Parijs: Niet alleen wijn en stokbrood!

  • Emil
  • 08-09-2007 11:20
  • 5520
  • 6

Parijs: Niet alleen wijn en stokbrood!

Biep, biep, biep. 6 uur, tijd om het bed uit te gaan! Het is weer eens tijd om de inmiddels halfjaarlijks terugkerende trip naar Parijs te houden. Om 10 uur gaat de trein vanaf A'dam CS maar dankzij mogelijke kans op vertraging slaap ik wat minder. mijn verwachtingen? Niet al te veel, de vorige keer was ik met twee Carrera GT's uitermate blij en tevreden! Wat deze keer gebracht heeft lees je verder in mijn reisverslag...

Vaste bezoekers van de site weten dat Parijs een stad is waar ik graag een paar dagen rondhang. Wellicht niet zo spotrijk als Londen en Monaco maar de atmosfeer en prachtige omgeving maken een hoop goed. En regelmatig zijn er ook diverse topspots te vinden zoals de nog niet zo lang geleden gespotte blauw Bugatti Veyron. Ik heb nog 3 andere naasten die tevens naar Parijs gaan dus jammer genoeg zal ik niet de volledige 100% tijd aan spotten besteden maar ondanks dat verwacht ik wel een diverse Porsche, Ferrari of Lamborghini tegen te komen.



De reis verloopt voorspoedig en om 14.00 stappen we op station Gare du Nord de Thalys uit. Na veel gezeur en gesleur met bagage staan we om 15.15 nabij de Opera in het centrum van Parijs. Terwijl mijn naasten de Opera gaan bewonderen besluit ik het eerste luxe hotel te bezoeken, hier stond vorig jaar niet minder dan een Maybach 57 en een zilveren Porsche Carrera GT. Rue Scribe is zodoende altijd de moeite waarde om een kijkje te nemen. Ditmaal werd ik beloond met twee prachtige rode Ferrari's! Terwijl ik aan het genieten ben van een prachtige zomerse dag begint mijn camera de eerste foto's vast te leggen op zijn digitale geheugenkaartje, het beloofd een goed weekend te worden! Met z'n vieren vervolgen we via Rue le Paix, een dure winkelstraat richting Place Vendôme, onze tocht richting de Champs Elysées. Kenners weten dat op Place Vendôme het wereldberoemde Ritz-hotel al jaren gevestigd is. Dat niet alleen aristocratie zijn nachten doorbrengt in het hotel wordt direct duidelijk gemaakt, een prachtige zwarte Phantom met daarachter 3 dikke S-klasse's blijken allen klaar te staan voor een groep jonge Arabieren. Ohhh na Londen hebben ze schijnbaar ook Parijs ontdekt! Ondertussen weet ik nog twee topmodellen van het duitse merk uit Stuttgart, een CL65 AMG en een SL65 AMG, te spotten, alvorens ik nog een prachtige engelse bolide op de gevoelige plaat leg.



Zodra je op Rue de Rivoli bent begin je pas te merken dat je in één van de duurste gebieden van de wereld bent, diverse dure bolides zijn hier geen schaarste en regelmatig vliegt er iets in de vorm van een Porsche of Bentley voorbij als je hier een tijdje blijft zitten. Maargoed Parijs heeft gelukkig meer te bieden. Bij de Place de la Concorde staat voor het eerst in de jaren dat ik in Parijs kom geen f*ck, dit is het hotel waar over het algemeen wel een Ferrari, Porsche, Lamborghini, in ieder geval iets, zeer exclusiefs staat.



Aangezien mijn naasten, zus, ma en nog een bekende, zin hebben in een hapje eten besluiten ze de Champs Elysées op te lopen richting McDonalds of iets anders waar junkfood verkrijgbaar is. Zelf heb ik meer zin om nog wat meters te maken op zoek naar iets waar ik al maanden op heb gewacht. De gouden driehoek zou wellicht een verrassing achter hand hebben. Avenue Montaigne en Avenue George V zijn dé duurste straten in Parijs met de meest exclusieve hotels. Met die positieve gedachte loop ik Avenue Montaigne in. Om ongeveer kwart over vijf zie ik in de verte een hoop mensen staan bij het vijfsterren hotel Plaza Athénée, wat zal daar aan de hand zijn? Naarmate ik dit prachtige hotel nader begin ik al snel te beseffen wat er aan de hand is. Het stikt hier van de meest exclusieve en prestigieuze bolides die op deze aarde te koop zijn!!! In volgorde staan achter elkaar; een Maserati Quattroporte, Mercedes SLR McLaren, Bugatti Veyron, Ferrari 612 Scaglietti, Bentley Continental Flying Spur, Porsche Carrera GT, Porsche Carrera GT en een Porsche 997 Turbo. Een tijd terug was ik in Rotterdam waar ik kippenvel kreeg van het geluid van F1-bolides. Ditmaal kreeg ik kippenvel van de ronduit asociale hoeveelheid kunststukken die hier staan. Massa's mensen zijn toegestroomd om één van de meeste legendarische auto's ooit te bewonderen, terwijl de Ferrari en Bentley klakkeloos wordt genegeerd.








