Vorig jaar voorspelden we de mogelijke primeurs van het komende jaar. Die voorspelling bleek redelijk te kloppen. Tijd om dat weer te doen! In plaats van terug te kijken naar de nieuwe modellen van het afgelopen jaar blikken we vooruit op mogelijke nieuwkomers in 2025.
In plaats van te kijken naar de eerste spots van modellen kijken we hier vooral naar spyspots en persfoto's. Zoals onderhand traditie is beginnen we bij de Amerikaanse merken. Nu de reguliere Ford Mustang ook in Europa uitgerold is hebben we daar weinig over te melden. Behalve een heel speciaal geval, de GTD. Dit is een circuitmonster van formaat en bleek onlangs de snelste Amerikaan op de Nürburgring ooit! Het monster haalt maar liefst 800 pk uit zijn 5,2 liter supercharged V8. Ook wordt het model in beperkte aantallen gebouwd. In 2024 werd bekend dat de GTD ook naar Europa en Nederland komt. Vanafprijs? Een half miljoen euro. Dit model stond ook al in de voorspelling van primeurs voor 2024, maar dit jaar bleek te vroeg. Het afgelopen jaar werden er al enkele prototypes gespot, hopelijk zien we in 2025 de eerste particuliere exemplaren en misschien wel een op Nederlands kenteken!
Klik op de foto voor meer foto's van deze spot!
Bij Cadillac bleken onze voorspellingen ook iets te vroeg te zijn. De CT5 werd in 2023 gefacelift en de CT5-V en CT5-V Blackwing volgden in 2024. Deze zijn nog niet gespot en we hopen ze in 2025 te verwelkomen. In 2024 werd ook de Escalade gefacelift. Ook de langere ESV en de V-versie van beide varianten werden meegenomen. Deze gefacelifte Escalade-V en Escalade-V ESV verwachten we ook komend jaar. De CT4 staat ook op de nominatie om gefacelift te worden, dus wellicht kunnen we eind volgend jaar spots verwachten van de gefacelifte CT4-V Blackwing. Van Cadillacs elektrische SUV Lyriq, die ook in sommige Europese landen leverbaar is, kwam Cadillac ook met een heftige V-Series. Maar het grootste nieuws van 2024 was natuurlijk de aankondiging dat Cadillac in 2026 zal toetreden in de Formule 1.
Bij Chevrolet draait het op Autogespot natuurlijk vooral om de Corvette. De Z06 en E-Ray zijn allebei eindelijk gespot. In 2024 presenteerde het merk de nog heftigere ZR-1, dus we hopen die komend jaar te zien op de site. Daarnaast gaan ze met een nog heftigere Vette komen die waarschijnlijk Zora gaat heten. Het exemplaar zonder camouflage is een prototype van de ZR-1, terwijl die met camouflage de nog niet onthulde Zora zou moeten zijn.
Klik op de foto voor meer foto's van deze spot!
Klik op de foto voor meer foto's van deze spot!
Bij Dodge valt qua spotwaardig nieuws even niet zoveel te melden. De vorig jaar voorspelde Charger King Daytona en Challenger SRT Demon 170 zijn inmiddels gespot, het is nog altijd wachten op de Challenger Black Ghost. De Dodge Durango SRT Hellcat blijft nog even bestaan, maar de 'gewone' SRT moet het veld ruimen, middels een speciale editie: de Durango SRT 392 AlcHEMI Edition. 392 verwijst naar de cilinderinhoud in cubic inches. Er worden duizend stuks van gebouwd. Of er ook leuke versies van de nieuwe Charger komen is afwachten.
Bij Jaguar moeten we nog tot 2026 wachten tot het nieuwe elektrische model komt. De ZP en 75 versies van de F-Type zijn inmiddels gespot. Succesvolle broer Land Rover kwam in 2024 met de Defender Octa. Ja, Defender is nu een apart merk. Deze Defender Octa gaat de strijd aan met de Mercedes-AMG G63 en heeft een 4,4 liter V8 van BMW aan boord. Die levert maar liefst 635 pk. In vier seconden zit je vanuit stilstand op de honderd. De gewone begint bij 275.000 euro, de Edition One schurkt tegen de drie ton aan. We hopen deze knotsgekke Defender in 2025 te zien op de site. Er zijn al enkele gecamoufleerde testexemplaren gespot.
