Porsche 918 Spyder is officieel!

Porsche 918 Spyder is officieel!

De drieling is compleet. Na de Ferrari LaFerrari en de McLaren P1 is de Porsche 918 Spyder de derde wagen die bij het rijtje supercars komt te staan van de drie strijdende merken. Al in 2010, tijdens de beurs van Genève, schreven we over de Porsche 918 Spyder. Alle speculaties zijn ten eind, want de Porsche 918 Spyder is gisteren officieel naar buiten gebracht. Is deze wagen een beetje een concurrent voor de op papier maniakale LaFerrari en P1?

Qua vermogen doet hij in ieder geval weinig onder voor de andere twee. De 4,6 liter V8 levert een vermogen van 608 pk en een maximum toerental van 9.150 rpm. Zoals al langer bekend zou de Porsche 918 Spyder een hybride-sportwagen worden en dus vinden we nog een tweetal elektrische motoren aan boord. Eentje drijft de vooras aan, de andere de achteras. Wordt het vermogen van alledrie de aandrijvingen gecombineerd dan komen we op een totaal van 887 pk en meer dan 800 Nm aan koppel. Dat komt behoorlijk dicht bij de McLaren en de Ferrari in de buurt!

De prestaties liegen er dan ook niet om. Dankzij de vierwielaandrijving is het mogelijk om in 2,8 seconden naar de honderd kilometer per uur te knallen en 5,1 seconden later de 200 kilometer per uur alweer aan te tikken. De driehonderd kilometer per uur wordt overigens behaald na 23 seconden en dat is fors langzamer dan de McLaren P1 die na 17 seconden de driehonderd kilometer per uur op de klok heeft staan. Zo snel accelereren kan alleen als de Hot Lap-stand aanstaat, waarbij alle systemen op scherp worden gesteld. De Hot Lap-stand is overigens één van de vijf standen die de Porsche 918 Spyder kent. De eerste is de E-power modus, die dus enkel aandrijving via de elektromotoren toestaat. De V8 ligt dan volledig stil en in feite rij je dan dus emissieloos rond.

Gewichtsreductie is het codewoord bij een succesvolle sportwagen en dus heeft Porsche het chassis van door kunststof versterkt carbon fiber gemaakt. De accu's maken de auto echter behoorlijk zwaar waardoor er een niet misselijke 1680 kilogram op de weegschaal staat. De gewichtsverdeling is 43:57 en daarmee ligt het meeste gewicht op de achterkant, zoals alle sportmodellen van Porsche dat hebben. Ook de Porsche 918 Spyder heeft de meesturende achterwielen die we kennen uit de nieuwe Porsche Turbo en die zorgen ervoor dat de wagen niet alleen rechtuit bloedsnel is, maar ook in de bochten zijn mannetje staat. Vorig jaar klokten de mannen van Porsche al 7 minuten en 14 seconden als rondetijd op de Nordschleife, ruim twintig seconden sneller dan de Porsche Carrera GT.

Aan de buitenkant zien we allerlei actieve aërodynamica. In de E-power modus zorgen de flappen en spoilers ervoor dat er een minimale luchtweerstand is, terwijl de Hot Lap-modus juist extra downforce creëert. Overigens kan het exterieur nog een tandje extremer met het Weissach-pakket. Het dak, de achterspoiler, de spiegels en raamstijlen zijn dan van carbon fiber gemaakt en verder heeft Porsche dan de hoeveelheid isolatie-materiaal verminderd en speciale magnesium wielen gemonteerd om gewicht te besparen. De gewichtsbesparing bedraagt dan 35 kilogram en is te herkennen aan de speciale liveries zoals we die van Porsche kennen uit de racerij, evenals racy zespunts-gordels.

Slechts 918 exemplaren worden er gemaakt en dat zijn er meer dan de Ferrari LaFerrari en McLaren P1 samen. De prijs is dan wel weer lager maar nog steeds exorbitant hoog. Een exemplaar gaat in Nederland voor niet minder dan 780.450 euro over de toonbank. Gelukkig kun je wel weer wat besparen op de brandstof want Porsche claimt een laagst mogelijk verbruik van 3,3 liter benzine op honderd kilometer.



Porsche 918 Spyder is officieel!Porsche 918 Spyder is officieel!Porsche 918 Spyder is officieel!Porsche 918 Spyder is officieel!Porsche 918 Spyder is officieel!Porsche 918 Spyder is officieel!Porsche 918 Spyder is officieel!

Reacties op dit artikel