Porsche wil van elk model een hybride uitbrengen

Porsche wil van elk model een hybride uitbrengen

Net als vele andere autobedrijven is ook Porsche druk bezig met het terug brengen van de CO2 uitstoot om daarmee mee te werken aan een schoner milieu. Porsche heeft natuurlijk al de 918 Spyder die we over een aantal jaren op de openbare weg gaan zien maar volgens Hoofd Ontwikkeling Wolfgang Dürheimer gaan we de komende tijd van elk model dat Porsche uitbrengt een hybride-variant zien. Dat deed men al met de Cayenne waar inmiddels ook een hybride van te krijgen is en binnen niet al te lange tijd zal ook de Panamera als hybride te krijgen zijn.

De Duitsers gaan de techniek van de Cayenne Hybrid overbrengen naar de Panamera. Hoofd Motoren Heinz-Jakob Neusser zegt dat de Panamera Hybrid zo'n vijf tot zes kilometer elektrisch kan rijden. Volgens Dürheimer gaat Porsche dus ook aan de slag met een hybride-variant van de 911, de Boxster en de Cayman maar aan wat voor tijdbestek we moeten denken werd nog niet vrijgegeven. Hiermee geeft Porsche gehoor aan richtlijnen van de Europese Unie om de emissie terug te brengen naar 216 gram per kilometer in 2015 ten opzichte van 255 gram per kilometer. Door het uitbrengen van een hybride variant van elk model moet dit haalbaar zijn over vijf jaar.

Een andere modelijkheid om de uitstoot van CO2-gassen terug te brengen is door het downsizen van de motoren. Zo zou Porsche de zescilinder kunnen gaan vervangen door een viercilinder. Dürheimer zegt dat op die manier downsizen een reële optie maar dat het niet ten koste moet gaan van de performance. Dat kan dan weer gecompenseerd worden door turbochargers en directe brandstof-inspuiting om op die manier toch een rasechte sportauto te krijgen met een viercilinder motor.

Dan is er nog het onderwerp "gewicht". Porsche zegt dat nieuwe modellen die in de toekomst uitgebracht zullen worden niet zwaarder zullen zijn dan de modellen die ze vervangen. Door de constante verandering van veiligheidsregelingen worden fabrikanten gedwongen naar oplossingen te zoeken om het extra gewicht te compenseren. Porsche is daarom druk bezig met het ontwikkelen van auto's waarbij het bodywerk van de auto van carbon fiber is. Dit scheelt zo'n vijftig kilo per auto en deze technologie zou bij de Duitse autobouwer uit Zuffenhausen binnen vijf jaar klaar moeten zijn voor massaproductie.

Porsche wil van elk model een hybride uitbrengen

Reacties op dit artikel