Althans, dat is de naam die gegeven is aan deze bijzondere Deense creatie. De makers beweren dat deze auto een nieuwe klasse binnentreedt in de autowereld, maar waar komt dat eigenlijk door?
Laten we beginnen met de looks: deze zijn overduidelijk retro in de zin dat elementen van de iconische 959 terugkomen in het design van de Kalmar 9X9. De naam is dan ook een mooie knipoog naar de posterauto die bij velen in de slaapkamer hing. Hoewel de moderne 992-lampen doen denken dat er onderhuids een moderne 911 gebruikt is, is er toch iets specialers aan de hand. De 9X9 is namelijk gemaakt op basis van een 911 van de 993-generatie, al zijn de originele panelen vervangen voor extremere koolstofvezel panelen. Dit zorgt ervoor dat de auto tussen de 1250 en de 1430 kg weegt, afhankelijk van de samenstelling.
Keuze is er genoeg bij aankoop van een Kalmar 9X9; de motoren uit de 992-generatie worden gebruikt voor verschillende specificaties. De meest extreme en zware variant, de '9X9 Turbo', is voorzien van de motor uit de Turbo S, die getuned is naar meer dan 900 pk. Deze kracht wordt geleverd met behulp van een automaat met dubbele koppeling; handgeschakeld is hier geen optie. Voor een mooie middenweg kan er gekozen worden voor de '9X9 Sport', die met de motor uit de Carrera GTS snelheid en gewicht in balans brengt. Bij deze specificatie wordt een handbak met 7 versnellingen geleverd, wat hem een stuk interactiever maakt. Als je van plan bent om bergpassen te betreden, kun je misschien nog het beste voor de lichte '9X9 Leichtbau' kiezen. Deze maakt gebruik van de motor uit de standaard 911, die opgevoerd is tot circa 530 pk. Ook hier zit een handbak in, ditmaal met slechts 6 versnellingen.
Mocht je na het zien van de foto's en dit artikel interesse hebben in het kopen van een 9X9, dan moet je er snel bij zijn; er worden slechts 9 exemplaren per specificatie gebouwd, wat een totale oplage van 27 stuks betekent. Voor welke zou jij gaan?
Klik op de foto voor meer foto's van deze spot!