Opening Rolls-Royce garage te Overijse

Opening Rolls-Royce garage te Overijse

Op 4 oktober was het een waar spektakel te Overijse (België), zoals de meeste Belgische spotters onder ons wel weten was het open bedrijvendag. Dit betekent dat niet alleen de "normale" bedrijven hun deuren opengooien maar ook de welbekende autoconstructeurs. Alsook de nieuwe showroom van Rolls-Royce en hierbij was ik aanwezig om een aantal plaatjes te schieten.

Rolls-Royce Motor Cars Brussel, zo heet de enige showroom van België. Het is misschien raar dat ze voor een klein dorpje in het hartje van Vlaams-Brabant hebben gekozen, maar niets is minder waar. Rolls-Royce heeft goed nagedacht over de ligging van hun enige showroom in België. Overijse ligt net onder Brussel en ligt ook pal naast de snelweg naar Luxemburg. In België is 80% van de Rolls-Royce klanten Nederlandstalig, waardoor ze dus ook voor een Nederlandstalige dorp hebben gekozen.

De Rolls-Royce garage te Overijse is eigendom van de Ginion Group. De Ginion Group is opgericht in 1960 door twee compagnons, door verschillende overnames bezit de Ginion Group nu ook Mini, Volvo, Ferrari, Maserati en Rolls-Royce in België.

De reden waarom er nu pas een Rolls-Royce garage is geopend komt mede door het feit dat vóór de opening potentiële klanten thuis bezocht werden. Hierbij konden ze direct een testrit maken en werden ze vakkundig begeleidt bij de aanschaf van hun nieuw slagschip. Ook met Rolls-Royces nieuwe aanwinst, de Rolls-Royce Ghost hadden ze een plek nodig waar ze deze "kleinere" Rolls-Royce konden uitstallen.

Door het feit dat Rolls-Royce zich zo hoog positioneert in de markt hebben ze nauwelijks last van de crisis. Per jaar verkoopt Rolls-Royce gemiddeld twaalf Phantoms in België en met de komst van de Ghost zouden ze graag een aantal van 22 willen bereiken. Voor de Ghost ben je in België exact 253.470 euro kwijt en voor een Phantom 387.200 euro, dat is ruim 100.000 euro meer. De kopers van een Rolls-Royce zijn niet gevoelig voor de prijs, maar wel voor de onderhoudskosten en daarbij krijg je bij de aanschaf van je slagschip er vier jaar gratis onderhoud bij. Het enige wat de eigenaar zelf moet betalen zijn de banden.

Om het verhaaltje rond te maken zou ik graag nog willen afsluiten met een aantal leuke feitjes:
- De Belgen kopen in cijfers het grootste aantal Rolls-Royces van heel Europa, het Verenigd Koninkrijk niet meegerekend. Sinds de lancering van de Phantom in 2003 zijn dat 50 stuks.
- Als je de oldtimers meerekent in België rijden er ongeveer 1000 Rolls-Royces rond.
- In België zijn er zijn klanten die telkens als er een nieuw model op de markt komt deze aanschaffen.
- De Rolls-Royce garage heeft één keer een Phantom geleverd in een mondain Zwitsers bergdorp speciaal met Belgische nummerplaten omdat hij geen herrie wilde met de fiscus.
- In België is er één persoon die om de vier jaar een nieuwe Rolls-Royce koopt zodat hij kan blijven genieten van de vier jaar gratis onderhoudskosten.
- De meest exclusieve Rolls-Royce ooit de Phantom IV is. Deze werd gelanceerd in 1950 en is gemaakt met een oplage van achttien stuks en deze was alleen bestemd voor royalty en staatshoofden. De eerste die er één ontving was de Britse koningin Elizabeth II.

Rolls-Royce, "Strive for the best in everything you do"














Reacties op dit artikel


Stem nu voor de spot van de dag