Porsche Carrera GT

  • Emil
  • 12-01-2007 13:03
  • 4327
  • 0

Porsche Carrera GT

Porsche zorgde op de Salon van Parijs in 2000 voor aardig wat beroering toen ze een radicaal nieuw concept voor de supercar onthulden: de Porsche Carrera GT. De fabelachtig exotisch uitziende open two-seater met een 5.7liter V10 middenmotor met een enorm vermogen van 612pk en 590nm koppel. Weinigen dachten dat hij werkelijk in productie zou gaan, maar sindsdien is het landschap van de supercars drastisch gewijzigd. Porsche had weer een über-model nodig om in de hoogste regionen van de supercars, de strijd aan te gaan.



Op de Detroit Motor Show in Januari 2002 werd aangekondigd dat de auto, in een
gelimiteerde productie, op de markt gebracht zou worden. De uiteindelijke teller is
blijven steken op 1270 unieke exemplaren, die voor een slordige €646.605 euro verkocht werden.

Het echte hart van de Carrera GT, ligt bij racen. De indrukwekkende luchtinlaat zorgt niet
alleen voor koeling van de radiator, maar ook voor het koel houden van de enorme 380mm voorschijven. De
achtervleugel is zo ontworpen dat hij stijgt bij 120km/h om negatieve lift te geven,
terwijl de als geleider werkende onderkant extra neerwaartse druk op de achteras geeft.
De geheel lichtmetalen motor is uitzonderlijk licht: hij weegt net 165kg. Daar allerlei
speciale aanpassingen aan de motor is het resultaat een ongekend hoog vermogen van
612pk met de rode zone boven de 8000tpm. Het lichtgewicht motorblok met hightech
specificaties, wordt ondersteund door een carbonfiber monocoque en een aluminium frame.
De ophanging zelf is geheel verstelbaar zodat de bestuurder perfect maatwerk krijgt
om de GT te hanteren.



Ondanks deze buitengewoon geavanceerde techniek heeft Porsche besloten in de cockpit
niet zo gewichtsbesparend te werk te gaan, want iemand die zoveel geld wil
besteden aan zijn auto verdient lederen afwerking, airco en andere extra's.
De middenconsole staat in een scherpe hoek met het dashboard en de versnellingspook hooggeplaatst.
Het ontwerp van de GT zorgt naar verluid ook voor meer torsiestijfheid van de auto.
Gezien de enorme grip in bochten zal de Carrera GT best zijn beloften nakomen.

De prestaties die de Carrera GT levert doen niet onder van de McLaren SLR en andere supercars.
De 100 word in 3.9 seconden bereikt en 6 seconden later kun je, je rijbewijs een hele lange tijd
kwijtraken want dat knal je door de 200km/h heen! De stijl van de auto is onmiddellijk herkenbaar,
het is een Porsche. Technisch gezien lijkt hij meer op een F1 auto dan op een traditionele auto voor de weg.

Een prachtige video van de Porsche Carrera GT getest door Top Gear:



Een prachtige reportage van DSF Motorvision:



Specificaties:

Motorinhoud: 5.7liter V10 racemotor
Aantal cilinder: 10
Vermogen: 612pk bij 8000tpm
Koppel: 590nm bij 5750tpm
Aandrijving: Achter
Acc. 100km/h: 3,9 seconden
Acc. 200km/h: 9,9 seconden
Topsnelheid: 330km/h




Reageer!

Reacties op dit artikel