Porsche GT3 RS

  • Emil
  • 22-05-2007 18:12
  • 10090
  • 2

Porsche GT3 RS

Zaterdag 28 April was het zover, een kennis van mij is sinds kort in het bezit van een Porsche 997 GT3 RS. Een machtige auto met bovennatuurlijke prestaties zodra de wegen overgaan van recht naar bochtig. Deze dag heb ik mogen genieten van een raspende 6 cilinder boxer die ons vervoerde over zowel de snelweg als over, de weinig overgebleven, afgelegen landweggetjes.

Nadat rond 11.00 het bevestigde telefoontje was gepleegd begon het al een beetje te kriebelen, ik mocht namelijk meerijden met een Porsche 997 GT3 RS! Deze speciale GT3 wordt alleen maar op bestelling gemaakt door Porsche Motorsport en is bedoeld voor de mensen die verliefd zijn op het zwarte goud, asfalt. Deze RS waarmee ik vandaag op pad ben, is tot dusver nog maar de enige in heel Europa in deze kleurenstelling. De totale productie van de RS zal nog niet eens boven de 1000 stuks uitkomen vertelde de eigenaar mij. Jaarlijks kunnen er maximaal 400 geproduceerd worden. Het orderboekje staat al vol bij Porsche en na ongeveer 1.5 jaar produceren zal de productie staken. Waarschijnlijk zullen er ongeveer 600 van deze unieke Porsche's rondrijden.

Aan alles zie je dat deze Porsche puur gemaakt is voor het rijden en niet het 'pimpen'. Alcantara zie je overal, een gigantische rolkooi huist achterin. Daarnaast is al het overtollige 'spul' uit de auto gesloopt om hem nog lichter te maken dan een normale GT3. Een radio is overigens ook niet nodig, de muziek komt namelijk uit die prachtige Porsche-motor. Vanaf de 3500rpm begint deze namelijk een geluid te produceren die tot 7600rpm steeds luider en bruter wordt, een verslaving waar drugs niet tegen opkan!

De GT3 RS is een auto die nog meer gericht is op het circuit dan de GT3. De toevoeging 'RS' is een synoniem voor het rijden op de top van het mogelijke. Elk detail van de auto is verfijnd, de versnellingsbak, de achteruit, de koolstofvezel achtervleugel. De motor die achterin huist, is dezelfde als in de in 997 GT3. Bij 7600rmp levert deze geweldige krachtbron maarliefst 415pk uit de atmosferische motor. De GT3 RS weegt in totaal 1375kg, 20 kilo minder dan de GT3. Dit gigantische vermogen wordt geleid door een perfect schakelende 6 bak die nog met de hand bediend moet worden. Het verschil met de GT3 zit hem in het vliegwiel dat bij de RS lichter is. Hierdoor kan de motor makkelijker in de toeren klimmen en is hij veel dynamischer dan de GT3.





De frontspoilerrand is in vergelijking met die van de 997 GT3 extra groot en drukt de voorwielen nog beter op de weg. Ook verbetert hij de koelluchttoevoer naar de middenradiateur. De carrosserie is bij de achteras 44 mm breder dan bij de 997 GT3. De spoorbreedte is groter, het bochtenwerk dus nog dynamischer. Kenmerkend voor de achterzijde van de 997 GT3 modellen: de dubbele eindpijp in het midden.

Het design van achtervleugel van de nieuwe 997 GT3 RS is ontleend aan dat van de 997 GT3 Cup auto's. Hij is gemaakt van koolvezel (CFK) en dus lichter dan bij de 997 GT3. Tegelijkertijd is hij groter en levert achter nog meer neerwaartse druk. Dat geeft meer rijstabiliteit, ook bij hoge snelheden. Extra gewichtsbesparend is bij de 997 GT3 RS de achterruit. Deze is van kunststof, zo'n 3 kg lichter dan een glazen achterruit, om de auto zo vlot hanteerbaar mogelijk te maken.

Twee aparte stuwluchtdrukverzamelaars op de lichte kunststof achterklep persen net zoals bij de 997 GT3 bij toenemende snelheid extra lucht in de motorruimte en het inlaatsysteem "“ voor een nog betere koeling van de motor en een hoger motorvermogen. Al deze aërodynamische maatregelen leiden tot een cW-waarde van slechts 0,30 en tot een neerwaartse druk, die voor en achter aërodynamisch in evenwicht is. De wegligging, koersvastheid en rijveiligheid zijn subliem, evenals de hanteerbaarheid, ook bij hoge snelheden

Al deze speciale aanpassingen zorgen voor een behoorlijke meerprijs t.o.v van de Porsche GT3. De eigenaar vertelde mij dan ook dat je alles moet weten voordat je de meerwaarde van deze auto kunt inschatten en waarderen, dan pas begrijp hoeveel werk er in zo'n unieke Porsche zit. Als ongeveer 1000rpm rijdt hoor je het gehele mechanische ook draaien, voor sommige mensen een ramp, voor de echte liefhebbers is echter een geweldig gevoel, je merkt namelijk dat de auto leeft!





