Oud of nieuw: Aston Martin DBS

  • Joran
  • 04-12-2020 15:08
  • 382
  • 1

Oud of nieuw: Aston Martin DBS

Is iets dat nieuw is altijd beter? Wanneer je kijkt naar nieuwe auto's worden kosten noch moeite bespaard om de auto's nóg sneller, luxer, efficiënter of technologisch geavanceerder te maken. Maar niet in elk geval hoeft vernieuwing automatisch verbetering te betekenen. De ene keer blijkt een auto een stuk scherper en dynamischer te zijn ten opzichte van zijn voorganger waar een andere auto misschien door de vernieuwing zijn charme verliest. Laten we de Aston Martin DBS en DBS Superleggera eens naast elkaar leggen en dan ben ik benieuwd welke auto jullie voorkeur heeft!

Op 16 augustus 2007 trok Aston Martin het doek van hun nieuwste, sensationeel gelijnde coupé: de Aston Martin DBS, een sportievere uitvoering van de elegante Aston Martin DB9. De DBS is onmiskenbaar te identificeren aan zijn agressiever gelijnde koets en het gebruik van Carbon Fiber, zowel zichtbaar als onderhuids. Beginnend bij de voorbumper lopen de lijnen over in grote luchtinlaten aan de buitenzijden van de bumper. Aan de onderkant zijn deze afgewerkt met een carbon lip. In de motorkap zijn twee extra luchtuitlaten te vinden. Aan de zijkanten onder de deuren loopt de sportieve lijn van de DBS verder door naar achteren waar hij overgaat in een grote carbon diffuser die twee grote uitlaten huist. In de achterklep is een subtiele spoiler gevormd die de kers op de taart vormt. Het echte meesterwerk vinden we echter terug onder de carbon motorkap. Daar huist de atmosferische 5.9 V12. In de DBS is deze krachtbron goed voor 517pk waarmee de DBS in 4,3 seconden de 100 km/u passeert en een topsnelheid van 309 km/u kan bereiken. De legendarische brul die jij en de wijde omgeving te horen krijgt wanneer je de V12 tot leven wekt is nog altijd één van de meest ultieme en karakteristieke autogeluiden. Om de rijbeleving van de DBS merkbaar sportiever te maken is de auto voorzien van ADS ofwel 'Adaptive Damping System' waarmee de Aston Martin de vering stugger maakt maar ook de gas- en remrespons directer maakt alsook het sturen. De DBS is dus goed ingesteld op het leveren van een meer dynamische rij-ervaring dan de bravere DB9. Er is echter één factor die roet in het eten gooit en dat is de Touchtronic automaat die over het algemeen als te sloom word ervaren en daardoor de ervaring ietwat omlaag haalt. Gelukkig is er ook een ander uniek alternatief: een handgeschakelde bak met zes verzetten! Dit was tevens de standaard versnellingsbak in de DBS en terecht. Doordat je met de handbak zelf in de hand hebt wanneer de auto schakelt kan je maximaal genieten van de ervaring die de DBS te bieden heeft. En zeg nou zelf, wat is er nou ultiemer dan een handgeschakelde V12 in een prachtige coupé of cabriolet? In 2012 viel het doek voor de DBS.
Oud of nieuw: Aston Martin DBS
Klik op de foto voor meer foto's van deze spot!

Na een korte afwezigheid ten tijde van de terugkeer van de naam Vanquish dook in juni 2018 de naam DBS weer op. Aston Martin trok het doek van hun nieuwe GT die de naam DBS Superleggera kreeg. De Superleggera is extremer vormgegeven dan je van een Aston Martin zou verwachten maar behoudt toch nog de Britse elegantie die een Aston Martin hoort te hebben. Het meest opvallend is de prominente grill in de voorbumper met luchtinlaten aan weerszijden. Door de jaren heen heeft Aston Martin grote stappen gezet om hun auto's zo dynamisch mogelijk te laten ogen én rijden. Zodoende is de Superleggera voorzien van een aantal systemen en rij-modi om het rijden en sturen zo strak mogelijk te houden. Dankzij een geavanceerd Aeroblade systeem is de aerodynamica en downforce van de auto zo optimaal mogelijk gemaakt. Aan de achterzijde prijkt een grote carbon diffuser. Deze diffuser is wederom één van vele carbon onderdelen op de auto om het gewicht zoveel mogelijk te drukken zonder in te leveren op stevigheid. Nog steeds is er een twaalfcilinder onder de motorkap te vinden. Het grootste verschil met zijn spirituele voorganger is dat de 5.2 V12 in de Superleggera voorzien is van twee turbo's. Hierdoor komt het vermogen ook fors hoger uit dan bij de 5.9 V12. De Superleggera beschikt over 725pk waarmee hij in 3,4 seconden naar 100 km/u schiet en de topsnelheid ligt op 340 km/u. De Superleggera is enkel te verkrijgen met een automatische ZF versnellingsbak met acht verzetten. Het klinkt dus alsof de DBS Superleggera op alle vlakken duidelijk vooruit is gegaan, zeker als je de lovende woorden van collega Ruud mag geloven die zelf heeft mogen rijden met de auto. Toch is er een bepaald aspect van de Superleggera die voor sommigen de auto tot een groter succes zal maken en voor anderen afbreuk doet aan de auto. Dan heb ik het over de samenwerking van Aston Martin en Daimler. Hierdoor verliest de Superleggera een beetje aan Britse charme en kan je hier en daar minimale overeenkomsten met een Mercedes vinden. Onderaan de streep blijft de Superleggera echter gewoon een prachtige GT met een fenomenale afwerking en waanzinnige prestaties. Aston Martin is wat dat betreft goed met de tijd meegegaan!
Oud of nieuw: Aston Martin DBS
Klik op de foto voor meer foto's van deze spot!

De Aston Martin DBS, een geliefde Britse GT. Een ster op het witte doek en een hedendaagse krachtpatser die zich met de gemiddelde Supercar kan meten. Nu is het aan jullie om te kiezen welke van de twee je prefereert. Is vernieuwing ook verbetering? Ondanks dat ik voor beide auto's wel iets voel, voel ik voor de oudere DBS het meest. Een klassiek gevalletje less is more. Een stijlvollere vormgeving en atmosferische V12 met een handbak maken deze generatie DBS één van mijn favoriete auto's! Om over die fantastische brul nog maar te zwijgen... Maar dat is mijn bescheiden mening.
Oud of nieuw: Aston Martin DBS
Klik op de foto voor meer foto's van deze spot!

Reacties op dit artikel