezen ! Gewoon Super Gedaan ! M'n Complimenten ^O^:bier:

14. Profile pic
    ford gtx1  -  12-02-2012 om 17:20

@ sjak zit niet te zeiken je zit niet op national geographic dus je zuld hier allen maar bezienen zuipende auto's tegen komen

maaar wat een foto's^O^

15. Profile pic
    Engine  -  12-02-2012 om 17:22

heb erg genoten van je foto's, die uil is bijv. erg leuk. Echt waanzinnig om daar foto's te kunnen maken, zou ik ook nog wel eens willen:D. Echt mijn complimenten voor deze prachtige reeks^O^

16. Profile pic
    IanV  -  12-02-2012 om 17:26

Echt prachtig Stephan!

17. Profile pic
    Jzff  -  12-02-2012 om 17:31

Fenomenale foto's (Ja, alle foto's en niet alleen die met supercars) met een erg leuk verslag!
    Super! ^O^

18. Profile pic
    Dufornee  -  12-02-2012 om 17:32

Dank jullie wel voor de leuke reacties! Natuurlijk probeer je er het beste van te maken, maar dat het zo goed zou bevallen had ik niet durven verwachten! Voor de fotograaf die ook wat anders dan alleen auto's wil fotograferen is Zuid-Afrika hét land bij uitstek. Zo'n mooie natuur en zoveel diversiteit, je raakt simpelweg niet uitgefotografeerd. Na 16 dagen stond de teller dan ook op 6500 foto's. Ik heb enorm genoten daar en wilde dit graag met jullie delen:)

19. Profile pic
    Hennep  -  12-02-2012 om 17:42

Prachtig verslag, mijn complimenten!

20. Profile pic
    SpeedLimit  -  12-02-2012 om 18:01

Eén van de mooiste verslagen die ik voorbij heb zien komen. Schitterende foto's!

21. Profile pic
    matthijsnoort  -  12-02-2012 om 18:08

Die Jaguar(die dierlijke :P)is onwijs mooi! Echt prachtige foto's!^O^

22. Profile pic
    TristenDonker  -  12-02-2012 om 18:13

@sjak,

Onzin. Wat elektrische auto's betreft: Die elektriciteit wordt ook opgewekt, dat stoot ook veel uit. En dan kan je met een elektrische auto wel zonnepanelen op het dak zetten, maar dan moet je door zonne-energie een week wachten en dan kan je nog maar 10 KM rijden. En wat opwarming van de aarde betreft, de Noordpool smelt, maar in andere gebieden wordt het weer kouder, bijvoorbeeld hier in Nederland, we hebben een paar strenge winters achter de rug. Misschien dat over een paar miljoen jaar de Noordpool wel een woestijn is en dat hier ijsberen rondlopen. In nu koude gebieden zijn ook botten gevonden van dieren die in warme gebieden thuishoren, en toch in zo'n -wat nu koud is- gebied waren, die botten zijn bewaard gebleven omdat het daar dus later koud werd.
    Ik heb helemaal niks tegen Tesla, maar de wereld is gewoon niet klaar voor elektrische auto's. Dat is ook helemaal (nog) niet nodig. Nu kunnen Tesla rijders zich wel goed voelen omdat ze geen CO2 uitstoten, maar dat doen ze dus wel. Elektrischiteit komt ook niet uit de lucht vallen. Maar de toekomstige modellen van Tesla schijnen goed te gaan verkopen, het zal mij benieuwen. Als over een paar eeuw de Noord/Zuid pool weg is en het nergens anders kouder wordt, dan moeten we toch een oplossing bedenken. Misschien is het dan al te laat, maar waarschijnlijk niet, dat elektrische auto's niks uit stoten is een marketingtruuk. De wereld loopt nog lang niet ten einde.

OT:

Waanzinnige foto's en leuk verslag ^O^

23. Profile pic
    Dufornee  -  12-02-2012 om 18:27

Haha TristenDonker, ik vind je uitspraak: "Elektriciteit komt ook niet uit de lucht vallen" een hele mooie! Dat is natuurlijk zo nu en dan wel:)

24. Profile pic
    GerbenA  -  12-02-2012 om 18:36

Wat een schitterend verslag. En vooral de foto's zijn erg fraai! Top!

25. Profile pic
    Loopjes  -  12-02-2012 om 18:48

hey Dufornee,

Wat een prachtige foto's van een geweldig land.
    Mag ik vragen welke camera, lenzen je gebruikt hebt?

Geniet nog maar lekker na met deze top foto's!

26. Profile pic
    Dufornee  -  12-02-2012 om 18:50

Ik heb een Nikon D5000 met 18-105 en 70-300 gebruikt. Allebei heerlijke lenzen!

27. Profile pic
    DDufornee  -  12-02-2012 om 18:52

Mooie reportage broertje! super!

28. Profile pic
    swakie  -  12-02-2012 om 19:06

Hier is werk van gemaakt, mijn complimenten Dufornee. Het resultaat mag er wezen!

De foto's zijn echt waanzinnig goed. Ze bieden veel lekkers zoals de auto's ( vooral de clk amg BS, een persoonlijke favoriet ) en de natuur ( die waterval :o ) maar geven ook heel goed het verschil weer tussen arm en rijk. Op de ene foto een huisje gemaakt uit losse golfplaten en op een andere foto een combo met twee gallardo's.

