Preview: EA Sports WRC

  • Peter
  • 13-10-2023 12:35
  • 1744
  • 0

Preview: EA Sports WRC

EA Sports WRC is de naam van Electronic Arts' rally game dit jaar. Eigenlijk zou het ook Dirt Rally 3.0 kunnen heten, aangezien ontwikkelaar Codemasters voor het eerst betrokken is bij de ontwikkeling van een rally game van EA Sports. Codemasters kennen we natuurlijk van de F1 games en heeft zich daarmee goed kunnen bewijzen. Iets minder vaak komt er echter ook een rally game uit bij de Britse studio en dit is hun nieuwste titel op dat gebied. Hoe deze overname de spelserie heeft beïnvloed valt helaas niet te beoordelen, aangezien dit de eerste rally game is die ik ooit heb mogen uitproberen.

Preview: EA Sports WRCPreview: EA Sports WRC
De eerste indruk als je de game opstart is dat het allemaal goed in elkaar zit. Het spel start best snel op en animaties zoals loading screens zijn net uitgevoerd. Het startscherm is overzichtelijk en biedt goed overzicht op de verschillende spelmodi. Allereerst is er natuurlijk Career, waarin je kan starten in WRC Junior, WRC 2 en WRC, afhankelijk van hoe ver je in je carrière wilt beginnen. Zelfs als je niet zo goed bent in rally, zoals ondergetekende, kan je gewoon op het hoogste niveau, WRC, starten, aangezien de rijvaardigheden van de AI tegenstanders apart kunnen worden bepaald. Veel valt er zelf te bepalen. Zo kan je je eigen naam en logo kiezen. Daarnaast is er Championship, waarin je een team kiest waarmee je een heel seizoen speelt. Dit verschilt ten opzichte van Career met het feit dat je in Career min of meer vanaf nul begint en bij Championship je er al midden in zit vanaf de eerste race.

Preview: EA Sports WRC

Nieuw in deze editie van het spel is Moments, waarin je je weer terug in de tijd kan wanen en met bijvoorbeeld een oude Group B rally-auto een historisch moment kan herbeleven. Sommige scenario’s zijn gebaseerd op echt gebeurde situaties en andere zijn fictief. Verder is er Quick Play, waarin je los van je carrière of seizoen gewoon een rally kan rijden. Alleen, online of tegen vrienden. Time Trial stelt je in staat je persoonlijke record per track en condities neer te zetten. Het voordeel hiervan is dat je wat meer risico’s kan nemen omdat het niet zo erg is als je een keer uit de bocht vliegt; je kan het gewoon opnieuw proberen en er zijn geen gevolgen voor je carrière. Ook een handige spelwijze is Rally School, waarin je bepaalde scenario’s kan oefenen en je je voertuig goed leert kennen. Denk hierbij aan het oefenen van racing lines, maar ook zelfs voorkomen of gebruiken van lift-off overstuur of handrembochten.

Preview: EA Sports WRC

Als je het beter denkt te kunnen dan de gevestigde orde is er ook de mogelijkheid om zelf een rallyauto in elkaar te zetten. Dit houdt in dat je verschillende onderdelen van de aandrijflijn en het onderstel kan selecteren, zoals de motor, versnellingsbak, remmen en schokbrekers, maar ook de radiateur en uitlaat kunnen zelf worden gekozen. Uiterlijk gezien zijn er verscheidene bumpers, motorkappen en zelfs spiegels te kiezen. Doordat er veel werk van gemaakt is om zelfbouw-auto’s goed uit te balanceren tegenover bestaande rallyauto’s heeft het niet een algemeen voordeel om zelf een auto te bouwen maar is het met name bedoeld voor rallycoureurs die echt hun eigen speelstijl hebben en daar de perfecte auto bij zoeken.
Zoals we de laatste jaren steeds vaker zien is er ook bij EA Sports WRC sprake van een game-pass genaamd Rally Pass. Deze pass zit standaard in de pre-order versie van de game en biedt spelers alleen cosmetische extraatjes. Er is dus geen sprake van pay-to-win.

