Porsche: Zijn exclusiviteit verloren; de dagelijkse modellen.

  • Emil
  • 19-07-2007 21:46
  • 3247
  • 1

Porsche: Zijn exclusiviteit verloren; de dagelijkse modellen.

Volgens velen heeft Porsche zijn exclusiviteit verloren doordat er teveel modellen van rondrijden. Je ziet er dagelijks wel één als je goed oplet, vooral de Cayenne is een zeer succesvol model. Een kleine kern van waarheid zit hier wel in. Al is het vooral de rijervaring die mensen er toe doen zetten een Porsche aan te schaffen. Het is gewoon een erg goede en leuke auto om mee te rijden, daarnaast heb je een Porsche logo voorop zitten en wie wil dat nu niet! Welke auto's er momenteel geproduceerd worden zal ik in dit derde deel behandelen van de Porsche Specials.

Vroeger waren er maar twee modellen leverbaar bij Porsche, de traditionele 911 en een Porsche met een motor voorin. Tegenwoordig beslaat het programma 4 modellen, de Cayenne, Cayman, Boxster en de 911. Het wachten is tot het vijfde model, de Panamera, geïntroduceerd zal worden.

Porsche Cayenne

In 2002 liet Porsche zich als sportautomerk van de andere kant zien door een SUV op de markt te brengen. Volgens vele mensen een walgelijke auto. De meeste mensen vergisten zich in de talenten van de sportieve SUV. Het was de eerste V8 die weer leverbaar was in een Porsche sinds de 924. Er zijn diverse motorvarianten leverbaar zoals de Turbo S, Turbo, S en de gewone Cayenne. Vooral de Turbo S en Turbo zijn erg opmerkelijke auto's. Het meest opvallende eigenschap van de Cayenne is dat deze ondanks zijn hoge gewicht en hoge zwaartepunt ontzettend goed op de weg ligt. De Cayenne Turbo is dan met 450pk uitstekend in staat een snelle sportauto van het kaliber Z4 bij te houden en zal deze op een stoplicht bij een sprintje met een goede chauffeur erg vernederen. Begin 2007 is dan eindelijk de gefacelifte Cayenne gearriveerd bij de dealer. Vooral het front van de auto is er op vooruit gegaan en tevens zijn de rijeigenschappen en prestaties verbeterd ten opzichte van de oude Cayenne. De Cayenne is vooral de auto die voor Porsche het grote geld binnen haalt, het model is erg succesvol in zowel Europa als de VS. Naast de standaard modellen blijkt de Cayenne ook erg geliefd bij tuners. Het komt dan ook regelmatig voor dat er een getunede Cayenne wordt gespot.



In 2010 zal er naar verluid een nieuwe Cayenne komen die tevens leverbaar wordt in hybridevorm. Waarschijnlijk zul je de Cayenne zelf eerst gereden moeten hebben voordat je echt kan oordelen over de auto, de looks zijn dan niet geweldig, de auto rijdt zoals voorspeld, als een Porsche!

Cayenne Turbo S


Cayenne getuned door Gemballa


Cayenne getuned door TechArt


Boxster

Boxster, een combinatiewoord van boxer en roadster. Beide begrippen zijn samensmolten tot één woord. Is het een 'model voor wie geen 911 kan betalen' of bevind dit model zich in een aparte branche? Met deze moeilijke uitgangssituatie introduceerde Porsche de Boxster in 1996. Het design is vooral geïnspireerd op de klassieke 550 Spyder en de 356. In het beginstadium werd de Boxster geleverd met een 2.5 liter middenmotor. De kleine cilinders produceren net iets meer dan 200pk wat in verhouding tot andere Porsche modellen erg weinig is. Het eerste model van de Boxster gaat door het leven met codenaam 986 en het tweede model met 987. De jaren daarop volgden er continue veranderingen aan het model tot 2004. In 2004 ondergaat het model namelijk een volledige smaakmakende facelift. De aparte koplampen die we tevens terugvinden op de eerste 996 modellen zijn verdwenen voor druppelvormige koplampen. Volgens critici is de 987 dan ook een beter geslaagd model. Als je nu de dealer binnenstapt en gaat informeren naar een Boxster zullen ze twee modellen aanbieden, de Boxster en de Boxster S. Beiden worden aangedreven door dezelfde middenmotor alleen dan met vele modificaties. De S produceert in totaal 260pk en bereikt binnen 6 seconden de 100km/u.