Een poosje later blijkt dat de eigenaar van de Veyron van plan is de stad Parijs in te gaan dus ik zal ook het geluid kunnen horen van dit beest. Hoe is het te omschrijven? Relatief saai maar verschrikkelijk luidruchtig en erg krachtig, je beseft goed hoeveel vermogen er in de W16 schuilt. Het vertrek van de Veyron lijkt meer op het vertrek van een popster van het kaliber Shakira of Timbaland, onwerkelijk veel mensen staan te kijken hoe de auto met moeite wegrijdt. De eigenaar geniet wel van de hoeveelheid aandacht en laat dat blijken door meerdere malen met de alarmlichten te knipperen. Langzamerhand verdwijnt de Veyron uit het zicht.






Terug naar de realiteit van de dag. Er staan nog een paar andere exoten! Ik begin me nu pas te beseffen wat voor enorme collectie auto's hier geparkeerd staat, onbeschrijfelijk. Het enige wat ik kan verzinnen is om bij elke auto maar diverse foto's te maken, een klein kwartier later staat de teller alweer op 300 digitale foto's. Nadat de Veyron weg is blijkt wel weer hoe ver de autokennis van de gemiddelde toerist reikt, de rest van de auto's worden, op de Porsche's na, niet eens bekeken.




Ik maak een sprong naar 22.00 uur 's avonds. Na een heerlijk diner besluit ik de stad in te gaan. De mensen in Parijs eten soms erg laat dus wees niet verrast de dikste bakken om 23.00 of zelfs 24.00 tegen het lijf te lopen! Hieronder volgen nog enkele foto's van auto's die ik in de tussentijd tegen ben gekomen.




Vanaf de Opera besluit ik weer de standaard route richting district 8 te lopen, de plek met de hoogste spotkans. Bij Hotel Costes spot je iedere avond wel wat, deze ligt nabij Place Vendôme in de straat Rue St-Honoré. Deze exclusieve hotel wordt voornamelijk bezocht door rijke en modieuze mensen die het niet erg vinden om op te vallen.



Bij het Place Vendôme kom ik ditmaal een prachtige witte Bentley Flying Spur tegen met 'bling bling' velgen. Op dit prachtige plein is het bijna altijd wel mogelijk om een leuke foto te maken van zelfs een doodnormale auto, de locatie vind ik geweldig!





Als het inmiddels al bijna half 12 is sta ik bij een ander duur café, Le Avenue, op de hoek van Rue Francois 1er en Avenue Montaigne een F430 Spider te platen als ik vanuit een andere zijstraat een zwaar grommend geluid hoor. Wat blijkt het te zijn. Een Lamborghini LP640! Shiiiiiit, sta je daar op zomerse slippers terwijl deze Murcié vol gas Rue Francois 1er doorknalt. Oké, tijd om maar weer eens als een kip zonder kop te gaan rennen! Na een sprint van 5 minuten kom ik zwetend en al Avenue George V opsprinten terwijl het verkeer claxonneert en me gebaart aan de kant te gaan, ja doei denk ik bij mezelf! Voor me zie ik dan het witte monster met, alweer, een kenteken uit het verre oosten. Eindelijk sta je dan oog in oog met één van de meest spectaculaire auto's die op dit moment verkrijgbaar zijn, de auto schreeuwt werkelijk om aandacht! De eigenaar ziet dat ik graag foto's wil nemen en wacht even met wegrijden, heerlijk. Om 12 uur kom ik langzamerhand aan bij ons hotel en geniet ik nog even na van mijn eerst dag in Parijs; een Veyron, SLR, 2 Carrera GT's, LP640 en nog zoveel meer prachtige exoten! Tijd om snel te slapen, morgen is er weer een nieuwe dag!

Zondag is voor vele dorpen en steden over het algemeen een rustige dag. In Parijs zijn de meeste winkels ook dicht dus zodra ik na een aantal overheerlijke croissants het centrum inloop verwacht ik voor 12 uur nog niet erg veel spots.



