2024 was weer een jaar vol met primeurs die het straatbeeld veranderden. Dit waren de belangrijkste primeurs op Autogespot in 2024!
We beginnen in de Verenigde Staten. Er was aardig wat nieuws te melden bij Cadillac, maar deze vernieuwde modellen hebben we nog niet gezien op de site. Bij General Motors broer Chevrolet is dat anders. De in januari 2023 gepresenteerde Corvette E-Ray debuteerde eindelijk zowel als Coupé als Convertible.
Klik op de foto voor meer foto's van deze spot!
Bij Dodge was 2024 het jaar van de nieuwe Charger. De Hellcat V8 verdween daarmee uit het model en in 2023 zwaaide Dodge deze motor uit met tal van limited editions. Twee van deze speciaaltjes beleefden hun debuut op Autogespot in 2024. Het gaat om de Charger King Daytona met maar liefst 818 pk uit de 6,4 liter V8. Er werden slechts driehonderd exemplaren gebouwd en allemaal in deze oranje tint. De andere primeur was de Challenger SRT Demon 170 met maar liefst 1040 pk. 0-60 mijl per uur doet dit monster in slechts 1,66 seconden! Er werden 3300 stuks van gebouwd.
Klik op de foto voor meer foto's van deze spot!
Klik op de foto voor meer foto's van deze spot!
Bij Aston Martin was het een druk jaar vol met nieuws. Dat was vorig jaar ook al zo, dus er zijn veel primeurs te melden bij het merk. We zagen eindelijk de open versie van de Valkyrie die Spider heet. Een Saoedisch exemplaar pakte de primeur in Monaco. De iets minder heftige hypercar van Aston Martin is de Valhalla. In 2024 zagen we eindelijk weer een teken van leven van het langverwachte model, een prototype werd in Milaan gespot. Recentelijk werd ook de definitieve productieversie gepresenteerd. Begin dit jaar werd de gelimiteerde DBX707 AMR23 Edition voor het eerst gespot, een ode aan de F1 auto van het 2023 seizoen en de DBX medical car. Dit jaar werd de DBX gefacelift en alleen de 707 bleef over. Ook daar kwam weer een F1 versie van, de DBX707 AMR24 Edition. Deze zagen we eergisteren in Spanje opduiken. Verder zagen we het eerste particuliere exemplaar van de zeer exclusieve DBR22 opduiken in Genève. Slechts 22 stuks worden ervan gebouwd. 2024 was ook het jaar waarin de Valour eindelijk gespot werd. Van deze handgeschakelde gt met V12 worden slechts 110 stuks gebouwd. Aston Martin presenteerde een nog heftigere versie van dit model onder de naam Valiant. Deze doet er nog even 30 pk en een flinke spoiler bij en er worden slechts 38 stuks gebouwd. Last but not least werd dit jaar de nieuwe Aston Martin Vantage gepresenteerd. Wijzigingen vind je vooral aan de voorkant, in het interieur en onder de kap. Hij blijkt populair, want hij is al vaak gespot.
Klik op de foto voor meer foto's van deze spot!
Klik op de foto voor meer foto's van deze spot!
Klik op de foto voor meer foto's van deze spot!
Klik op de foto voor meer foto's van deze spot!
Klik op de foto voor meer foto's van deze spot!
Klik op de foto voor meer foto's van deze spot!
Klik op de foto voor meer foto's van deze spot!
Klik op de foto voor meer foto's van deze spot!
Bij Bentley is ook veel nieuws te melden, want het complete gamma werd aangepakt. Het nam groots afscheid van de W12 motor. Dat deed het met de Edition 12 versies op basis van de Speed modellen van de Continental GT(C), Flying Spur en Bentayga. Verder presenteerde het nog de 750 pk sterke Batur Convertible, waar slechts zestien exemplaren van gebouwd worden. Deze zagen we maar liefst twee keer in Monaco. Verder zagen we de nieuwe Azures van de Continental GT, want die kregen een nieuwe grille. Lang is die versie niet in productie geweest, want dit jaar kwam ook de 'compleet nieuwe' Continental GT evenals de Flying Spur. Beide zijn er alleen nog maar met V8. Daarnaast werd de Bentayga licht gefacelift en debuteerde de EWB Mulliner.
Klik op de foto voor meer foto's van deze spot!
Klik op de foto voor meer foto's van deze spot!
Klik op de foto voor meer foto's van deze spot!
Klik op de foto voor meer foto's van deze spot!
Klik op de foto voor meer foto's van deze spot!
Klik op de foto voor meer foto's van deze spot!
Klik op de foto voor meer foto's van deze spot!
Bij Jaguar is het enige wat er te melden valt het einde van het hele merk zoals we dat nu kennen. Op het moment van schrijven is alleen de F-Pace nog leverbaar en die zal in de loop van 2025 verdwijnen. Daarna is het tijd voor het uiterst progressieve, elektrische tijdperk van Jaguar. Er kwam nog wel een F-Pace SVR 575 Edition die in 2024 voor het eerst op de site verscheen.
Klik op de foto voor meer foto's van deze spot!
Bij Land Rover, dat voortaan opgesplitst is in de drie merken Discovery, Defender, en Range Rover zagen we na lang wachten eindelijk de Range Rover Sport SV. Deze wordt in verschillende gelimiteerde versies aan de man gebracht. Tot nu toe hebben we de Edition One, Celestial Collection en Edition Two gehad.
Klik op de foto voor meer foto's van deze spot!
Bij Lotus zagen we na jaren van wachten eindelijk twee prototypes van de elektrische hypercar Evija.
Klik op de foto voor meer foto's van deze spot!
Bij McLaren zagen we de 'nieuwe' GTS, wat in feite een gefacelifte GT met nieuwe naam is, en de Artura Spider voor het eerst. Die Artura Spider debuteerde maar liefst drie jaar na de coupé en viel samen met een kleine facelift.
Klik op de foto voor meer foto's van deze spot!
Klik op de foto voor meer foto's van deze spot!
Rolls-Royce had een druk jaar met de facelifts van de Ghost en Cullinan. Op de Ghost moeten we nog even wachten, maar de Cullinan werd al vaak gespot in reguliere en Black Badge uitmonstering. Daarnaast zagen we de zeer bijzondere Boat Tail verschijnen. Dit was deel een. Hierna volgen nog de Franse, Italiaanse en Duitse merken!
Klik op de foto voor meer foto's van deze spot!
Klik op de foto voor meer foto's van deze spot!