Klik op de foto voor meer foto's van deze spot!
In 2024 zagen we de Aston Martins DBX707 AMR23 (en AMR24) Edition, Valour, Valiant, Valkyrie Spider, nieuwe Vantage en DB12 Volante voor het eerst. De Valhalla laat nog altijd op zich wachten, maar de productieversie is eindelijk gepresenteerd. We hopen dan ook in 2025 de eerste exemplaren te zien. Aan boord vinden we een vier liter biturbo V8 in combinatie met elektrokracht, goed voor 1079 pk en een 0-100 sprint van 2,5 seconden. We voorspelden ook een DBX Hybrid, maar daarvan ontbreekt ieder spoor. We hopen in 2025 meer exemplaren van de Valiant te zien, naast de nog niet onthulde Vantage Roadster. De grootste aandacht gaat echter uit naar de nieuwe Vanquish met nieuwe V12! Deze levert maar liefst 835 pk en helpt je aan een topsnelheid van 344 km/h. Hier hebben we al enkele spyspots van, maar nog geen particuliere exemplaren. Daarnaast moet de Volante nog onthuld worden.
Klik op de foto voor meer foto's van deze spot!
Bij Bentley zagen we in 2024 spots van de 'nieuwe' Continental GT en Flying Spur, naast de gefacelifte Bentayga. Particuliere exemplaren van de Batur Coupé hebben we nog altijd niet gezien. Sterker nog we hebben alleen nog een prototype uit 2022. De cabrio werd in 2024 gepresenteerd en we zagen twee prototypes in Monaco. Hopelijk zien we in 2025 eindelijk klantenauto's van de laatste Bentley met W12. Verder verwachten we de gewone nieuwe Flying Spur te zien, want tot nu toe hebben we alleen de Mulliner gezien.
Klik op de foto voor meer foto's van deze spot!
Klik op de foto voor meer foto's van deze spot!
Bij Lotus wachten we al bijna zes jaar op de Evija. De 2000 pk sterke en op 130 stuks gelimiteerde elektrische hypercar kent kennelijk veel problemen, maar in 2024 zagen we eindelijk een teken van leven met enkele testexemplaren. Zou 2025 dan eindelijk het jaar van uitlevering zijn?
Klik op de foto voor meer foto's van deze spot!
Bij McLaren zagen we in 2024 inderdaad debuteren wat we verwacht hadden: de 750S en GTS. Daar kwam enigszins onverwacht nog de Artura Spider bij. Het grote nieuws is natuurlijk de nieuwe W1, de opvolger van de P1 die direct de strijd aangaat met de Ferrari F80. De auto weegt 1400 kilo, niet zwaar voor een plug-in hybride. De vier liter biturbo V8 levert in combinatie met elektrokracht maar liefst 1275 pk. Dit gaat allemaal naar de achterwielen. Mede daardoor is de 0-100 sprint van 2,7 seconden niet bijzonder indrukwekkend. De topsnelheid is elektronisch begrensd op 350 km/h. Maar reken maar dat dit veel harder over een circuit dendert dan een Speedtail, Senna of P1. Er worden 399 exemplaren gebouwd en hij kost minimaal 2,4 miljoen euro. Tot nu toe hebben we een gecamoufleerd prototype gezien in Spanje. We hopen dat de wereldkampioenen in Woking snel genoeg zijn om in 2025 al exemplaren af te leveren. We gaan het zien.
Klik op de foto voor meer foto's van deze spot!
Bij Rolls-Royce konden we in 2024 de Boat Tail en gefacelifte Cullinan afvinken. Dan blijft het wachten op de Drop Tail en gefacelifte Ghost. Die laatste is er ook meteen als Black Badge. Bij Gordon Murray wachten we geduldig op de T.33. Dit was het dan voor deel een, tot de volgende!