Oud of nieuw: Ferrari's V12 Super-GT

  • Joran
  • 08-12-2020 12:21
  • 259
  • 1

Oud of nieuw: Ferrari's V12 Super-GT

Is iets dat nieuw is altijd beter? Wanneer je kijkt naar nieuwe auto's worden kosten noch moeite bespaard om de auto's nóg sneller, luxer, efficiënter of technologisch geavanceerder te maken. Maar niet in elk geval hoeft vernieuwing automatisch verbetering te betekenen. De ene keer blijkt een auto een stuk scherper en dynamischer te zijn ten opzichte van zijn voorganger waar een andere auto misschien door de vernieuwing zijn charme verliest. Deze keer werpen we een blik op enkele raspaarden uit de stallen van Maranello!

In 2012 werd op de Autosalon van Genève de opvolger van de 599 aan het grote publiek voorgesteld, de F12Berlinetta. Een nieuwe V12 GT voorzien van Ferrari's nieuwe designtaal destijds. Vanaf het eerste moment viel de F12 bij autoliefhebbend publiek in de smaak. Een prominente grill met in het midden het prijkende Ferrari paard is een directe blikvanger. Werp je een blik op de rest van de carrosserie dan word je getrakteerd op één van de meest sensuele lijnenspellen in de autoindustrie. Vanaf die prominente grill lopen de glooiende lijnen over de lange motorkap en via de zijkant en heuplijn naar achteren waar ze samenkomen in de subtiele spoiler achterop. Onder die lange motorkap huist een atmosferische 6.3 V12 die 740pk produceert. De prestaties zijn dan ook niet om te onderschatten. Accelereren naar 100 km/u is in slechts 3,1 seconden achter de rug waarna de F12 moeiteloos doorsnelt naar zijn topsnelheid van 340 km/u. Dit alles uiteraard onder het genot van een weergaloze V12 schreeuw. Dat de F12Berlinetta een succesformule was bleek onder meer uit het feit dat de auto meerdere awards binnensleepte. Zo won de auto met zijn V12 in 2013 de 'International Engine Of The Year Award' in twee categorieën, bekroonde Top Gear de F12 tot 'Supercar Of The Year' in 2012 en werd in 2014 de XXIII Premio Compasso d'Oro, een prestigieuze Italiaanse design prijs, toegekend aan Ferrari voor de F12Berlinetta. Dit alles maakt de Ferrari F12Berlinetta een meer dan waardige opvolger van de 599 en een sterke voortzetting van Ferrari's langlopende lijn van V12 GT's.
Oud of nieuw: Ferrari's V12 Super-GT
Klik op de foto voor meer foto's van deze spot!

Na een run van vijf jaar en diverse speciale uitvoeringen vond Ferrari het weer tijd om de Ferrari F12Berlinetta op te volgen met een nieuw succesnummer. Zodoende werd op de Autosalon van Genève in 2017 het doek getrokken van de 812 Superfast. Wederom voorzien van een geheel nieuwe designtaal viel ook de 812 Superfast direct in de smaak. Het lijnenspel komt qua stijl redelijk overeen met wat je op de F12Berlinetta ziet, elegant en verfijnd maar toch duidelijk een stuk agressiever dan de F12. Dankzij veelvoudig gebruik van zichtbaar carbon op het exterieur van de auto heeft deze duidelijk een sportiever voorkomen dan zijn voorganger. De carbon afwerking voor het exterieur is echter wel optioneel maar zelfs zonder is de 812 een zeer imposante auto om te zien die de gemiddelde verwachting met gemak zal overtreffen. Toen de 812 op de markt kwam in 2017/2018 waren veel overige merken druk in de weer met het implementeren van hybride techniek voor hun auto's, zo ook Ferrari. Ferrari heeft er echter bewust voor gekozen om deze techniek niet toe te passen in hun V12 GT's omdat ze trouw willen blijven aan hun geschiedenis en merkwaarden. Daarom heeft de 812 Superfast een krachtbron waar menig autoliefhebbend hart sneller van gaat kloppen, een 6.5 V12 met 800pk! 60pk meer dan de F12Berlinetta. Veel verschil maken die 60 extra paarden overigens niet maar in dit segment is het nu eenmaal lastig om meer prestaties uit je motoren te halen. Het enige verschil ten opzichte van de F12 is dan ook dat de 812 in 2,9 seconden naar 100 km/u accelereert in plaats van 3,1 voor de F12. Vernieuwing en verbetering zit hem echter niet alleen in indrukwekkendere prestaties. In ieder geval niet die te meten zijn in tijd en snelheid. Ferrari heeft namelijk alles in het werk gesteld om de 812 een meer dynamische rijbeleving mee te geven. Zo heeft het vierwielsturing-systeem van de F12tdf zijn weg naar de 812 gevonden en is de 812 de eerste Ferrari met elektrische stuurbekrachtiging. De 812 Superfast zou dus garant moeten staan voor een nóg grotere glimlach op je gezicht.
Oud of nieuw: Ferrari's V12 Super-GT
Klik op de foto voor meer foto's van deze spot!

In dit geval is voor zowel oud als nieuw een sterke casus op te maken en iedere keuze is goed te snappen. De F12Berlinetta is een prachtige auto die minstens net zoveel nekken zal laten draaien als zijn opvolger, de 812 Superfast. En de lach op het gezicht van de bestuurder zal er ook niet minder om worden. Het is dan toch de onderhuidse verbetering en prachtige vormgeving van de 812 Superfast die mij in dit geval over de streep trekken. Hoe lang we nog kunnen genieten van de V12 GT's uit Maranello blijft een spannend vraagstuk. Als Ferrari vasthoudt aan de vijfjarige interval tussen hun V12 GT's zouden we rond 2023 weer een nieuwe parel mogen verwelkomen. Afgaande op de recente berichten dat landen steeds meer besluiten om vanaf een bepaald jaartal geen nieuwe auto's met een verbrandingsmotor meer te verkopen lijkt ook het einde van Ferrari's V12 GT lijn langzaamaan in zicht te komen. Of de Italianen toch besluiten hun auto's te bouwen naar toekomstige maatregelen of dat ze besluiten hun V12 GT lijn af te sluiten met nog één laatste topstuk zal de toekomst uit moeten wijzen. Voorlopig kunnen we in ieder geval nog genieten van de oudere Ferrari's en de auto's die ongetwijfeld nog gaan komen op basis van de 812!
Oud of nieuw: Ferrari's V12 Super-GT
Klik op de foto voor meer foto's van deze spot!

Reacties op dit artikel