Primeur voor de Benelux: Hoe zit het nou met de Mercedes-AMG GT63S?

  • Joep
  • 15-04-2024 20:00
  • 211
  • 4

Primeur voor de Benelux: Hoe zit het nou met de Mercedes-AMG GT63S?

De Mercedes-AMG GT 4-Door Coupé is inmiddels bijna zes jaar oud en de verschillende versies zijn meerdere keren gefacelift. Hoe zit het nou echt?

De Mercedes-AMG GT 4-Door Coupé werd in 2018 gepresenteerd als vierdeurs AMG GT. Stiekem was die gebaseerd op de Mercedes CLS en stond hij dus op het platform van de Mercedes E-klasse in plaats van dat van de tweedeurs AMG GT. Een ander dingetje wat niet helemaal klopt is het stukje 4-Door in de naam, want de auto is in feite een vijfdeurs door de grote kofferklep in plaats van het kleine klepje van een sedan. Het is dus een hatchback en geen sedan. Net als de Porsche Panamera dus. De AMG kwam die in vier versies met twee aandrijflijnen. De GT43 en GT53 met zes-in-lijn en de GT63 en GT63S met V8. Die met V8 zijn relevant voor Autogespot en hebben dezelfde vier liter biturbo aan boord met respectievelijk 585 en 639 pk.

In de zomer van 2021 kregen de zescilinder versies een minimale update met wat nieuwe opties en kleuren. Het design veranderde niet maar je kon als optie de voorkant van de V8-versies krijgen. Om het nog ingewikkelder voor de spotters te maken. Daarmee blijven de duidelijkste verschillen de logo's en de uitlaten. Een maand later voegde Mercedes een versie toe. Dit werd het nieuwe topmodel: de GT63S E-Performance. Dezelfde V8 werd nu gekoppeld aan een elektromotor die 204 pk levert. Daarmee kom je op een systeemvermogen van 843 pk! De gewone GT63 en GT63S verdwenen. De E-Performance was uiterlijk op detailniveau anders dan de GT63 en GT63S vanwege de nu verticaal ingedeelde luchtroosters voor. Bij de GT63 en GT63S was dat horizontaal.

Een half jaar later keerden de GT63 en GT63S in zeer licht gefacelifte vorm terug. Je raadt het al, met het front van de E-Performance. Je zou het een modeljaarupdate kunnen noemen, zo minimaal zijn de wijzigingen. Deze twee versies zijn, in Nederland tenminste, een half jaar niet leverbaar geweest.

Bijna een jaar geleden werd het tijd voor een serieuzere facelift, omdat het model nu wel op leeftijd raakte. Toen was ie namelijk vijf jaar op de markt. Uiterlijk veranderde er veel meer dan de keer ervoor. De zescilinders hebben nu plat gezegd het front wat de V8'en eerst hadden, met horizontaal ingedeelde luchtroosters ditmaal. Het pakket met het front van de V8 is nu behoorlijk anders met een sleuf onder de grille. Een paar maanden later was het de beurt aan de V8 zelf die nu dus een sleuf onder de grille heeft. Het verandert het voorkomen van het model behoorlijk. Voor Nederland betekent het dat de enige versie met V8 de E-Performance is. Over de GT63 en GT63S valt in Nederland niks te vinden, maar in het buitenland zijn die nog wel leverbaar. Logisch ook, want in die korte tijd dat de V8 er met en zonder stekker was in Nederland betaalde je voor de GT63S 50.000 euro meer dan voor de GT63S E-Performance die meer als 200 pk meer had. Niemand die de GT63S wilde hebben dus. De vermogens veranderden verder niet, de aanpassingen zijn puur uiterlijk.

Zoals je al wel leest zijn die tussenmodellen er maar heel kort geweest. De E-Performance was toen het grote nieuws dus die hebben we in die korte tijd wel veel voorbij zien komen. De introductie van de GT63 en GT63S met die licht gewijzigde bumper kwam veel later pas en genoot natuurlijk veel minder aandacht dan de gloednieuwe beresterke E-Performance. Die twee versies zijn dus maar iets meer dan een jaar in productie geweest, dus er zijn er maar weinig van gespot. Er is er nog geen een met een Nederlands kenteken gespot. Wel hebben we een aantal Duitse exemplaren op Nederlandse bodem gezien. Van de GT63 staan slechts zeven particuliere exemplaren op de site! En dat terwijl die alweer uit productie is. De GT63S van de update is iets minder zeldzaam. Daar zijn precies tachtig spots van als je spyspots niet meetelt. Zoals gezegd was de E-Performance met grote afstand het populairste model van deze lichting AMG GT 4-Door met V8. Hier staan bijna 400 spots van online inclusief een boel spyspots. Er zijn ook meer dan genoeg exemplaren op Nederlands kenteken van te vinden.

De marktintroductie van de 'echte' facelift is net geweest en we zien de eerste exemplaren nu op de site verschijnen. De gefacelifte E-Performance staat nu op vier spots, waarvan twee prototypes. De GT63 zonder S hebben we nu twee keer gezien, maar nog niet als particulier exemplaar. De GT63S met S staat nu op vier spots, waarvan een prototype. De GT63 zonder S is altijd al veel zeldzamer geweest dan degene met S achter zijn naam, dus dat dat de enige is zonder spots van particuliere exemplaren is geen verrassing. Tot nu toe lopen de GT63S en GT63S E-Performance netjes gelijk. De marktintroductie was nu tegelijk en de E-Performance is nu geen specifiek nieuwe versie meer, dus dat zal helpen. Hieronder zie je de eerste GT63S X290 2024 van de Benelux. Een Duits exemplaar werd in Antwerpen gespot. De andere spot is zo'n zeldzaam tussenmodel: een GT63S X290 2022 die in Berlijn werd gespot. Zo kun je de verschillen goed zien. Tot slot is er een 'oud' exemplaar van voor alle tussentijdse wijzigingen die gespot werd in Poznan, Polen. Bekijk de verschillen eens goed zodat je weet met welk modeljaar je te maken hebt als je er een spot! De bovenste is de nieuwste, de onderste is de oudste. We zijn benieuwd hoe vaak we de nieuwste modellen gaan tegenkomen.

Primeur voor de Benelux: Hoe zit het nou met de Mercedes-AMG GT63S?Klik op de foto voor meer foto's van deze spot!

Primeur voor de Benelux: Hoe zit het nou met de Mercedes-AMG GT63S?Klik op de foto voor meer foto's van deze spot!

Primeur voor de Benelux: Hoe zit het nou met de Mercedes-AMG GT63S?Klik op de foto voor meer foto's van deze spot!

Reacties op dit artikel


Stem nu voor de spot van de dag