Evenals gisteren vervolg ik mijn weg weer richting het centrum van Parijs. Ditmaal neem ik een andere route dan op de eerste dag en ga ik de luxe winkelstraat Rue St. Honoré in. Pas aangekomen bij het Bristol Hotel doen de eerste spots zich aan, een Phantom en een zwarte Lamborghini Gallardo Spyder! Wel heb ik geluk dat nog geen minuut later een zwarte 360 Modena voorbij komt razen, oké het is nog maar elf uur, wellicht heb ik vandaag weer een prachtige spotdag.




Tot mijn verbazing kom ik nog geen 10 minuten later alweer een 360 Modena tegen. De klok een uurtje verder draaiend sta ik inmiddels weer in het welbekende district 8. Ditmaal in Avenue George V bij het Four Season Hotel, voor de tweede keer dit weekend moet ik even kijken of het allemaal klopt wat ik zie met mijn twee ogen. Tel met mij mee, Audi R8 2X, Bentley Continental Flying Spur, Continental GT, Continental GTC, Bentley Mansory Flying Spur, Ferrari 360 Spider, Ferrari F430 Spider, Ferrari F430 en tot slot een Lamborghini Gallardo! Alweer sta ik me af te vragen waar ik in vredesnaam moet beginnen met het maken van foto's. Vooral de R8 en Gallardo hebben de grootste aantrekkingskracht op mij. De mensen van Audi hebben een prachtig maar ook hele steriele exoot ontworpen. Deze übercombo trekt weliswaar minder mensen aan dan het hotel gelegen aan Avenue Montaigne, hij blijft zo onwijs lekker, Parijs op zijn best!





Aangezien ik vandaag nagenoeg de hele dag heb om te spotten, mijn naasten zijn namelijk naar het Versailles toe, kan ik lekker in alle rust nogmaals richting Avenue Montaigne om te kijken wat er nu weer zal staan. Dat Parijs echt wakker is geworden begin ik te beseffen als ik binnen 2 minuten twee Ferrari F430 Spiders, een Bentley en een Maserati spot! Nog half dromend kom weer aan bij Plaza Athénée waar de collectie auto's uit het verre Oosten nog verder is uitgebreid. Een zeer opmerkelijke blauwe Maybach en een nog opvallendere S klasse weet ik te platen.






Een witte Maybach of een aparte two-tone is nog wel iets wat je kunt tegenkomen maar deze blauwe Maybach, die tevens werd gespot in Londen, is een uniek exemplaar! De hele tijd in dezelfde regio rondlopen kan wel saai worden dus loop ik via de Champs Elysees weer richting Rue St. Honoré. Aangezien hier relatief veel 'standaard spotmateriaal' staat sta ik alweer twee uur later in Avenue Montaigne, waar ik op de hoek van Rue Francois 1er en Av. Montaigne een kanariegele F430 zie staan in de verte. Bij café Avenue kun je zowel tijdens lunchtijd als 's avonds bijna altijd wel wat spotten, hier zitten de belangrijkste mensen van de stad hun peperdure maaltijd te verorberen. Terwijl mijn voeten alweer naar links wijzen, richting Plaza Athénée, laat ik de Ferrari voor het wat is aangezien ik een tamelijk luidruchtig geluid hoor. De rode Carrera GT staat op het punt te vertrekken dus schiet ik snel enkele foto's van de zilvere en rode Porsche's bij elkaar, wat een machtig gezicht! Met de spoiler omhoog en het dak eraf is deze moderne klassieker een waar orgasme voor de echte autofreak. Bij het verlaten van het hotel vraag ik de eigenaar van de auto of hij wellicht met wat meer gas kan wegrijden, het antwoord luidt; 'no problem!'. Voor het eerst in tijden hoor ik weer het gehuil van de machtige V10 die achter de bestuurder huist. Wat moet het een genot zijn om zo'n auto te bezitten!







Terwijl de Porsche nog maar net vertrokken is weet ik alweer twee Ferrari's vast te leggen, een F430 en een Testarossa! De eigenaar van de Testarossa wil nog even aandacht trekken door volgas de straat door te knallen, heerlijk!



Mijn weg vervolgt zich weer door de smalle en brede straten van Parijs richting Avenue George V. Bij een nauw straatje tref ik een prachtige blauwe 997 Carrera S aan met een té toepasselijke achtergrond. Ondanks dat deze auto niet extreem exclusief is kan ik het niet laten enkele foto's te nemen!



Bij Rue Boccador tref ik een paar minuten later alweer dezelfde Testarossa aan die nog geen 15min geleden vol gas voorbij kwam. Ditmaal wordt hij vergezeld door alweer een andere Ferrari! De prachtige nazomerdagen hebben vele exoten de garages uit gekregen lijkt het.