Genoeg moeilijke begrippen en uitleg over de GT3 RS, tijd om wat te vertellen over de belevenis tijdens het rijden! Het eerste gedeelte van de tocht bracht ons via de Nederlandse snelweg naar de Duitse autobahn. Tijdens de rit werd mij alles uitgelegd over de auto. De banden zijn bijvoorbeeld voorzien van twee soorten profielen, hetzelfde type banden vind je ook terug onder de M3 CSL, de exemplaren onder de GT3 RS zijn echter nog weer geavanceerder. Deze banden bieden bijzonder veel grip, maar moeten wel eerst warm worden. Aangezien we richting Duitsland cruisden was daar wel de mogelijkheid tot, in Nederland werd ons namelijk ontnomen harder te rijden dan 120km/u. Rond 12.00 waren we eindelijk in Duitsland en kon het gas er echt op! Het gemak waarmee je van 120km/u tot ver boven de 200km/u accelereert is verbazingwekkend! Het enige wat je merkt is dat de auto continue bezig is de weg te lezen je voelt elk hobbeltje via de kuipstoelen, het is dus wel erg belangrijk om als bestuurder geconcentreerd te rijden in de RS. Dat deze auto geen concurrentie kende werd mij snel duidelijk gemaakt. De snelheden namen rustig toe hoe verder we in Duitsland kwamen. De 250km/u werd dan ook zonder problemen aangetikt, op deze snelheid voelt de auto nog verschrikkelijk stabiel aan. De kuipstoelen houden je perfect op je plek en zijn tevens nog best comfortabel op een bepaalde manier, zitten in deze kuipjes voelt goed!



Na de tocht over de 'autobahn' besloten we om een kleine pauze te houden. Zo kon ik wat foto's nemen en onder het genot van een drankje de Porsche nog eens goed bekijken. Het is in ieder geval een werkelijk prachtige auto! Als Porsche-liefhebber kon ik mijn ogen er niet vanaf houden, nog leuker vond ik dat de eigenaar het ook niet kon laten om zelf wat foto's te nemen. Ik heb het in ieder geval nog nooit meegemaakt dat een eigenaar het niet kon laten wat foto's te nemen van zijn eigen auto. Het zegt wel wat over de waardering naar de auto toe.





Tijd om weer te gaan rijden! Na nog een klein stukje over de snelweg te hebben gereden werd het tijd om wat weggetjes op te gaan zoeken waar deze auto echt tot zijn recht komt, het platteland! Nadat we door wat dorpjes gereden waren kwamen we op de nog écht verlaten landsweggetjes. Door het landschap knallen met deze Porsche is een 'thrill' waar je geen genoeg van kunt krijgen. Bocht in, bocht uit, weer volgas op een recht stuk en doorhalen tot 7000rpm is zo verslavend dat er gewoon geen genoeg van kunt krijgen. De bomen langs de weg vervagen in een grote waas naarmate het gaspedaal nog verder naar beneden gaat terwijl we al ver boven de toegestane snelheid rijden. Totdat de schrik van iedere autoliefhebber voor ons rijdt met nog eens 4 auto's erachter, een caravan.
shit! Gelukkig bevinden we ons in een auto die geen probleem heeft met inhaalmanoeuvres van één, twee of 5 auto's! Binnen een paar tellen zijn we de groep weer voorbij om weer terug te keren in de surrealistische achtbaan. Bochten worden opgevreten door de RS alsof ze niet eens bestaan. G-krachten werken heel duidelijk op je lichaam in de bochten en zelfs op de rotondes, die met een bovengemiddelde snelheid genomen worden. Je voelt het in je schouders, nek, buikspieren, overal! Dit allemaal gebeurt met de, continue op de achtergrond muziekmakende, boxer-motor die de sensatie tot een geheel brengt! Vanaf de 4000rpm begint deze motor een geheel andere toon te spelen die naarmate het toerental stijgt steeds lekkerder begint te worden, een werkelijk openluchtconcert waar niks tegen op kan. Het geeft zo'n kick om van de 1e versnelling door te halen tot de 4e versnelling op het platteland. Volgens wordt je weer opgenomen in de waas van de snelheid waarmee je rijdt. Even afremmen voor een klein dorpje met 500 inwoners en het gehele proces begint weer opnieuw. Vol accelereren, remmen, de bocht door en het gas er weer op. Boven de 4000rpm begint de motor weer te blazen als een idoot terwijl ik de kilometerteller weer voorbij de 150km/u zie vliegen, en dat terwijl je continue met een gigantisch kracht in je zetel wordt geperst, overweldigend! Als passagier is het al een geweldige belevenis om dit mee te maken, als bestuurder achter het stuur van de GT3 RS moet het een nog grotere kick zijn!





Tijdens de drie uur durende tocht heb ik genoten op z'n best. Dat te beseffen dat ik ook nog eens mocht meerijden met mijn lievelingsmerk, Porsche. Hoe ik terugdenk over deze sensatie? Het voelt alsof ik na 19 jonge levensjaren eindelijk mijn bestemming heb bereikt en weet waar ik voor wil gaan. Er zal later een Porsche komen, het liefst ééntje waar je net zo als deze GT3 RS volledig gefocust zult moeten zijn om het maximale uit de auto te kunnen halen. Mijn dank gaat uit naar de eigenaar die dit mogelijk heeft gemaakt.
Ondertussen besef ik dat ik met iets heel bijzonders onderweg ben geweest, want dat is deze Porsche GT3 RS, een wonder op wielen.









"It's a funny thing about a Porsche: there's the moment you know you want one, there's the moment you first own one and, for the truly afflicted,there's the decade or two that passes in between."

Emil

Reageer!

Reacties op dit artikel