Preview: EA Sports WRC

Voor het rallyen was ik helaas aangewezen op het toetsenbord, aangezien de Logitech G920 niet werd herkend door de game. Ongetwijfeld zal dit probleem worden verholpen voor de release, mits het niet aan de setup lag. Met pijltjestoetsen valt ook aardig te racen, maar dat het niet zo fijn rijdt als een stuurtje kwam met name naar boven toen ik met een achterwielaangedreven Fiat 131 meermaals uit de bocht vloog vanwege slippende banden. Ook op het asfalt met een achterwielaangedreven Ford Escort blijkt het lastig sturen vanwege de alles-of-niets input die een toetsenbord nou eenmaal heeft. Alles went echter, en achterwielaandrijving is natuurlijk ook gewoon lastiger te besturen dan voorwielaandrijving bij het rallyen. Ook leek het alsof er bij de auto’s met achterwielaandrijving meer sprake was van lift-off overstuur.

Preview: EA Sports WRC

Met voorwielaangedreven auto’s ging het mij beter af. Daarmee is het goed te doen om voortijdig in te sturen en half driftend vol gas flauwe bochten te nemen. De game geeft je daar dan ook al snel het fijne gevoel mee dat je toch aardig kan rijden, om dat vervolgens weer weg te nemen wanneer je de binnenbocht iets te scherp neemt en onverhoeds de wereld om je heen ziet draaien. Geluidstechnisch is het heerlijk om met een ongeblazen motor uit de o.a. de Ford Escort bijna de 10.000 toeren te kunnen aantikken. Het gas geven voordat de rally start levert echter een minder mooi geluid op. Met name in de Ford Fiesta met turbomotor klonk dat niet zo goed als tijdens de rally.

Preview: EA Sports WRC

Qua physics heeft Codemasters de boel aardig op orde: Je voelt de auto trekken op het moment dat je met één helft in de berm zit en vol gas met je achterbanden over een steen rijden resulteert niet zelden in een onbedoelde halve draai. Plotselinge momenten van grip hebben daadwerkelijk effect op de auto en zijn ook goed te voorspellen voor de wat meer gevorderde coureur. Ook (optische) details mogen er zijn. Zo schijnen de koplampen na een flinke botsing niet altijd meer op de weg voor je en heb je dus indirect hinder van de crash. Ook kwam de motorkap ineens overeind te staan ten gevolge van een botsing, waardoor je in een klap zo goed als niets meer ziet. Daarentegen was het effect van een plas water op de zijruiten een beetje pixelachtig op medium graphics. Hopelijk wordt dat nog veranderd voor de release.

Ook de performance is best om over naar huis te schrijven: Op 3440x1440 met graphics op Ultra haalde de laptop met daarin een Intel i8-11800H en RTX 3060 Mobile een prima 50 fps. Af en toe zaten er wel hinderlijke frame-drops in, maar dat is natuurlijk niet gek voor een Bèta-versie van het spel en daar valt dan ook niet echt over te klagen. De graphics zien er namelijk ook op High erg mooi uit en de meeste ergernis viel toch echt te wijten aan mijn beperkte rijvaardigheden. Hopelijk is het mogelijk om de game binnenkort uit te proberen met een stuurtje.
Al met al biedt de game een hoop vermaak voor zowel de beginnende speler als de ervaren rallycoureur. Met Rally School en Time Trial valt er veel te oefenen en wanneer de AI op de hoogste moeilijkheid wordt gezet is het verre van makkelijk om foutloos snelle tijden neer te zetten. Door de aanwezigheid van 17 verschillende locaties en zo’n 80 auto’s is er veel variatie mogelijk en voelt het niet snel als herhaling en vanwege de vele spelmodi valt er ook in de tactische keuzes omtrent het racen veel winst en speelplezier te behalen. Kortom: een aanrader voor iedereen die van rallyen houdt, ongeacht diens rijvaardigheid! De game zal op 3 november worden uitgebracht voor alle platforms, dus geïnteresseerden zullen nog een paar weken moeten wachten.

Preview: EA Sports WRC

Reacties op dit artikel


Stem nu voor de spot van de dag