Porsche: De ultieme jongensdroom

  • Emil
  • 16-06-2007 17:38
  • 3124
  • 1

Porsche: De ultieme jongensdroom

'Porsche, er is geen alternatief.' Toen een jonge Tom Cruise in teenage-outfit met deze woorden in de film Risky Business zijn vaders 928 'leende', waren er heel wat bioscoopbezoekers die daar met heftig ja-knikken mee instemden. Porsche, of - met de academische titels waar Duitsers zo trots op zijn - Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG, wordt wereldwijd beschouwd als een naam die synoniem is voor snelheid en verlangen. Een auto met het logo van de Duitse firma blijft bovenaan het verlanglijstje staan van jongeren en is voor menig autojournalist telkens iets om naar uit te kijken.

De mannen achter Porsche

De geschiedenis van Porsche vindt zijn oorsprong bij twee mannen. Ferdinand Porsche, de stichter en chefontwerper van het bedrijf, die achter de supercars uit de jaren 20 en 30 zat. Zijn zoon, om verwarring te vermijden vaak Ferry genoemd, nam de rol van zijn vader over zodra hij hier de mogelijkheid toe kreeg. Ferry is verantwoordelijk voor de modellen van de jaren 50 tot en met de jaren 70. Het bedrijf viel uiteindelijk in andere handen om faillissement te voorkomen, maar gelukkig bleven de leiding en de ontwerpers terugvallen op de geschiedenis van het merk, wat uiteindelijk zorgde voor herstel.

Ferdinand Porsche



Over Ferdinand Porsche - de stichter - valt nog te vertellen dat hij werd geboren in 1875 in Mattersdorf, tegenwoordig Tsjechië. Ferdinand was een leergierig persoon, die erg veel aanleg had voor mechanica. Na al succesvol te zijn geweest bij diverse bedrijven, toonde hij in 1900 op de Wereldtentoonstelling in eigen stijl het eerste ontwerp van een auto. De auto ging door het leven met de naam Lohner-Porsche. Het ontwerp van de auto was zijn tijd zo ver vooruit dat de NASA tientallen jaren later nog teruggreep naar het ontwerp van dit model, toen er een maanvoertuig ontwikkeld moest worden. Zes jaar na de Expo in Parijs zou Ferdinands genie dan wereldwijd bekend geraken, omdat hij toen een baan kreeg als technisch directeur bij Austro-Daimler. Door deze baan kreeg hij de mogelijkheid auto's te ontwerpen die hem aanspraken. Ferdinand bleef meer dan 20 jaar werken voor Daimler en werd in 1923 uiteindelijk hoofdingenieur. Tot 1928 bleef hij bij de firma.

Na de fusie met Benz in 1926 maakte Porsche prachtige ontwerpen. Zo heeft hij de Mercedes-Benz K- en S-series ontworpen, die bekend staan als enkele van de meest sensationele auto's aller tijden. Ferdinand zag meer in een klein massaproduct, maar nadat hij dit voorstel gedaan had bij Daimler, ontstond er een conflict tussen beide partijen, waarop Ferdinand het bedrijf geërgerd verliet. Hij had een koppig en onstuimig karakter.

Uiteindelijk besloot hij zijn eigen weg te kiezen, door het Porsche Konstruktionsbüro in Stuttgart op te richten, in 1931. In die tijd een riskante poging, gezien de economische recessie. Dankzij stug volhouden en technische kennis slaagde de man erin het merk vele tegenslagen te doen overleven en werd de firma zelfs sterker, totdat Ferdinand in 1951 overleed.

Ferdinand 'Ferry' Porsche



In 1909 kwam Ferdinands enige zoon ter wereld, waarover we het eerder al hadden. Evenals zijn vader toonde de jonge Ferry al vroeg erg veel belangstelling voor mechanica. Op twaalfjarige leeftijd mocht hij al meedoen aan de Targa Florio met een lichtgewicht auto. Door nauwe betrokkenheid bij de fabrieken waar Ferdinand werkte, raakte Ferry erg geïnteresseerd en deed hij veel kennis op. Ferdinand verwachte eigenlijk ook dat Ferry de familiezaken uiteindelijk zou overnemen wanneer de Porscheorganisatie productieklaar zou zijn. Op 15 december 1945 werden Ferry, Ferdinand en Anton Piëch gearresteerd als oorlogsmisdadigers. Ferry en Anton werden vrij snel vrijgelaten en gingen weer aan het werk bij het familiebedrijf.

Het was Ferry's droom om de eerste echte Porsche te ontwerpen. Het moest een stijlvolle, maar ook praktische auto zijn, voor dagelijks gebruik, die tevens snel zou zijn en een uitstekende wegligging moest hebben. Met behulp van Volkswagenonderdelen en een ontwerp waar zijn vader aan mee heeft geholpen bracht Ferry in 1947 een icoon ter wereld: de Porsche 356.

Samen met zijn vader voerde Ferry de leiding over het bedrijf, dat steeds verder bloeide. Deze mannen stonden bekend om hun koppigheid en stug volhouden, maar tevens ook om hun genialiteit. Op 27 maart 1998 stierf Ferry.

De eerste Porsche

Even terug in de geschiedenis: toen de Tweede Wereldoorlog voorbij was, lag Duitsland volledig in puin en was het geen natie meer te noemen. Er was geen industrie, geen infrastructuur, er was niks over van een land dat ooit zo machtig was. Vader en zoon Porsche zaten in de gevangenis en hun hoofdkwartier werd gebruikt door de Amerikanen. De twee genieën zagen de toekomst niet rooskleurig tegemoet.

