Rare varianten op een Supersport...

  • Loki
  • 24-11-2007 12:05
  • 7918
  • 21

Rare varianten op een Supersport...

Geld maakt niet gelukkig zeggen ze. Toch kom je in deze wereld met wat extra geld net even wat verder dan de gemiddelde sterveling. Zo ook in de wereld van de, al dan niet exotische, sportwagens. Ben je rijk en heb je veel auto's, dan kan er een drang ontstaan je nog meer te willen onderscheiden van de rest. Pure verveling of gewoon niet weten wat je met je geld aanmoet zullen trouwens ook wel eens een rol kunnen spelen. In deze special zullen we een aantal unieke sportwagens de revue laten passeren; auto's waarmee je je pas echt kunt onderscheiden.

Shooting Brakes

We beginnen met Aston Martin. Er zijn in het verleden meerdere Astons omgebouwd tot 'shooting brakes'. Op de Autosalon van Geneve in 1992 presenteerde Aston Martin bijvoorbeeld een ombouwpakket voor haar Virage, verkrijgbaar voor een luttele £165000, en daarmee destijds de duurste Aston Martin ooit. Waar voorheen gespecialiseerde koetsbouwers zich met dergelijke projecten bezig hielden, was dit het eerste model dat bij AM in huis werd (om)gebouwd. Voor zover bekend zijn er slechts vier exemplaren ook daadwerkelijk geproduceerd, en allen rechtsgestuurd.



Bovenstaande Virage is makkelijk te verwarren met de Lagonda (Virage), welke door de iets langere achterpartij en anders gevormde achterste zijruiten als zodanig herkend kan worden.



Nog net iets exclusiever is de shooting brake variant van de V8 Vantage, gebouwd in Zwitserland door Roos Engineering. De specs zijn om je vingers bij af te likken: 620 pk, 820 Nm en een topsnelheid ver boven de 300 km/u. Bye bye RS6! Er zouden drie exemplaren van gebouwd worden, maar of dit daadwerkelijk is gelukt is niet duidelijk.



Eigenlijk was het de DB5 waarmee het stationwagon-avontuur van Aston Martin begon. Niet minder dan elf stuks zijn ervan geproduceerd door Harold Radford Ltd. uit West-Londen, nadat Dan Brown himself zijn eigen DB5 al om had laten bouwen vanwege 'ruimtegebrek'. Op een gegeven moment echter werden complete DB5's schaars, waardoor Redford genoodzaakt was over te schakelen op de DB6. Ze waren echter niet de enigen, want ook FLM Panelcraft Ltd. bouwde ze. In totaal zijn er tien DB6 shooting brakes geproduceerd, zeven door Redford en drie door Panelcraft.




Om nog even bij Aston Martin te blijven, hier nog wat extra beeldmateriaal van omgebouwde Astons, waaronder een DBS, een Lagonda en een prachtige DB6 Superleggera Shooting Brake. Op astonmartins.com is ook enorm veel te vinden.




Bijna ongeloofwaardig, maar er bestaan zelfs Ferrari's waarmee je naar de Gamma kan! De bekendste is de 456 GT Venice, waarvan er zelfs één gespot is in Londen. Deze 456 is ontworpen en gebouwd door Pininfarina op verzoek van de bekende familie Brunei.



Minder bekende stationwagon-varianten zijn de door Vignale gebouwde Ferrari 330 GT en de 365 GTB Daytona (by Panther), naar een idee van Luigi Chinetti Jr., een Amerikaanse Ferrari dealer. Kijk maar eens op shooting-brake.com voor een uitgebreid overzicht.



Er zijn natuurlijk veel meer topmerken waarvan modellen zijn omgebouwd tot iets speciaals. Eén daarvan is Bentley. Misschien dat het burgerlijke negen-tot-vijf-en-zaterdag-naar-Ikea-imago Bentley nooit heeft bewogen een stationwagon te maken, maar waarom niet wat meer laadruimte in je luxe slee? Een goed voorbeeld is de Arnage Shooting Brake, ontworpen door Von Genaddi Design.



Ter afsluiting van het shooting brakes gedeelte hier nog een leuke verzameling:



Limo's

Een ander populair genre is de limo, want er zijn mensen die graag al hun vriendjes en vriendinnetjes meenemen in hun Ferrari. De 360 Modena is bijvoorbeeld erg populair, en als Amerikaan bouw je natuurlijk je Corvette om.



Wel heel erg bizar is de F40-limo, ook al is het onwaarschijnlijk dat hiervoor ook daadwerkelijk een F40 als donor is gebruikt.



Voor nog veel meer rare varianten op supersportwagens verwijzen we door naar ons forum! Ook als je zelf nog toevoegingen of op- of aanmerkingen hebt kun je hier terecht.

Reacties op dit artikel


Stem nu voor de spot van de dag