Porsche uit autowalhalla Duitsland importeren: houd hier rekening mee

  • Ruud
  • 10-03-2020 12:13
  • 742
  • 0

Porsche uit autowalhalla Duitsland importeren: houd hier rekening mee

Het is algemeen bekend dat een auto in Nederland duurder is dan in de meeste andere Europese landen. Veel Nederlanders kopen daarom hun auto in andere Europese landen. Met name Duitsland is een populair land om auto’s te kopen. Een nieuwe Porsche 911 kan daar zo ruim €10.000 goedkoper zijn. En als de nieuwprijs lager ligt, geldt dat voor de occasionprijzen ook. Niet gek dus, dat veel mensen kiezen voor auto importeren en de grens over gaan. Maar hoe pak je dit nu aan?


De zoektocht
Als je op zoek gaat naar een auto in Duitsland kan dit op verschillende websites. Veruit de grootste is Mobile.de, maar ook Autoscout24 heeft een Duitse website. Het handigst is natuurlijk om dicht bij de Nederlandse grens te beginnen met de zoektocht, zodat de transportkosten beperkt blijven.

Als je de perfecte auto gevonden hebt kun je contact opnemen met de dealer. Je kunt een afspraak maken om een proefrit te maken, onderhandelen met de verkoper, een koopcontract op laten stellen etc. Tot zover werkt alles nog hetzelfde als in Nederland. Maar als je daadwerkelijk over gaat tot kopen werkt het toch wat anders.

De auto kopen
Wanneer je besluit de auto in Duitsland te kopen zijn er veel dingen die geregeld dienen te worden. Te beginnen bij de papieren die bij de auto horen. Het kentekenbewijs bestaat uit twee delen: een Fahrzeugbrief en een Fahrzeugschein. Het is belangrijk beide papieren in handen te krijgen.

Je kunt de auto op een trailer naar je huis (laten) brengen. Het is ook mogelijk zelf met de auto naar huis te rijden, maar dan moet er wel een tijdelijk kenteken aangevraagd worden.

Als de auto eenmaal bij jou op de stoep staat komt het volgende gedeelte. De auto dient gekeurd te worden door het RDW. Daar maak je een afspraak voor. Vervolgens is het zaak te controleren of het tijdelijke Duitse kenteken dan nog geldig is. Zo niet, dan heb je een eendagskenteken nodig om naar het keuringsstation te rijden. Deze vraag je ook aan bij het RDW.

Rest-BPM
Vervolgens moeten er aangifte bij de belasting worden gedaan, om de eventuele rest-BPM te voldoen aan de Belastingdienst. Let op: een auto dient minimaal 3 maanden een Duits kenteken te hebben gehad en moet minimaal 3000 km op te teller hebben staan om als occasion aangemerkt te worden. Alles wat jonger is en minder km op de teller heeft staan is volgens de Belastingdienst een nieuwe auto. Dan betaal je dus BPM over de nieuwwaarde.

Als je alles met het RDW geregeld hebt en de belasting is betaald, dan heb je binnen 5 werkdagen een nieuw kentekenbewijs en een tenaamstellingscode in de brievenbus liggen. Dan kun je een kentekenplaat laten maken en de auto aanmelden bij een verzekeraar. En dat was het, veel plezier met je nieuwe auto!

Het klinkt misschien allemaal overweldigend, de papierwinkel die komt kijken bij een auto importeren uit Duitsland. Maar het scheelt vaak zoveel geld dat dit voor vrijwel iedereen de moeite waard is.

Reacties op dit artikel