Ik vind het leuk dat je werkelijk aan alles gedacht hebt, dit geeft het verslag een echte meerwaarde. Doe zo voort!

PS.: Welke camera heb je gebruikt? :P

29. Profile pic
    swakie  -  12-02-2012 om 19:06

Ik lees net het antwoord al :)

30. Profile pic
    -Yannick-  -  12-02-2012 om 19:16

@ Tristen

Het maken elektriciteit stoot niets uit... Elektriciteit wordt gemaak a.d.h.v. kerncentrales, de klassieke warmtecentrales, of via natuurbronnen. Dit stoot geen CO2 uit. Dit even ter zake.

31. Profile pic
    Stradale  -  12-02-2012 om 19:17

Damn, wat een mooie fotoreportage ^O^

32. Profile pic
    TristenDonker  -  12-02-2012 om 19:24

@ -Yannick-,

Ik weet niet waar je dat vandaan haalt, maar dat stoot toch wel degelijk CO2 uit. Ik wil geen betwetertje zijn, maar het is zo. Wat een prachtige foto's zijn dit trouwens ^O^

33. Profile pic
    -Yannick-  -  12-02-2012 om 19:26

@Tristen:

Ik wil ook niet betweterig overkomen maar enkel de thermische centrales stoten CO2 uit... Ik weet niet van waar jij het haalt dat zonnecellen of waterkrachtcentrales CO2 uitstoten?

Dat is gewoon een feit.

34. Profile pic
    charly  -  12-02-2012 om 19:44

mooie foto,s.
    ben er zelf ook geweest en ook een paar brutte auto's gespot.

35. Profile pic
    SpykerMan  -  12-02-2012 om 20:03

Wat een geweldig verslag, ik hoop er zelf ook ooit een keer heen te gaan:) De foto's zijn super, ik heb hierdoor echt weer zin in de zomer!

Ga zo door^O^

36. Profile pic
    JJoost  -  12-02-2012 om 20:16

Geweldige foto's. Ik ben zelf in Kenia geweest, fantastische natuur en vakantie. Top!

37. Profile pic
    Glenn 0570  -  12-02-2012 om 20:30

wat een heerlijk verslag !

38. Profile pic
    lepeltje lepeltje  -  12-02-2012 om 21:46

Wat is dit een ontzettend gaaf verslag om te mogen aanschouwen Stephan. Echt fantastisch dit. ^O^ Je zal trouwens denk ik wel raar hebben opgekeken toen je ineens die Duitse Porsche 911 Carrera daar zag staan ;)

39. Profile pic
    Replicant  -  12-02-2012 om 22:13

Schitterende reportage.

Ik ben er zelf ook een half jaar geweest en ben toen het hele land door getrokken. Ik herken dus de meeste dingen... Geweldig!

40. Profile pic
    Vlijmen  -  12-02-2012 om 22:18

ziet niemand dat kleine mannetje aan de achterklep van die CLS hangen??? haha

echt geweldige fotos!

41. Profile pic
    Reetman  -  12-02-2012 om 22:35

^O^ ...wat een foto's ^O^

42. Profile pic
    lyon1845  -  12-02-2012 om 23:43

Een hele gave verslag van je vakantie Stephan...je hebt hier duidelijk moeite in gestoken om alle foto's en je ervaringen in een super verslag te zetten...zowel de foto's van de auto's alswel van de landschappen en dieren mogen er zeker zijn...netjes jongen...^O^

43. Profile pic
    520860  -  13-02-2012 om 08:52

Wat een lekkere foto's zeg! Echt geweldig!^O^^O^

44. Profile pic
    Willem Rodenburg  -  13-02-2012 om 08:58

Oh, heerlijk verslag zeg!
    Genieten!

45. Profile pic
    Dave-Jan-Autogespot  -  13-02-2012 om 13:01

Heerlijke foto's en een mooi verhaal^O^

46. Profile pic
    alex75  -  13-02-2012 om 13:03

yeah amazing pictures, that makes you dream ^O^

47. Profile pic
    LemmensFotografie  -  13-02-2012 om 13:34

Fantastisch verslag^O^ en prachtige foto's:bier:

48. Profile pic
    rickspotter  -  13-02-2012 om 15:24

Heb je ook foto's van de LP-670-4?

49. Profile pic
    J & M  -  13-02-2012 om 15:41

Waanzinnig gaaf verslag, super!

50. Profile pic
    McSjoom  -  13-02-2012 om 17:47

Hoewel de tekst zelf niet verkeerd is, zijn het vooral de foto's die dit verslag maken tot wat het is: simpelweg schitterend! In navolging van de vele positieve reacties kan ik enkel zeggen: mijn complimenten ^O^

51. Profile pic
    ErikB  -  14-02-2012 om 17:15

Wat een fantastische foto's!!
    Die auto's hadden van mij nog wel weg mogen blijven ;)

Ben zelf in Kenia geweest, maar die natuur is toch zooo mooi in Afrika!

52. Profile pic
    b0bsch1p  -  14-02-2012 om 20:11

Wat een supergave foto's!

53. Profile pic
    Divivio  -  23-02-2012 om 20:41

Epic Photos and a Wonderful report, Glad you had a great experience on our land.