Vooral in de bochtige wegen komt de Porsche tot zijn recht ondanks het gebrek aan veel vermogen. Deze auto biedt de bestuurder veel plezier en waar voor zijn geld. Snel treuren om het feit dat je geen 911 bezit zal dan ook niet aan orde komen wanneer je met een Boxster rijdt!. Een uitspraak van Porsche luidt dan ook: "De eerste Porsche, de legendarische nummer 1. "“ type 356, was een lage, platte roadster met middenmotor vóór de achteras. Bijna 50 jaar later liet het Porsche het idee van een rasechte roadster herleven: de Boxster. De pure vormen verwijzen naar dit grootse verleden, de techniek is bepalend voor de nieuwe perfectie van Porsche's sportwagenfilosofie. Voor pure emoties, voor puur rijplezier."



Cayman

Wie nog denk dat dit een dichte Boxster is heeft het goed mis. Deze prachtige kleine sportauto werd in het najaar van 2005 als vierde model gelanceerd door Porsche. Een overeenkomst met de Boxster is de motor met een maximum vermogen van 295pk. De topsnelheid van de Cayman S ligt daarmee bijna op 280 kilometer per uur! De normale Cayman levert 50pk minder maar is met die 245pk alsnog een snelle en erg lekkere auto. Veel testrijders van tijdschriften verwachtten in eerste instantie niet veel van de Cayman. Porsche snoerde de mond van iedereen door een nóg betere auto neer te zetten dan de al perfect sturende Boxster. Wederom was men verbaasd van de talenten van Porsche. De Cayman verschilt op meerdere punten van de Boxster zoals de voorbumper en andere luchtinlaten. Al blijft het nog steeds voor een kenner niet altijd makkelijk om er één van voren te herkennen. Dankzij de vele optie's die Porsche biedt kan men iedere Cayman aankleden zoals men zelf wil. Op Autogespot verschijnen dan ook regelmatig prachtige exemplaren!



911

Als laatste het meest bekende model van de fabrikant uit Zuffenhausen, de Porsche 911. Van de aparte lijnen en koplampen van de 996 is niks meer van terug te vinden. De ronde koplampen zijn terug te vinden op de 997 en dat betekent veel vreugde bij de echte 911 liefhebbers!

Leverbaar voor het nieuwste model is een 3.6 en 3.8 liter die respectievelijk 325pk en 355pk produceren. Met behulp van een perfecte schakelende handbak is de 100 na 5 seconden achter de rug. Zoals gewoon is er ook een cabriolet versie leverbaar en wederom een prachtige Targa die zich door kleine verschillen onderscheid. De verschillen tussen de Carrera S en Carrera zijn erg klein. Niet veel later na de introductie werd tevens een 4S gelanceerd. Hiermee is het gamma van de 911 wel zo'n beetje compleet. De hele modellenlijn telt dan ook in totaal 14 modellen! De GT3 (RS) zal later terug komen in een vervolg verhaal. Het snelste model uit de 911 reeks is in ieder geval de bizarre 911 Turbo. Midden jaren 70 was meer dan 200pk ruim voldoende voor deze 'kikker', waar je tegenwoordig met minder dan 400pk geen sportieve auto meer bent. De laatste Turbo heeft niet minder dan 480pk! De prestaties van dit monster zijn buitengewoon asociaal, in 3.7 seconden stuif je voorbij de 100 kilometer per uur door naar een topsnelheid van meer dan 300 kilometer per uur! De cijfers van het tussenaccelereren zijn misschien nog indrukwekkender dan de zojuist genoemde cijfers. Van 60 kilometer per uur naar de 90 kilometer per uur wordt in 1 seconde gedaan. Heeft de Veyron een concurrent op de korte stukjes gevonden? Over niet al te lange tijd zal de Porsche 911 een kleine facelift ondergaan waarvan wij al enkele foto's wisten te maken! Het einde van dit tijdloze model zit er nog niet aan te komen in ieder geval!

Porsche 997 Carrera S



Porsche 997 Turbo



De volgende keer zal ik de racemodellen behandelen uit het verleden en heden! Voorbij zullen komen de 550, 993 RS maar ook de allerlaatste topversie van Porsche, de GT3!

Reageer!

Reacties op dit artikel


Stem nu voor de spot van de dag