Het half uur daarop weet ik tweemaal een gelimiteerde Lamborghini te spotten, waanzin! Bij het Four Seasons tref ik voor het eerst de Gallardo Nera aan, een zeer bijzondere auto maar in mijn ogen is een knaloranje of gifgroene Gallardo net zo leuk om te bezitten. Tevens trakeert de eigenaar van een F430 Spider mij op een geluid van die prachtige V8! De Lamborghini die ik nog geen tien minuten later in een smal straatje tegen het lijf loop is van een geheel andere kaliber, een supercar! Een spierwitte LP640 Versace weet ik vast te leggen. Over dit bijzondere model is hier meer te lezen!






Wanneer ik onderweg terug naar het hotel loop kom ik de uiterst vriendelijke eigenaar nog tegen op de Champs Elysées waar hij aan het 'pimpen' is. Mijn tweede 'spotdag' loopt ongeveer ten einde met alweer een prachtige hoeveelheid exclusieve bolides opgeslagen op mijn geheugenkaartje.

Inmiddels is het alweer maandag en is het weer wat afgezakt t.o.v de afgelopen twee dagen. Met ruim 20 graden nog steeds warmer dan het gemiddelde in Nederland maar dat doet er niet toe. Aangezien ik niet al te veel tijd heb vandaag lijkt het me een aardig plan om eens een niet afgesloten parking op te zoeken. Vlak nabij de Arc de Triomph zit er eentje waar ik positieve verhalen over heb gehoord dus ik waag het er maar op. Zodra ik binnen ben gekomen gaat er een wereld voor me open. Direct zie ik een Lancer, twee Bentley's, een Ferrari en een zeldzame 600 Pullman staan! Aan de andere kant is het vele maler 'gestoorder'. Vier Gallardo's, enkele Porsche's, Aston Martin's, verzin het maar en het staat er. Als je dan nog beseft dat er tevens een afgesloten gedeelte is vraag je af wat daar in hemelsnaam wel moet staan.





Na een klein half uurtje vervolg ik mijn weg terug richting hartje centrum, de Notre Dam. 's Middags ga ik namelijk het Phanteon bezoeken, een prachtig gebouw wat zeker een bezoek waard is. Ondertussen kom ik uiteraard nog diverse prachtige auto's tegen waaronder een zéér bijzondere Bentley R-Type Continental Mulliner Coupé, eens iets anders dan een Bugatti Veyron!




Wanneer ik rond een uurtje of vijf de metro uitstap om mijn 'avondmateriaal' te pakken hoor ik een aantal mensen 'Ferrari!' roepen. Een blik naar rechts zegt me dat ik hier niet te maken heb met een willekeurige Ferrari. Oké, gaan we weer denk ik. Voor een Enzo ga ik zéker wel rennen! Maarja, het is verschrikkelijk druk en ik zie voor me dat de lichten op groen springen. Tevergeefs doe ik een poging om de auto weer in het zicht te krijgen. Heb je al zo'n prachtig weekend, lukt het je niet een Enzo te platen, dan baal je nog altijd, een ML63 AMG is mijn troostspot.




In de loop van de avond loop ik nog even snel naar Place Vendôme alvorens wij uit eten gaan. Met een witte Maybach 57 een Aston Martin DB9 Volante en een Bentley Flying Spur kan ik dan zeker niet klagen, hoewel ik nog steeds een rode Enzo voorbij zie vliegen.





De derde dag is dan ook niet zo succesvol als de zaterdag en zondag, maar wat wil je op de eerste doordeweekse dag. Met als afsluiting nog een rode F430 Spider staat er toch een vette glimlach op mijn gezicht! De mensen van het Ritz blijken jammer genoeg niet zo vriendelijk te zijn als de rest in Parijs, een gebruik van een statief was niet toegestaan, zeer merkwaardig.

De laatste dag van mijn vierdaagse trip in Parijs heb ik maar Maybach-dag genoemd. Binnen 1 uur kwam ik tijdens mijn ronde in het 8e district vier Maybach's tegen! Ik kan het niet laten om nog langs Plaza Athénée te lopen om nog éénmaal een blik te werpen op de Veyron, een auto waar zelfs mijn moeder interesse voor toonde. Als prachtige afsluiter spot ik nog een Lamborghini Murciélago Roadster bij het Four Seasons, tussen twee rode Ferrari's, prachtig!




Parijs heeft waarschijnlijk qua spotten minder te bieden dan wereldstad Londen. Ondanks dat is het zeker de moeite waard deze prachtige stad te bezoeken. De leuke sfeer en prachtige gebouwen maken het spotten van zelfs een relatief normale Porsche erg leuk!




Reageer!

Reacties op dit artikel