Porsche 911 E-Hybrid op komst

  • Max
  • 22-01-2016 13:30
  • 451
  • 0

Porsche 911 E-Hybrid op komst

De hybridificering (is dat een woord?) van de modellenlijn van Porsche was al ingezet door de Panamera- en Cayenne S E-Hybrid en de 918 Spyder. Gezien het feit dat deze modellen het vrij goed doen (m.u.v. de gelimiteerde en extreem dure 918 Spyder natuurlijk), met name in ons bijtellingsgeobsedeerde land, is Porsche ook begonnen met de ontwikkeling van een hybride 911.

Erhard Mössle, de ontwikkelingschef van Porsche, heeft dit bevestigd tegenover Autocar op de Detroit Auto Show. Hij geeft aan dat het nodig is om elektrische aandrijving in de mix te doen om ervoor te zorgen dat de 911 door de steeds strenger wordende emissie-eisen heen komt en de iconische sportwagen niet de nek omgedraaid wordt door de regelgeving. Meteen wordt daarbij aangegeven dat er wat pijnpunten zijn in de ontwikkeling van de hybride 911. Zo is nog niet bekend waar het accupakket komt te zitten, mede met het oog op ruimtegebrek en gewichtsverdeling. Daarnaast moet het totale gewicht van de auto laag gehouden worden. Mössle geeft aan dat het gebruik van carbonfiber hier geen gepaste oplossing is, omdat dat de prijs van de auto ernstig opdrijft en omdat het vooralsnog moeilijk is het materiaal in het productieproces te implementeren. We wachten dus af waarmee de wizards van Porsche zullen komen opdraven.

Natuurlijk is het bovenstaande de ergste nachtmerrie van puristen, de auto wordt zwaarder en daarmee minder agiel. Toch is er ook nog goed nieuws. Mössle verzekert namelijk dat Porsche in de toekomst ook nog trouw vast zal houden aan de zescilinder boxermotor en dat er nog heel veel potentieel zit in het verbeteren van de uitstoot en het verbruik van deze motor. De eerste stap hiervan is natuurlijk dat alle nieuwe modellen van de 911 behalve de GT3 en GT3 RS voorzien zijn van een turbo, de tweede stap wordt dus de hybride aandrijflijn. Daarnaast wordt ons verzekerd dat Porsche de handgeschakelde transmissie blijft leveren zolang er vraag naar is. Nu wordt slechts 15% van alle 911’s geleverd met een handbak, maar zolang er vraag naar blijft, levert Porsche. Dit is een andere weg dan o.a. Lamborghini, Ferrari en Audi met de R8 ingeslagen zijn. Zij leveren namelijk geen handbak meer. Kudo’s voor Porsche dus!

Ik denk daarom dan ook dat dit artikel afgesloten moet worden met een positieve noot. Ja, de 'oude' 911 met atmosferische motor is niet meer en de auto zal aan veranderingen onderworpen worden. Natuurlijk is dat voor een deel jammer, maar voor het behoud van de sportwagen zijn deze veranderingen essentieel. We hebben met de 918 Spyder al gezien dat Porsche meer dan capabel is in het bouwen van een hybride sportwagen, dus ook hier gloort er hoop aan de horizon. Daarnaast betekent een deels elektrische aandrijflijn vaak een flinke boost van het vermogen en het koppel. De introductie van de hybride aandrijflijn staat waarschijnlijk pas gepland voor de nieuwe generatie van de 911.

Porsche 911 e-hybrid op komst

Reacties op dit artikel