Twee maanden voordat Ferry werd vrijgelaten stond een project op papier, nummer 356. Het bewijst hoe gepassioneerd deze mannen van Porsche hun werk bedreven. De Porsche 356 was hun eerste eigen auto, die ontzettend succesvol zou worden en het merk naar grote hoogten zou brengen. Er werden in totaal 78.000 stuks geproduceerd. Van het begin al kreeg Porsche een uitstekende reputatie.

Daar was uiteraard wel een hele organisatie aan voorafgegaan; om te beginnen had het Porscheteam een locatie nodig waar men een productielijn kon opstarten. Deze locatie vond men in het Oostenrijkse Gmünd. Ondanks vele problemen waar men tegenaan liep, werd - nog maar eens - stug volgehouden met het ontwikkelen van het eerst prototype, de 356/001. Als basis voor dit model werden zoals gezegd veel VW-onderdelen gebruikt. Alleen de carburator werd vervangen, waardoor de 1131cc motor niet 25, maar 40pk produceerde. Met de aërodynamische lijnen van de 356/001 zou een topsnelheid van 130 kilometer per uur haalbaar zijn. Niet veel later werd al een planning gemaakt voor een productiemodel. Er zouden een hardtop en een cabriolet geproduceerd worden. Tevens zouden er nog enkele belangrijke dingen veranderen, zoals de motor die achterin werd geplaatst en de transmissie, die vervangen werd door een beter exemplaar.

De eerste wagens werden afgeleverd in Zwitserland bij de dealer, Rupprecht von Senger. Opmerkelijk aan de 356 is dat elk model afweek in constructiedetails. Dit is de hele levenscyclus van de 356 voorgekomen; hierdoor is het zelfs voor experts moeilijk een bepaald type 356 te herkennen.

Porsche 356 pre-A

Het eerste officiële model werd in Stuttgart geproduceerd en ging door het leven als de Porsche 356 pre-A. Dit model werd geproduceerd van 1950 tot 1955.



Op de neus van de auto's stond Porsches naam in zilverkleurige letters. Pas in 1954 kwam hiervoor het hedendaagse logo in de plaats. In 1952 kwam er tevens een 1500cc motor op de markt, die 72pk leverde en de topsnelheid steeg hierdoor tot 160 kilometer per uur. Er werden in totaal 10.000 pre-A's geproduceerd. Veel van de modellen zijn in de VS terechtgekomen. Tegen de tijd dat de motor in 1954 ingrijpend was herzien en aangepast, was de auto meer Porsche dan VW.

Porsche 356A

Na het onverwachte succes van de 356 ging Porsche door met het verbeteren van de 356 pre-A. In 1955 stond er op de Frankfurt Motorshow al een nieuwe versie, die door het leven zou gaan als de 356A. De belangrijkste verandering was te vinden onder de motorkap, waar een 1582cc motor lag. Er waren diverse motoropties beschikbaar; de 1300 en de 1300S. Beide waren goed voor 40pk en 60pk. Daarnaast waren er ook een 1600 en 1600S, die 60pk en 75pk produceerden. Tevens was er nog een 1500 Carrera beschikbaar. In 1957 werd de 1300 alweer uit het programma van Porsche genomen, aangezien de klanten zich vooral richtten op de 1600-series; er was meer vraag naar vermogen en dus betere prestaties.



Motorisch gezien hadden er dus veranderingen plaatsgevonden, maar hier bleef het niet bij. Het interieur van de auto werd zowel luxueuzer als sportiever. Verder vonden er optisch gezien ook diverse veranderingen plaats. Zo werden de achterlichten vervangen, er kwam een ander uitlaatsysteem en er werden andere velgen gemonteerd.

Porsche 356B

De Porsche 356A bleef tot 1959 in productie en werd eveneens een overweldigend verkoopsucces; maar liefst 20.000 exemplaren vonden een gelukkige eigenaar. De 356B werd licht gewijzigd. Porsche wou eerst dubbele koplopen monteren, maar zag uiteindelijk af van dit idee. De Porsche zag er vooral iets 'dikker' uit, waardoor sommige klanten het een minder model vonden dan zijn voorganger. De 356B was ook zwaarder dan de 356A. Bij de 356B waren ook een 1600 en 1600S versie beschikbaar en er kwam nog een ander type bij. De Super 90 was een Porsche met veel meer vermogen, om precies te zijn 90pk. Dankzij een nieuwe set banden en diverse technische aanpassingen was het een erg lekkere auto om mee te rijden. Veel journalisten vonden dat Super 90 dan ook de beste straatversie aller tijden van Porsche!



Porsche 356C

Terwijl Porsche al bezig was met de eerste 911, destijds heette hij 901, lanceerde het nog een laatste model van de 356. De C was als auto een beetje het verloren zoontje, aangezien Porsche dus druk bezig was met het lanceren van de 911. Nog steeds werd hij verkocht als cabriolet en coupé. Leverbaar waren een 75pk en 90pk sterke motor. Het snelste model zette voor de jaren 60 erg indrukwekkende prestaties neer. De 100 kilometer per uur werd bereikt in 13 seconden en de top bedroeg 185 kilometer per uur. Voor het eerst kreeg de Porsche ook rondom remschijven.

Eigenlijk bleef de Porsche 356 tot 1976 in productie, aangezien de 912 onderhuids een 356 was. Deze Porsche 356 was de auto waarmee de naam Porsche wereldwijd werd erkend als fabrikant van geweldige sportauto's. Tevens legde men de basis voor een succesvolle toekomst door een model te ontwikkelen dat nog steeds bekend staat als een van de beste sportauto's aller tijden.



De volgende keer zal de legendarische 911 behandeld worden!

Emil

Bronnen:
1. https://www.356registry.org
2. Het ultieme verhaal van Porsche "“ Stuart Gallagher

Reageer!

Reacties op dit artikel