Pk overload! Op bezoek bij 9ff!

Pk overload! Op bezoek bij 9ff!

Op slechts een uur rijden van Arnhem ligt waarschijnlijk één van de meest begeerlijke Porsche tuners van Duitsland. Met auto's die meer dan 1000 pk produceren kun je met recht zeggen dat ze een goede speler in de markt zijn. Om het plaatje compleet te maken hebben ze een ware Veyron Killer in huis. We spreken hier over 9ff. Wij gingen een dagje langs om alvast eens aan de auto's te snuffelen, waaronder de 9ff GT9-R!

Tsja, in welke auto moet je verder nog stappen als je de GT9-R hebt meegemaakt. Puur, rauw en onbegrensd. De drie beste woorden om de GT9-R te beschrijven, maar daar komen we later op terug.




9ff is in 2001 opgericht door de heer Fatthauer in Dortmund, waar het nu nog steeds gevestigd is. De heer Fatthauer is een zeer vriendelijke man en een man met passie voor het vak, wat duidelijk te zien is in zijn werk. 9ff werd opgericht met als doel het bouwen van de snelste auto ter wereld. Slechts drie jaar na het oprichten van 9ff werd het eerste record al gevestigd in Nardo. In mei 2004 werd namelijk de 9ff T6 naar een topsnelheid van 372 km/u gestuurd op de ring van Nardo. 9ff kon toen met trots zeggen dat ze de snelste Porsche ooit hadden gebouwd. Maar daar bleef het niet bij. Slechts een aantal maanden later was 9ff weer te vinden op de testtrack van Nardo maar ditmaal met een 9ff V400. Ook toen werd een nieuw record gezet. Er werd namelijk met 388 km/u gereden wat de V400 de snelste straatlegale auto maakte op dat moment. Maar het doel van de heer Fatthauer was nog niet bereikt. De 400 km/u grens moest nog steeds doorbroken worden. Sinds 2001 heeft 9ff elk jaar wel een record gevestigd. Zo behaalden zij ook de titels van snelste cabriolet ter wereld en de snelste auto op alternatieve brandstof.




Maar tot 2008 was het doel van 9ff nog steeds niet bereikt. Tot 10 april 2008, een dag die 9ff in de boeken heeft geschreven als feestdag. Het tunen van een Porsche was niet voldoende om de grens van 400 km/u te doorbreken. Jan Fatthauer moest een geheel nieuwe auto ontwerpen. Zo werd de 9ff GT9 geboren, getest, ontwikkeld en geoptimaliseerd. Toen was het moment daar dat de GT9 een topsnelheid van 409 km/u noteerde onder het oog van de internationale pers. Wederom werd een auto van 9ff tot snelste van de wereld benoemd.




Het tunen van Porsches en zorgen dat er veel pk's beschikbaar zijn is niet het enige doel van 9ff. Het doel is om veel power beschikbaar te hebben, betrouwbaar te zijn en een daily driver voor handen te hebben. Zo is het een leuk gegeven dat 9ff rijdend naar elk evenement gaat met zijn auto's, tenzij dit echt niet mogelijk is. Bij aankoop van een 9ff wordt dan ook eerst besproken worden wat de klant wil. Wil deze quarter-mile's gaan racen, circuitrijden of alleen over straat? Een belangrijke vraag daar 9ff dan de versnellingsbak-verhoudingen, vermogens vrijgave en dergelijke naar wens kan aanpassen. De betrouwbaarheid van een 9ff staat hoog in het vaandel. Veel motoren blijven het net zo lang doen als een standaard ongetunede Porsche motor. Ondanks dat ze soms tot twee keer zoveel pk genereren. Dit is dan ook te behalen door veel te testen en de beste materialen te gebruiken die er zijn. Bij het ontwikkelen van een nieuwe motor wordt dan ook niet gekeken hoeveel een onderdeel kost, maar hoe betrouwbaar het is. Er rijdt zelfs een 9ff rond met meer dan 100.000 km op de klok die alleen de reguliere beurten heeft gehad! De heer Fatthauer is bij 9ff dan ook de enige die aan de motoren werkt. De rest van de werknemers mag alleen de motor monteren. De auto's van klanten worden in de werkplaats alleen maar geduwd, dit om te voorkomen dat de motor niet onnodig belast wordt. Wanneer een motor in een auto is gebouwd wordt de sleutel alleen door de heer Fatthauer omgedraaid om te kijken of alles naar behoren werkt.




Tuning aan de motor is niet het enige wat men bij 9ff kan krijgen. Volledige customizatie aan het interieur en exterieur is mogelijk door middel van de aerokit's en velgen die 9ff te bieden heeft. Het interieur kan volledig naar wens worden aangepast en hier worden ook alleen de beste materialen voor gebruikt.




