Overzicht: De primeurs van 2024 (Deel 2)

  • Joep
  • 30-12-2024 17:00
  • 759
  • 0

Overzicht: De primeurs van 2024 (Deel 2)

2024 was weer een jaar vol met primeurs die het straatbeeld veranderden. Dit waren de belangrijkste primeurs op Autogespot in 2024!

We gaan verder in Frankrijk bij Alpine. Dat merk presenteerde aardig wat nieuws dit jaar, maar de harde primeurs waren eerder gepresenteerde speciale edities van de A110. We zagen de A110R Le Mans, A110S Enstone Edition, A110R Fernando Alonso en A110S Ultimate Exclusive Edition. De A110R Fernando Alonso heeft even op zich laten wachten, maar twee jaar nadat de oude kampioen vertrok bij de Fransen werd ie eindelijk gespot. Fernando Alonso werd tweemaal wereldkampioen bij Renault en reed in drie periodes voor het Frans-Britse team. Voordat hij Alpine eind 2022 verruilde voor Aston Martin werkte hij nog mee aan de ontwikkeling van de A110R Fernando Alonso. De limited edition eert hem en is te herkennen aan de oranje remklauwen, zwarte details aan de achterkant en zijn handtekening. De samenstelling en afstelling is door hem bepaald. De oplage is gelijk aan zijn aantal overwinningen in de Formule 1: 32 stuks.

Overzicht: De primeurs van 2024 (Deel 2)Klik op de foto voor meer foto's van deze spot!

Bugatti presenteerde eindelijk de opvolger van de Chiron in 2024: de Tourbillon. Maar 2024 was vooral het jaar waarin een Mistral, het laatste model met de befaamde W16, ineens opdook in Monaco. Later dit jaar bleek de Mistral de snelste open auto ter wereld. Er komen slechts 99 exemplaren van.

Overzicht: De primeurs van 2024 (Deel 2)Klik op de foto voor meer foto's van deze spot!

Bij Alfa Romeo ging de aandacht natuurlijk naar de eerste spot van de strikt gelimiteerde 33 Stradale. De 33 gelukkige klanten kunnen kiezen of ze voor een V6 gaan die we kennen van de Maserati MC20 of voor een volledig elektrische aandrijflijn. Verder zagen we de gefacelifte Giulia Quadrifoglio en Stelvio Quadrifoglio in 2024 het straatbeeld verrijken. Van de Stelvio Quadrifoglio zagen we ook de 100 Anniversario.

Overzicht: De primeurs van 2024 (Deel 2)Klik op de foto voor meer foto's van deze spot!

Overzicht: De primeurs van 2024 (Deel 2)Klik op de foto voor meer foto's van deze spot!

Overzicht: De primeurs van 2024 (Deel 2)Klik op de foto voor meer foto's van deze spot!

Bij Maserati zagen we redelijk wat primeurs. De V8 werd vaarwel gezegd middels twee limited editions die we allebei in 2024 voor het eerst zagen: de Ghibli 334 Ultima en de Levante V8 Ultima. Daarnaast werd de iconische MC12 geëerd met de MC20 Icona. Het grootste nieuws van 2024 bij Maserati was uiteraard de volledig nieuwe GranCabrio. Deze was er vanaf het begin als 542 pk sterke Trofeo of als elektrische Folgore. Beide werden, zij het mondjesmaat, dit jaar al gespot.

Overzicht: De primeurs van 2024 (Deel 2)Klik op de foto voor meer foto's van deze spot!

Overzicht: De primeurs van 2024 (Deel 2)Klik op de foto voor meer foto's van deze spot!

Overzicht: De primeurs van 2024 (Deel 2)Klik op de foto voor meer foto's van deze spot!

Overzicht: De primeurs van 2024 (Deel 2)Klik op de foto voor meer foto's van deze spot!

Overzicht: De primeurs van 2024 (Deel 2)Klik op de foto voor meer foto's van deze spot!

Bij Ferrari was het een bijzonder jaar qua nieuws. Na zeven jaar werd de 812 eindelijk opgevolgd door de 12Cilindri die nog steeds een atmosferische V12 onder de kap heeft liggen! De leveringen zijn nog niet begonnen, maar prototypes zonder camouflage hebben we een paar gezien. Op de F80 zonder stickers moeten we nog even wachten. Verder zagen we de gelimiteerde SF90 XX in 2024 op de wegen verschijnen. De eerste Stradale zagen we in München. De zeldzamere Spider werd veel minder vaak gespot en debuteerde vanuit Zürich.

