Parijs 2014: Lamborghini Asterion LPI 910-4

  • Emil
  • 03-10-2014 11:14
  • 1219
  • 2

Parijs 2014: Lamborghini Asterion LPI 910-4

Lamborghini heeft op de Mondial de l’Automobile in Parijs de Lamborghini Asterion LPI 910-4 onthuld, een studiemodel en Lamborghini’s eerste toepassing op het gebied van plug-in hybride technologie. Deze bijzondere supercar is een blik in de toekomst van het merk. CO2-emissies moeten terug worden gedrongen zonder prestaties in te leveren. Dat is gelukt.

Met een nieuw PHEV aandrijfsysteem is een brandstofverbruik van 4,12 l/100 km te realiseren. Niet dat iemand dat ooit zou gaan halen wanneer het gaspedaal van de machtige V10 wordt gevloerd. De 910 pk zijn gemaakt om de presenteren. Het zijn vooral de cijfers op papier waar het om gaat. De CO2-waarde van 98 g/km is toch indrukwekkend te noemen.

Hybride samenspel
Met een volledig uit koolstofvezel opgetrokken monocoque als basis verzorgt een in de lengte geplaatste 5.2 V10 FSI middenmotor voor een deel van de aandrijving. Hij is gekoppeld aan een 7-traps versnellingsbak met dubbele koppeling die in transaxle-opstelling achter de motor is geplaatst. Het krachtige lithium-ion batterijpakket ligt in de langsrichting onder de centrale tunnel.

Voor het hybride samenspel zorgt een elektromotor met een geïntegreerde startmotor en dynamo (ISG) die tussen de V10 en de transmissie is geplaatst, aangevuld door twee elektromotoren op de vooras die worden gevoed door ISG-vermogen en voorzien in een ‘torque vectoring’ functie. Deze constructie biedt de Asterion twee verschillende aandrijfstanden: in de hybride modus combineert hij de V10-krachtbron met de drie elektromotoren en permanente vierwielaandrijving. In de puur elektrische stand worden enkel de twee elektromotoren voorin gebruikt.

De atmosferische 5.2-liter V10 levert een maximumvermogen van 610 pk en 560 Nm aan maximumkoppel. Samen met de elektromotoren, goed voor nog eens 300 pk , noteert de Asterion LPI 910-4 daarmee een totaalvermogen van 669 kW/910 pk en bijpassend indrukwekkende prestaties: 3,0 seconden voor de sprint van 0-100 km/u, een hybride topsnelheid van 320 km/u en puur op elektrisch vermogen nog steeds een top van 125 km/u.

Nieuwe designtaal
Lamborghini Centro Stile tekende voor het uiterlijke en interieurdesign van de Asterion LPI 910-4. Hoewel het studiemodel duidelijk vertrouwt op het bekende design-DNA van Lamborghini, laat de Asterion ook voor het merk nieuwe elementen zien, waarbij de bekende scherpe hoeken en lijnen worden afgewisseld door rondere en zachtere elementen. Het interieur wordt getekend door een minimalistisch en modern design dat wordt afgewisseld met klassieke kenmerken. De hoger dan gebruikelijk geposteerde stoelen benadrukken het dagelijks bruikbare karakter van de Asterion.

Hybride Lamborghini waardige naam
Met de naam Asterion LPI 910-4 zorgt Lamborghini enerzijds voor een passend vervolg op een lange traditie van modelnamen waarin prijsstieren de hoofdrol spelen. Asterion verwijst naar de Minotaur, een hybride mythisch wezen dat de kracht en het instinct van een stier verenigt met de innovatie en het intellect van een mens. LP staat daarnaast voor ‘longitudinale posteriore’, de positie van de V10-krachtbron, I verwijst naar ‘ibrido’, 910 symboliseert het systeemvermogen en de 4 staat voor het permanente 4WD-systeem.

Parijs 2014: Lamborghini Asterion LPI 910-4
Parijs 2014: Lamborghini Asterion LPI 910-4Parijs 2014: Lamborghini Asterion LPI 910-4Parijs 2014: Lamborghini Asterion LPI 910-4Parijs 2014: Lamborghini Asterion LPI 910-4
Parijs 2014: Lamborghini Asterion LPI 910-4
Parijs 2014: Lamborghini Asterion LPI 910-4Parijs 2014: Lamborghini Asterion LPI 910-4Parijs 2014: Lamborghini Asterion LPI 910-4Parijs 2014: Lamborghini Asterion LPI 910-4
Parijs 2014: Lamborghini Asterion LPI 910-4

Reacties op dit artikel