Om werk zitten ze niet verlegen bij 9ff. In de werkplaats staan altijd wel een tiental auto's die staan te wachten op een motorconversie. Op het moment dat wij langskwamen stond er een bekende Oekraïnse Porsche op de brug. De eigenaar was niet tevreden over de motortuning van TechArt en ging maar voor het betere werk naar 9ff. Alles wat de klant kan bestellen is ook los verkrijgbaar. Zo is het dus ook mogelijk om alleen een motorconversie te bestellen en de rest standaard te laten. Leuk voor bij de stoplichten als je naast een andere Porsche komt te staan.






Eind 2009 werd de tweede zelfontwikkelde auto onthult door 9ff. De 9ff Speed9 werd onthuld. Een auto geïnspireerd op de legendarische Porsche 356/1 500S Speedster 911 Speedster (1987) en de 964 Speedster (1993). De Speed9 is gebaseerd op een Porsche 911 Carrera met een 9ff turbocharged 650 pk sterke flat six motor. De 100 km/u wordt in 3,3 seconden gehaald. Een topsnelheid van 330 km/u wordt ook opgegeven en wij gaan er van uit dat die zeker gehaald kan worden. Een nadeel tot nu toe is dat de Speed 9 geen dak met zich meedraagt. Maar binnenkort wordt er een hardtop voor ontwikkeld. Welke je overigens wel thuis moet laten omdat er simpelweg geen ruimte is om hem mee te nemen. Daar zitten we dan... Blauwbekkend in de 9ff Speed9 met -2,5 Celcius. De verwarming op zijn hoogst maar helaas mag dat niet baten. De kou doordringt het bestuurderscompartiment. In deze kou lijkt het eeuwen te duren voordat de motor eindelijk eens op een goede temperatuur is. We rijden naar een aanbevolen locatie van 9ff om nummer één van de twintig Speed9's vast te leggen. Wat meteen opvalt is het rijden in deze 650 pk sterke Speed9. Het gaat met zoveel gemak dat je een beginnend bestuurder met alle vertrouwen in kan laten stappen. Pas bij het vloeren van het gaspedaal wordt duidelijk dat je hier te maken hebt met een zeer potente motor. Na een aantal video opnames en foto's gemaakt te hebben houden we het voor gezien in deze kou. We hebben al een klein beetje kunnen proeven aan de Speed9 en komen in de zomer met aangename temperaturen terug.


Get the Flash Player to see this player.


Klik hier voor een grotere versie





Als we dan een rondleiding hebben gehad door de werkplaats is de gt9-r dan eindelijk klaar om naar buiten te gaan nadat de dag ervoor iets mis was gegaan met de turbo tijdens een testrit door de heer Fatthauer. De auto wordt gestart maar gaat niet eerder naar buiten voordat deze helemaal glimt. Aangezien we niet veel tijd meer hebben en het weer er ook niet beter op geworden is in Dortmund rijden we naar dezelfde plaats als waar we met de Speed9 zijn geweest. Helaas deze keer niet zelf achter het stuur maar dit mag de pret niet drukken. In deze auto kan je gewoon puur genieten! Je hoort de motor heerlijk lopen en de turbo's suizen mee en de versnellingen klinken lekker rauw. Als we dan het industrie terrein afrijden waar 9ff is gevestigd zie je pas hoe vreemde gewaarwording deze 9ff op de straat is zoveel aandacht krijgt dit blauwe monster. Op een lang recht stuk wordt het gas wat verder ingetrapt maar alle 1200 pk worden helaas niet gebruikt. Dat is ook wel logisch aangezien het weer ook niet super is voor een auto als deze. We schieten even snel wat foto's en maken wat video beelden en rijden terug naar het thuishonk van deze supercar. Het valt op dat het interieur van deze raceauto toch netjes is afgewerkt en dat kan naar ieders eigen smaak. Van deze gt9-r zullen maarliefst 20 stuks gemaakt worden en die kunnen allemaal naar eigen smaak gemaakt worden. Er zijn nu twee stuks die gemaakt worden in Dortmund en deze zullen binnen drie maanden worden afgeleverd bij de nieuwe eigenaar! Nog even de specificaties op een rijtje van deze super machine want in de nabije toekomst zullen we deze übermachine weer een keertje mee mogen maken!




Get the Flash Player to see this player.


Klik hier voor een grotere versie





In Nederland zijn een stuk of 15 echte (welke dus een serieuze conversie hebben ondergaan) 9ff's. Dit zijn onder andere een aantal 993,996 en een aantal 997 turbo's. In Nederland zijn zo "weinig" echte 9ff's doordat ons belasting klimaat voor deze bolides niet echt optimaal is.

Reacties op dit artikel