Reisverslag: Scottish whiskey on the road deel 1

• 3734
  • 0

Reisverslag: Scottish whiskey on the road deel 1

Op vrijdag 16 maart was het dan zover, eindelijk naar Schotland! We wisten niet wat we konden verwachten van de hoofdstad Edinburgh en al helemaal niet wat we konden verwachten in Stirling. Gelukkig was het hartstikke gezellig en hebben we leuke dingen gedaan. Hier volgt dan deel 1 van het reisverslag.

De bus vertrok om half twee vanuit Eindhoven, dus we moesten uiteraard wel op tijd zijn anders konden we de ferry misschien wel missen. De busreis van Eindhoven naar IJmuiden duurde ongeveer 2 uur. Onderweg naar IJmuiden kwamen we nog een leuk wagentje tegen, een Wiesmann Roadster! Dit kleine monstertje zagen we al aankomen door de grote achterruit van de bus en we zaten al klaar met de camera's.

Aangekomen in IJmuiden moesten we onze boardingpassen gaan halen bij een balie. De over-nacht-tassen moesten mee de boot op, en de koffers bleven in de bus die met ons mee ging. Onze ID kaarten en Paspoorten hebben we drie keer moeten laten zien: een keer om een boardingspas te krijgen, een keer om aan de marechaussee te laten zien en daarna nog een keer bij het inchecken. We moesten in de vertrekhal een uur wachten voordat we de boot op konden omdat we aan de vroege kant waren. Om 5 uur mochten we dan eindelijk op de boot. Iedereen was blij want we mochten onze benen strekken en we konden leuke dingen doen op de boot. De kamers waren best klein voor vier personen en de douche en WC zaten in een klein hokje. We vaarden met DFDS Seaways, een bedrijf dat meerdere boten had om vanaf verschillende plaatsen de Noordzee op te varen. Op de heenweg vaarden we met deze:

Vanaf het dek had je natuurlijk een prachtig uitzicht over de haven en de zee. Hier daarom wat foto's:

Het eten op de boot was echt lekker. Je had er keuze uit veel dingen. Ze hadden natuurlijk veel vis en andere vleesgerechten. Ze hadden ook een kinderbuffet met friet, knakworsten, spaghetti en ander eten dat een beetje in die categorie valt. Ik heb toch het meest van het kinderbuffet gegeten, aangezien ik vis niet lekker vind. Het vlees dat ze hadden heb ik wel wat van gegeten, en dat was ook erg lekker. Als je wilt dineren op de boot kost dat je €20,-. Wij als groep mochten pas eten om 20:00, dat was erg laat en iedereen was al bijna dood gegaan door de honger. Het ijs was ook heel lekker, je kon zelf je ijsje maken met slagroom ijs en dat ijs mocht je dan versieren met hagelslag, chocoladesaus, caramelsaus en nog een paar andere dingen. Heb geen foto's van het eten gemaakt, dus ik kan jullie niet laten zien hoe het eruit zag.

De volgende morgen moesten we om 08:00 ontbijten zodat we om 09:30 weer van de boot konden. We waren gearriveerd in Newcastle! Eerst de klok verzetten, en dan met de bus verder naar Edinburgh, waar ons jeugdhotel lag. De weg van Newcastle naar Edinburgh was eindeloos lang. Overal stonden bordjes langs de weg van hoeveel doden er waren gevallen in de afgelopen 4 jaar. Later reden we langs een zwaar ongeluk waar 3 auto's bij betrokken waren. Het zag er best heftig uit, maar gelukkig reden we er snel voorbij.

Toen waren we eindlijk in Edinburgh, nu nog naar het hotel. Toen kwamen we een DB9, R32, een Carrera 4S en een Continental GT tegen. Jammer genoeg van deze 4 maar een foto, en dat is niet genoeg. Hier dan de foto's van deze 4 leuke wagens:

Gelukkig kwamen we toen echte spots tegen toen we naar onze eerste bestemming in Edinburgh gingen. Een Bentley Arnage T Mulliner en een Bentley Continental GTC. De eigenaar van die GTC deed het dak nog even open voor ons en daarna weer dicht omdat het miezerde.

Deze 2 prachtige Bentleys hebben we gespot voor het Royal Museum, het nationale museum van Schotland. In dit museum heben ze ook Dolly het schaap: Het eerste gekloonde zoogdier op de wereld. Zo zag het museum eruit van binnen:

Later toen we weer uit het museum gingen wilden we naar de Queens Gallery gaan, maar die was gesloten, dus moesten we een berg opklimmen. Aangezien het heel hard waaide en sommige heel moe waren, hoefde je hier niet naar boven te klimmen, wat een geluk weer voor ons. Dit is wat we daarvoor terug kregen: een RS4 Avant, een RS4 Sedan, een Lancer Evo 8 en een SLK 55 AMG:

We hadden dus echt een lekkere dag! Toen we weer in het jeugdhotel kwamen gingen we snel eten. Het eten in het jeudhotel was echt voortreffelijk en we hadden niks te klagen. Die avond gingen we de Edinburgh Ghost-Tour doen. Eerst maakten we een rondje door de stad en een vrouw vertelde ons allemaal dingen die "eng" waren. Later gingen we een gebouwtje in en liet ze ons martelwerktuigen zien. Ik ging naar buiten want ik kreeg het benauwd omdat het zo vreselijk warm was in dat kleine kamertje met 50 man. De Ghost-Tour ging verder en wij mochten nog even buiten blijven.

Binnenkort meer uit Schotland in deel 2.