Reisverslag: Scottish whiskey on the road Deel 2

• 2027
  • 0

Reisverslag: Scottish whiskey on the road Deel 2

Dit is het vervolg van het reisverslag "Scottish whiskey on the road". In dit verslag vertel ik de dingen die we hebben gedaan en gespot op onze reis naar Edinburgh en Stirling.

Op zondag 18 maart gingen we naar Edinburgh Castle. Het is een mooi en groot kasteel dat de hoofdstad van Schotland heeft beschermd in de oorlog. De soldaten konden het moeilijk veroveren omdat het zo hoog is gebouwd op een dode vulkaan. Je had er bovenop ook een prachtig uitzicht over de mooie Schotse stad.
Hier een aantal foto's:

Dezelfde dag zijn we naar The Queens Gallery geweest. Hier kregen we een audiotour mee die je kon beluisteren. Ik wist niet dat je binnen geen foto's mocht maken, dus ik had er een gemaakt en toen werd ik er op aangesproken, de foto staat hieronder, net als de foto's van de exterieur van het gebouw.

De rest van de middag hadden we vrije tijd, toen werd het echt gezellig. Hieronder staat een foto reportage van de spots:

Deze dag was dus echt geslaagd. Jammer genoeg was het wel onze laatste dag in Edinburgh. Ik had liever nog wat langer in Edinburgh gezeten, maar we moesten naar Stirling. Stirling is een klein en gezellig dorpje dat dicht bij Edinburgh ligt. Het is bekend door het Wallace Monument en Stirling Castle. Maandag 18 maart reden we uit Edinburgh weg, we waren nog niet de stad uit en we hadden al een aantal lekkere wagens gezien.

Onderweg naar Stirling gingen we eerst nog even langs de Rosslyn Chapel. Deze kapel komt voor in de film "The Da Vinci Code". De kapel zelf is helemaal overdekt met een dak en allemaal stalen buizen die dienen voor bescherming voor het weer. De kapel wordt er echt niet mooier op. De kapel vond ik zelf heel erg lelijk.

In de kapel kregen we een verhaal te horen en wat geheimen die de kapel heeft. Opzich waren de dingen die de guide vertelde wel interessant en leuk om te weten. Toen we weggingen uit de kapel gingen we eerst naar het jeugdhotel in Stirling. Daar eenmaal aangekomen zag het hotel er een beetje oud en vervallen uit. Van binnen viel het nog wel mee maar vergeleken met het eerste hotel leek het net een paardenstal. Onze kamer had wel een mooi uitzicht, we keken recht over de stad Stirling heen, in tegenstelling tot andere kamers die uitkeken op een kerkhof. We moesten onze spullen achterlaten en we gingen naar Stirling Castle, vergelijk het maar met Edinburgh Castle in een andere stad. In Stirling Castle hebben ze ook een weverij waar ze nog steeds tapijten maken. Een stukje van 20cm² kostte €100,-! Redelijk duur dus. In de weverij mocht je geen foto's maken. Hier een aantal foto's van het kasteel:

Eenmaal uit het kasteel liepen we terug naar het jeugdhotel en kwamen we nog 3 leuke auto's tegen die we hebben geplaat. De laatste drie geplaatte spots van onze week.

Die avond hebben we gegeten in het jeugdhotel. De kip daar smaakte echt nergens naar, maar de frietjes met mayonaise en ketchup waren wel te eten. 's Avonds gingen we bowlen bij een bowlingbaan dicht in de buurt. De dag daarna vertrokken we om kwart voor 9 bij het jeugdhotel. We gingen weer terug naar huis. Eerst naar het Wallace Monument, dat gesloten was, dus we waren er voor niks heen gegaan. Je kon alleen de buitenkant bekijken.

We gingen weer verder, naar Newcastle via een lange slingerende en hobbelende bergweg. Uiteraard kwamen we over de grens met Engeland.

De bootreis was een uur en een kwartier vertraagd door het noodweer. Het was windkracht 6-8 en veel mensen waren zeeziek. Dat betekende wel dat het lekker rustig was op de boot en dat er veel eten overbleef omdat iedereen moest kotsen. Groot pluspunt voor het ijs, wat heel lekker was. Toen we de volgende ochtend 2 uur later aankwamen dan geplanned moesten we uitchecken. We gingen weer met de bus naar school toe waar we werden opgehaald door onze ouders.

Martijn (Mb)

Reacties op dit artikel

Stem nu voor de spot van de dag