De eerste Porsche 718 Spyder RS Weissach Package op Nederlands kenteken op Autogespot wist meteen de Spot van de dag te winnen. En dat is niet zomaar.
Het is halverwege de jaren 90. Porsche staat op de rand van de afgrond. Er moet een wonder gebeuren om een faillissement af te wenden. Dat wonder werd de Boxster in 1996. De naam was een kruising tussen boxer (motor lay-out) en roadster (carrosserievorm). Het werd het succes waar Porsche op gehoopt had, het merk kon blijven bestaan. De Cayenne zorgde ervoor dat het merk helemaal uit het slop getrokken werd en dat het door kon groeien. En kijk waar ze nu staan.
In 2016 werd de Boxster evenals zijn gesloten broertje Cayman grondig gefacelift. Er werden nieuwe viercilinder turboboxermotoren geïntroduceerd en de naam 718 werd geïntroduceerd. Die viercilinders vielen niet bepaald in de smaak en de verkopen kregen klappen. De Chinese markt hield de boel nog aardig overeind. Porsche kwam terug op zijn fout door de 2,5 liter viercilinder turboboxer in de GTS te vervangen door de vier liter atmosferische zescilinder boxer uit de GT4 en Spyder. Deze nieuwe versie heette GTS 4.0, de GTS '2.5' bleef alleen in China bestaan. De naamloze basisversie en de S behielden wel hun 2,0 en 2,5 liter viercilinder turboboxer. De sportiefste variant van de Boxster hadden we bij het ingaan van de 718 al op twee generaties gezien (987 en 981) en die heette Boxster Spyder. De 'nieuwe generatie' 718 Boxster kreeg ook weer een Spyder, maar Boxster werd uit de naam weggelaten, want dit is dubbelop omdat roadster in de naam boxster bijna hetzelfde betekent als spyder. Het concept was nog wel hetzelfde en het was nog steeds een echte Boxster. Dat betekent een atmosferische zescilinder boxer achter de voorstoelen en een tentdakje bovenop als het regent.
De volgende 718 Cayman en Boxster komen volgend jaar en deze worden volledig elektrisch. Porsche elektrificeert zijn gamma in een hoog tempo. De Taycan is een losstaand elektrisch model en de Macan ging al over van benzine naar elektrisch. Over twee jaar gaat dit ook bij de Cayenne gebeuren en op termijn bij de Panamera misschien ook wel. Alleen de 911 blijft met verbrandingsmotoren. De 718 moet er ook aan geloven en dat is jammer. En dus kwam Porsche met twee bijzonder spectaculaire uitzwaaiversies, de 718 Cayman GT4RS en de 718 Spyder RS. Die 718 Spyder RS zien we hier en het is de extreemste Boxster die er ooit geweest is. De motor uit de 911 GT3 ligt nu achter je rug en die levert 500 pk zonder turbo's of elektromotoren. Daarmee accelereer je in 3,4 seconden naar de honderd en haal je een top van 308 km/h. Maar dat is niet het belangrijkste van deze auto, want hij is gefocust op puur open rijplezier met een heerlijk inlaat- en uitlaatgeluid.
De Porsche Boxster was altijd de schattige instapper, maar dat is hier allerminst het geval want de 718 Spyder RS is beperkt leverbaar en dit model is extreem in alle opzichten. Het Weissach-pakket doet daar nog een schepje bovenop. Dit is de eerste met dat pakket op Nederlands kenteken op Autogespot. Ook qua prijs is dit bepaald geen instapper, dit exemplaar heeft een nieuwprijs van boven de 290.000 euro!
Het einde voor de 718 op benzine volgt rap, want de gewone versies worden binnenkort geschrapt door de nieuwe EU-wetten voor cyberveiligheid. De Spyder RS en Cayman GT4RS blijven als enige nog heel eventjes over. Dan is het tijd voor de elektrische variant....
Klik op de foto voor meer foto's van deze spot!