Overzicht: De primeurs van 2024 (Deel 2)Klik op de foto voor meer foto's van deze spot!

Overzicht: De primeurs van 2024 (Deel 2)Klik op de foto voor meer foto's van deze spot!

Overzicht: De primeurs van 2024 (Deel 2)Klik op de foto voor meer foto's van deze spot!

2024 was voor Lamborghini natuurlijk het jaar dat de Revuelto zijn marktintroductie zou beleven. Na dertien jaar was het eindelijk tijd voor de nieuwe topper van Lamborghini. Hoewel we wisten dat de productieplaatsen in een mum van tijd vol waren, blijft het indrukwekkend hoe succesvol de Revuelto tot nu toe is. In maart zagen we het eerste particuliere exemplaar in Londen. Ondertussen staat de teller al op 21 pagina's aan spots! De voorganger van de Revuelto is natuurlijk de Aventador. Deze zwaaide in 2023 af met twee one-offs met een andere koets en modelnaam. Dit jaar werd de dichte variant gespot, de Invencible. Van die Aventador werd ook eindelijk de eerste SVJ Xago gespot. Hier zijn slechts tien exemplaren van gebouwd. In 2024 zwaaide ook de Huracán af, toch debuteerde het laatste model van de 60th Anniversary nog dit jaar. Het begon met een zwaar beschadigde Huracán Tecnica 60th Anniversary die in Deurningen op een trailer gespot werd. De opvolger voor de Huracán is de Temerario en deze is al eens gespot zonder plakkers. Hetzelfde geldt voor de 800 pk sterke plug-in hybride Urus SE.

Overzicht: De primeurs van 2024 (Deel 2)Klik op de foto voor meer foto's van deze spot!

Overzicht: De primeurs van 2024 (Deel 2)Klik op de foto voor meer foto's van deze spot!

Overzicht: De primeurs van 2024 (Deel 2)Klik op de foto voor meer foto's van deze spot!

Overzicht: De primeurs van 2024 (Deel 2)Klik op de foto voor meer foto's van deze spot!

Overzicht: De primeurs van 2024 (Deel 2)Klik op de foto voor meer foto's van deze spot!

Overzicht: De primeurs van 2024 (Deel 2)Klik op de foto voor meer foto's van deze spot!

Lexus nam in 2024 afscheid van de LC. Maar daarvoor had het nog een gelimiteerde laatste uitvoering gepresenteerd, de Ultimate Edition. Hier zijn er slechts 165 van gebouwd en de Coupé heeft een extra spoiler.

Overzicht: De primeurs van 2024 (Deel 2)Klik op de foto voor meer foto's van deze spot!

Hoewel de Pagani Huayra formeel geen deel meer uitmaakt van het gamma bij Pagani werd er in juli 2024 toch nog een one-off van het model gepresenteerd. En een speciale ook. De Huayra Epitome is namelijk de eerste en enige Huayra met een handbak. De V12 levert 864 pk. Het bijzondere hieraan is dat deze one-off een maand na zijn presentatie al gespot werd! Hij dook op Gibraltese platen op in Warschau, Polen.

Overzicht: De primeurs van 2024 (Deel 2)Klik op de foto voor meer foto's van deze spot!

Rimac kwam in 2024 met een nóg snellere Nevera, de R. Deze heeft maar liefst 2104 pk en haalt 412 km/h. Hij werd deze maand gespot in Düsseldorf.

Overzicht: De primeurs van 2024 (Deel 2)Klik op de foto voor meer foto's van deze spot!

De unieke hypercar Gordon Murray Automotive (GMA) T.50 werd alweer in 2020 gepresenteerd. In 2024 werd dan eindelijk het eerste particuliere exemplaar gespot! Het gaat om een Brits exemplaar die vastgelegd werd in San Sebastián, Spanje. De T.50 is de spirituele opvolger van de McLaren F1, die ook door meneer Gordon Murray werd ontworpen. De T.50 heeft een atmosferische 3,9 liter V12 aan boord die 663 pk produceert. Het is de lichtste V12 ooit voor op de openbare weg. Daarnaast kan het blok een duizelingwekkende 12.000 toeren per minuut draaien. En je raadt het niet, deze hypercar is handgeschakeld. Het mildere broertje van de T.50 is de T.33. Nu is het wachten daarop. In het volgende deel duiken we in de grote Duitse merken die altijd ladingen met primeurs hebben.

Overzicht: De primeurs van 2024 (Deel 2)Klik op de foto voor meer foto's van deze spot!

Reacties op dit artikel


Gerelateerde spots



Gerelateerd nieuws

Stem nu voor de spot van de dag